Są takie tytuły, które obiecują świetną zabawę już po samym rzucie oka na zapowiedź, czy okładkę z nazwiskiem autora. Takie odczucia mamy zawsze, gdy widzimy nazwisko tego twórcy gier. Reiner Knizia. Kochany przez wielu i przez wielu uważany, za mechanicznego twórcę gier w hurtowej ilości.
My bardzo lubimy jego gry więc każda kolejna trafia na radar. Bohaterka dzisiejszej recenzji ujęła nas już od pierwszych słów zapowiedzi wydawcy. Mowa tutaj o grze Reakcja łańcuchowa od wydawnictwa Egmont. Grze z linii Travel, czyli serii małych pudełek, które można zabrać ze sobą na urlop, weekendowy wyjazd, zabawę w świetlicy szkolnej czy spotkanie ze znajomymi. Czy Reakcja łańcuchowa wywoła lawinę emocji? A może to będzie tylko frustracja? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.
Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię.
CO ZAWIERA GRA
W pudełku z Reakcją łańcuchową znajdziemy tylko albo aż 90 kwadratowych kafelków, 20 bonusowych żetonów (swoistych żetonów celów) oraz 4 tajne żetony koloru. Do tego wszystkiego dołączona jest zwięzłą instrukcja ze sporą ilością obrazkowych przykładów.
Jakościowo wszystko jest naprawdę dobre. Może poza żetonami bonusowymi i żetonami koloru, które wykonano z cienkiego kartonu, na którym widać ślady użytkowania od samego patrzenie się.
CEL GRY
Cała zabawa polega na takim dopasowywaniu do siebie kafelków, aby uruchomić reakcję łańcuchową i zdobywać punkty. Im dłuższa reakcja, tym lepiej! Musimy przewidzieć, jak nasz kafelek będzie aktywował kafelki tworzące planszę. Do tego nie możemy zapominać o bonusowych układach przynoszących sporą ilość punktów.
PRZYGOTOWANIE GRY
Z pozostałych kafelków układamy zakryty stos.
Obok lub nad planszą z kafelkami układamy żetony bonusowe (tak, aby było widać ich wartości).
Spośród tajnych żetonów kolorów każdy z graczy losuje jeden dla siebie - ogląda go w tajemnicy przed pozostałymi graczami. Tak samo tajnie odkładane są do pudełka niewykorzystane żetony.
Na koniec każdy gracz bierze do ręki jeden kafelek ze stosu.
Można zaczynać zabawę!
PRZEBIEG GRY
Swoją turę gracz rozpoczyna od dołożenia na górze wybranej kolumny kafelka trzymanego w ręce. To ważne, kafelek zawsze dokładamy na górze kolumny, nie z boku rzędów!
Po dołożeniu kafelka sprawdzamy, czy nie nastąpiła tytułowa reakcja łańcuchowa:
(I) Najpierw sprawdzamy czy dokładany kafelek styka się z lewej strony z innym kafelkiem pasującymi do siebie symbolami na ich krawędziach. Jeśli tak, to zabieramy taki stykający się kafelek. Jeśli nad zabranym kafelkiem były jakieś inne kafelki to przesuwamy je w dół, aby zajęły puste miejsca i znowu sprawdzamy, czy nasz dołożony kafelek styka się z kafelkiem po lewej pasującymi do siebie wzorami.
Jeśli tak to go zabieramy, przesuwamy kafelki, sprawdzamy stykające się wzory itd. aż do momentu gdy symbole po lewej nie pasują już do siebie
(II) Teraz czas na sprawdzenie czy pierwotnie dołożony kafelek styka się z kafelkiem po prawej stronie. Obowiązują tutaj zasady opisane powyżej.
(III) W chwili gdy nie ma już dopasowań z lewej czy prawej strony kafelka czas na sprawdzenie kafelka leżącego pod spodem naszego dołożonego kafelka. Jeśli symbole na przylegających do siebie ścianach kafelków się zgadzają to zabieramy ten kafelek poniżej naszego a nasz przesuwamy w dół.
I znowu sprawdzamy dopasowanie symboli po lewej stronie, po prawej stronie i na jego dole zabierając wszystkie pasujące kafelki.
Wszystkie zebrane kafelki na koniec naszej rundy układamy przed sobą, tak aby były widoczne dla wszystkich graczy. Jeśli z posiadanych kafelków możemy ułożyć układ widoczny na jednym z kafelków bonusowych, to odrzucamy te kafelki do pudełka a na ich miejsce kładziemy żeton zrealizowanego bonusu. Na koniec dobieramy jeszcze na rękę nowy kafelek.
Następuje tura kolejnego gracza.
Wydawnictwo Egmont dla tych, co wolą videoinstrukcję przygotowało takową. Znajdziecie ją poniżej :-)
ZAKOŃCZENIE GRY
Reakcja łańcuchowa przebiega aż do chwili, gdy:
a) skończy się stos kafelków a gracze nie mają już żadnych na ręce.
b) podczas gry jedna z pięciu kolumn pozostanie pusta.
Następuje moment podliczenia punktów. Na jego początku wszyscy gracze ujawniają swoje żetony kolorów. Każdy żeton zebrany przez gracza w jego kolorze ma podwójną wartość. Sumujemy więc wartość wszystkich posiadanych żetonów oraz sumę wszystkich zdobytych żetonów bonusowych (kolor tutaj nie podwaja wyniku).
Zwycięzcą zostaje gracz, który zdobędzie największą liczbę punktów.
WRAŻENIA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz