Strony

niedziela, 7 maja 2023

Reakcja łańcuchowa - recenzja gry logicznej wydawnictwa Egmont

Są takie tytuły, które obiecują świetną zabawę już po samym rzucie oka na zapowiedź, czy okładkę z nazwiskiem autora. Takie odczucia mamy zawsze, gdy widzimy nazwisko tego twórcy gier. Reiner Knizia. Kochany przez wielu i przez wielu uważany, za mechanicznego twórcę gier w hurtowej ilości.

My bardzo lubimy jego gry więc każda kolejna trafia na radar. Bohaterka dzisiejszej recenzji ujęła nas już od pierwszych słów zapowiedzi wydawcy. Mowa tutaj o grze Reakcja łańcuchowa od wydawnictwa Egmont. Grze z linii Travel, czyli serii małych pudełek, które można zabrać ze sobą na urlop, weekendowy wyjazd, zabawę w świetlicy szkolnej czy spotkanie ze znajomymi. Czy Reakcja łańcuchowa wywoła lawinę emocji? A może to będzie tylko frustracja? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.



Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię.

CO ZAWIERA GRA

Seria Travel to kompaktowe pudełeczka, takie jak od takich gier, jak choćby Ubongo Trigo czy też BITS Travel.

W pudełku z Reakcją łańcuchową znajdziemy tylko albo aż 90 kwadratowych kafelków, 20 bonusowych żetonów (swoistych żetonów celów) oraz 4 tajne  żetony koloru. Do tego wszystkiego dołączona jest zwięzłą instrukcja ze sporą ilością obrazkowych przykładów. 

Jakościowo wszystko jest naprawdę dobre. Może poza żetonami bonusowymi i żetonami koloru, które wykonano z cienkiego kartonu, na którym widać ślady użytkowania od samego patrzenie się.

CEL GRY

Cała zabawa polega na takim dopasowywaniu do siebie kafelków, aby uruchomić reakcję łańcuchową i zdobywać punkty. Im dłuższa reakcja, tym lepiej! Musimy przewidzieć, jak nasz kafelek będzie aktywował kafelki tworzące planszę. Do tego nie możemy zapominać o bonusowych układach przynoszących sporą ilość punktów. 

PRZYGOTOWANIE GRY

Tasujemy wszystkie kafelki i losowo układamy 40 z nich tworząc planszę złożoną z 8 rzędów po 5 kafelków w każdym. Kafelki układamy w sposób odkryty i totalnie losowy - cyfry na kafelkach mogą być do góry nogami czy przewrócone na jeden z boków - kładziemy je po prostu tak jak nam się wezmą. 

Z pozostałych kafelków  układamy zakryty stos. 

Obok lub nad planszą z kafelkami układamy żetony bonusowe (tak, aby było widać ich wartości).

Spośród tajnych żetonów kolorów każdy z graczy losuje jeden dla siebie - ogląda go w tajemnicy przed pozostałymi graczami. Tak samo tajnie odkładane są do pudełka niewykorzystane żetony. 

Na koniec każdy gracz bierze do ręki jeden kafelek ze stosu.

Można zaczynać zabawę!


PRZEBIEG GRY

Swoją turę gracz rozpoczyna od dołożenia na górze wybranej kolumny kafelka trzymanego w ręce. To ważne, kafelek zawsze dokładamy na górze kolumny, nie z boku rzędów!

Po dołożeniu kafelka sprawdzamy, czy nie nastąpiła tytułowa reakcja łańcuchowa:

(I) Najpierw sprawdzamy czy dokładany kafelek styka się z lewej strony z innym kafelkiem pasującymi do siebie symbolami na ich krawędziach. Jeśli tak, to zabieramy taki stykający się kafelek. Jeśli nad zabranym kafelkiem były jakieś inne kafelki to przesuwamy je w dół, aby zajęły puste miejsca i znowu sprawdzamy, czy nasz dołożony kafelek styka się z kafelkiem po lewej pasującymi do siebie wzorami. 

Jeśli tak to go zabieramy, przesuwamy kafelki, sprawdzamy stykające się wzory itd. aż do momentu gdy symbole po lewej nie pasują już do siebie

(II) Teraz czas na sprawdzenie czy pierwotnie dołożony kafelek styka się z kafelkiem po prawej stronie. Obowiązują tutaj zasady opisane powyżej.

(III) W chwili gdy nie ma już dopasowań z lewej czy prawej strony kafelka czas na sprawdzenie kafelka leżącego pod spodem naszego dołożonego kafelka. Jeśli symbole na przylegających do siebie ścianach kafelków się zgadzają to zabieramy ten kafelek poniżej naszego a nasz przesuwamy w dół. 

I znowu sprawdzamy dopasowanie symboli po lewej stronie, po prawej stronie i na jego dole zabierając wszystkie pasujące kafelki.

Wszystkie zebrane kafelki na koniec naszej rundy układamy przed sobą, tak aby były widoczne dla wszystkich graczy. Jeśli z posiadanych kafelków możemy ułożyć układ widoczny na jednym z kafelków bonusowych, to odrzucamy te kafelki do pudełka a na ich miejsce kładziemy żeton zrealizowanego bonusu. Na koniec dobieramy jeszcze na rękę nowy kafelek.

Następuje tura kolejnego gracza. 

Wydawnictwo Egmont dla tych, co wolą videoinstrukcję przygotowało takową. Znajdziecie ją poniżej :-) 



ZAKOŃCZENIE GRY

Reakcja łańcuchowa przebiega aż do chwili, gdy:

a) skończy się stos kafelków a gracze nie mają już żadnych na ręce. 

b) podczas gry jedna z pięciu kolumn pozostanie pusta. 

Następuje moment podliczenia punktów.  Na jego początku wszyscy gracze ujawniają swoje żetony kolorów. Każdy żeton zebrany przez gracza w jego kolorze ma podwójną wartość. Sumujemy więc wartość wszystkich posiadanych żetonów oraz sumę wszystkich zdobytych żetonów bonusowych (kolor tutaj nie podwaja wyniku).

Zwycięzcą zostaje gracz, który zdobędzie największą liczbę punktów.

WRAŻENIA


Reakcja łańcuchowa to klasyczna abstrakcyjna gra logiczna. Dobrze skrojona, wg najlepszych wzorców. Jest zatem prosta do nauczenia, a jednocześnie pozwala nam nieco pomyśleć.

Nic dziwnego. Za jej powstanie odpowiada jeden z największych twórców gier planszowych, czyli Reiner Knizia, autor choćby fantastycznego Geniusza.

Jak już wspomniałam, gra jest banalna do nauczenia. Dociągnij kafelek, wyłóż go, a następnie zdobądź inny. Najlepiej w liczbie mnogiej. Oczywiście na stole dzieje się sporo i trzeba uważnie się przyglądać, żeby móc wykonać najlepszą dla nas akcję.

A ta wcale nie jest taka oczywista, gdyż musimy pamiętać o kilku rzeczach, dzięki którym otrzymamy punkty na koniec gry. Musimy przede wszystkim uczynić wszystko, żeby nasze dołożenie płytki spowodowało otrzymanie jak największej liczby kafelków ze stołu.

Zwiększy nam to pole manewru co zdobywania żetonów bonusowych. To bardzo ciekawa część gry. Chcąc je otrzymać, oddajemy zdobyte wcześniej żetony. Przeważnie będzie się nam to opłacać. 

Musimy jednak się spieszyć, gdyż nie jesteśmy sami, a pula tychże żetonów jest wspólna dla wszystkich. To swoisty wyścig, w którym warto wziąć udział. Pod warunkiem, że uda nam się wcześniej zdobyć potrzebne płytki.

Musimy też pamiętać o płytkach w naszych kolorach, dzięki którym zgarniemy za nie podwójne punkty. Na nich zatem będzie nam zależeć najbardziej, chociaż ich zdobycie takie proste nie jest. 

Pewnie nie raz i nie dwa spotkamy się z dylematem, typu czy wziąć dwie płytki, w tym jedna z "naszym" kolorem, czy też wziąć trzy, ale wyłącznie w "obcych" kolorach.

Czy w grze mamy do czynienia z losowością? Jak najbardziej. Czy wpływa na rozgrywkę? Nie powiem, że nie. Czasem tak się wszystko ułoży na stole, że dobrana właśnie płytka wpasuje nam się idealnie, dzięki czemu uda nam się przeprowadzić okazałą reakcję łańcuchową. Czasem jednak będzie całkowicie odwrotnie i przyjdzie nam pokręcić nosem, że za wiele to w tej kolejce nie uda nam się zrobić. Tak czy inaczej nie jest to specjalne dokuczliwe.

Dzięki wspomnianej wyżej losowości, mamy zapewnioną regrywalność. Za każdym razem gra będzie z automatu wyglądała inaczej. Jest tyle zmiennych, że prawdopodobieństwo dwóch takich samych partii jest bardzo niskie.

Gra się dobrze skaluje, chociaż nieco inaczej będzie wyglądała zabawa w dwie osoby, a inaczej w cztery. W tym pierwszym przypadku łatwiej coś zaplanować. Ponadto konkurencja do żetonów bonusowych jest zdecydowanie mniejsza niż w tym drugim przypadku. Im więcej osób, tym ciężej coś zaplanować, a wyścig o bonusowe żetony nabiera rumieńców.

Bardzo korzystnie wypada też czas rozgrywki. Niezależnie od liczby graczy cała rozgrywka nie powinna nam zająć dłużej niż te 15-20 minut. Bardzo dobry wynik. Akurat, żeby rozegrać rewanż.

Podsumowując: Reakcja łańcuchowa to mała i niepozorna gra. Gra, której zdecydowanie warto poświęcić czas. Prosta do nauczenia, wymaga od nas dobrej obserwacji i kombinowania. Ponadto jest naprawdę bardzo szybka i potrafi dostarczyć emocji. Z czystym sercem możemy polecić.

PLUSY:

+ bardzo proste zasady,
+ świetna skalowalność,
+ wysoka regrywalność,
+ krótki czas rozgrywki.

MINUSY:

- wykonanie żetonów bonusowych mogłoby być lepsze.






Liczba graczy: 2-4 osoby
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Rodzaj gry: gra logiczna, 
gra rodzinna
Zawartość pudełka:
* 90 kwadratowych kafelków
20 żetonów bonusowych
4 tajne żetony koloru
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Egmont
Autor: Reiner Knizia
Cena: 36-60 zł (V 2023 r.)
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie gry. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz