Pamiętam, że będąc już dość dużym dzieckiem zazdrościłam mojemu rodzeństwu ciotecznemu książeczek, w których naszym zadaniem było znajdowania szczegółów. Wtedy nie śmiałam nawet marzyć o tym, co teraz dla dzieci jest czymś dość łatwo dostępnym, czyli o wszelakich loteryjkach.
Dlatego, gdy w portfolio Kapitana Nauki pojawiła się seria loteryjek od razu trafiła ona na mój radar. A w szczególności wersja "Świat". Bowiem wszystko co lata, fruwa, jeździ niezwykle interesuje naszego Pyrtasia. A czy Loteryjka Świat przyciągnęła jego uwagę na dłużej? Zapraszam do lektury recenzji, która to wszystko zdradzi.
Dlatego, gdy w portfolio Kapitana Nauki pojawiła się seria loteryjek od razu trafiła ona na mój radar. A w szczególności wersja "Świat". Bowiem wszystko co lata, fruwa, jeździ niezwykle interesuje naszego Pyrtasia. A czy Loteryjka Świat przyciągnęła jego uwagę na dłużej? Zapraszam do lektury recenzji, która to wszystko zdradzi.
CO ZAWIERA GRA
W poręcznym pudełeczku ze sznurkowym nosidłem (kilka takich jest już w portfolio gier i materiałów edukacyjnych Kapitana Nauki) znajdziemy: 6 kolorowych plansz, 36 okrągłych żetonów oraz karteczkę z instrukcją.
Plansze i żetony są wykonane z grubej tektury. Przedstawiają niesamowicie kolorowe ilustracje będące dziełem Artura Gulewicza. Nie da się ukryć - potrafią one na dłużej przyciągnąć wzrok nawet małego, żywego i niezwykle dynamicznego 4 latka.
Duży plus należy przyznać za zwięzłą i przystępnie napisaną instrukcję. Krótko, konkretnie i na temat.
CEL GRY
W loteryjkę można grać na wiele sposobów, jednak podstawowy cel jest taki sam - należy trafnie przyporządkować żetony do plansz i ułożyć je w odpowiednich miejscach na dużym obrazku. Wygrywa ten, komu uda się to zrobić najszybciej.
PRZYGOTOWANIE GRY
Podobnie jak instrukcja jest proste, szybkie i konkretne. Ponieważ gra posiada 4 warianty w zależności od tego, który wybierzemy przygotowywać będziemy odpowiednią ilość planszy i żetonów. Szczegóły ile czego wyłożymy zdradzę Wam za chwilę przy opisie przebiegu poszczególnych wariantów.
PRZEBIEG GRY
Tak jak to już wyżej zdradziłam gra w loteryjkę przewiduje 4 warianty będące niczym innym jak poziomami zaawansowania. Dwa pierwsze warianty służą do zabawy indywidualnej, zaś w grze w wariant 3 i 4 może brać udział od 2 do 6 osób. Krótko przybliżę Wam przebieg każdego z nich.
Wariant 1 (dla gracza pełzacza)
Jest to rozgrywka dla początkujących zawodników. Przed graczem kładziemy 1 planszę i 6 pasujących do niej żetonów. Zadaniem gracza jest znalezienie na planszy obiektów przedstawionych na żetonach i umieszczenie danego żetonu w odpowiednim miejscu na planszy.
Wariant 2 (dla gracza wymiatacza)
Jeśli gracze bez problemu radzą sobie z poprzednim wariantem czas podnieść stopień trudności. Teraz możemy wyłożyć przed graczem 2, 3, 4, 5 lub wszystkie 6 plansz a pasujące do nich żetony wymieszać na środku. Zabawa polega na tym, aby ułożyć wszystkie żetony w odpowiednich miejscach na prawidłowych planszach.
Wariant 3 (dla graczy zapamiętywaczy)
Tutaj do gry możemy zaprosić większą liczbę osób bowiem od 2 do 6. Rozdajemy po jednej planszy każdemu z graczy a odpowiadające planszom żetony rozkładamy rewersem (stroną z napisem Kapitan Nauka) do góry.
Każdy z graczy po kolei odkrywa jeden z żetonów. Jeśli ilustracja na nim nie pasuje do planszy gracza, żeton wraca do pozycji początkowej. Pozostali uczestnicy zabawy uważnie obserwują okrywane żetony i starają się zapamiętać, gdzie znajdują się rysunki pochodzące z ich planszy. Zabawę wygrywa osoba, która jako pierwsza zgromadzi wszystkie żetony pasujące do swojej planszy. Pozostali gracze bawią się aż do momentu, gdy wszystkie żetony znajdą się na swoich miejscach.
Wariant 4 (dla graczy rozrabiaczy)
Miłośnicy psot i chwytów niedozwolonych pokochają ten wariant. Bowiem poza tym, że każdy z graczy dostanie po jednej planszy a pasujące do nich żetony zostaną rozłożone ilustracjami do góry to jest jeszcze coś. Otóż tutaj wszystkie chwyty są dozwolone. Można łapać przeciwnika za ręce, zasłaniać mu oczy, podmieniać planszę i co tylko jeszcze wpadnie graczom do głowy. Słowem można robić wszystko, żeby tylko utrudnić innym skompletowanie żetonów.
Trzeba przyznać, że 4 warianty nieźle urozmaicają rozgrywkę. A jeśli podczas gry przyjdzie Wam do głowy pomysł na stworzenie swojego autorskiego wariantu nie krępujcie się tylko puśćcie wodze wyobraźni i do dzieła. Będzie jeszcze więcej dobrej zabawy.
ZAKOŃCZENIE GRY
Niezależnie od wariantów zabawa kończy się w momencie gdy wszystkie żetony zostaną dopasowane do poszczególnych planszy. W wariantach dla 2 do 6 osób zwycięzcą zostaje ten gracz, któremu uda się to zrobić jako pierwszemu lub temu, który zgromadzi najwięcej żetonów.
WRAŻENIA
Gra Loteryjka Świat to kolejny bardzo fajny materiał edukacyjny dla najmłodszych dzieci. Adresowana jest do dzieci od 3 roku życia i z powodzeniem sprawdzi się w takiej grupie wiekowej. Nasz 4 letni Jaś bardzo szybko załapał o co chodzi w tej zabawie i sprawnie przyporządkowywał poszczególne żetony do danej planszy. Przy okazji padało z jego strony wiele pytań o poszczególne elementy.
Obserwując zabawę Pyrtasia nie mam wątpliwości, że tego typu gry i materiały edukacyjne świetnie wpływają na rozwój spostrzegawczości i zapamiętywania u dzieci, ale także wzbogacają jego słownictwo i wiadomości (w tym przypadku o świecie). Bowiem podczas zabawy pada wiele pytań typu: "a co to?", "a po co to?". Naszego Jasia interesują wszelakie urządzenia, samochody, samoloty itp itd także z zafascynowaniem oglądał ilustracje na planszach i żetonach. Umiał na dość długi czas (zaskakująco długi jak na niego) skupić uwagę na całej zabawie.
Zabawne było to, że 10 letnia Marysia (Maryńczakiem zwana) z wielką chęcią uczestniczyła w zabawie. I czerpała z tego niezłą frajdę. Choć zabawa nie przyciągnęła ją na długo...ale to nie ta grupa wiekowa :-)
Nie da się ukryć, że takie gry i zabawy edukacyjne to cenne pozycje w biblioteczce rodziców. My ze swojej strony gorąco polecamy i zachęcamy do sprawdzenia choć jednej pozycji z serii loteryjek.
Zabawne było to, że 10 letnia Marysia (Maryńczakiem zwana) z wielką chęcią uczestniczyła w zabawie. I czerpała z tego niezłą frajdę. Choć zabawa nie przyciągnęła ją na długo...ale to nie ta grupa wiekowa :-)
Nie da się ukryć, że takie gry i zabawy edukacyjne to cenne pozycje w biblioteczce rodziców. My ze swojej strony gorąco polecamy i zachęcamy do sprawdzenia choć jednej pozycji z serii loteryjek.
Plusy:
+ rozwija pamięć i spostrzegawczość;
+ rozwija umiejętność kojarzenia i nazywania danych rzeczy;
+ rozwija koncentrację, precyzję i koordynację wzrokowo - ruchową;
Minusy:
- ze względu na ograniczoną ilość obrazków loteryjka może się szybko "opatrzeć".
Serdecznie dziękujemy Kapitanowi Nauce za udostępnienie materiałów do recenzji.
Galeria zdjęć:
Dzięki za recenzje. Właśnie zastanawiam się nad prezentem dla trzylatki 😊
OdpowiedzUsuń