Niedawno jakoś tak mnie wzięło na
przemyślenia i zastanawiałem się jaki jest mój ulubiony typ gier. Prawdę mówiąc
nie umiem odpowiedzieć na to pytanie. To tak jakby mnie ktoś zapytał o mój
ulubiony kolor. Wiem jedno, że jakoś tak mam słabość do gier logicznych. Sam
nie wiem dlaczego. Lubię, a w zasadzie lubimy ten typ gier i już.
Pamiętam jak gdzieś,
kiedyś razem z moją Marysią graliśmy w Abalone. Gra wywarła na nas ogromne
wrażenie. Miała tylko jedną (powiedzmy) „wadę”. Przeznaczona jest wyłącznie dla
dwóch graczy. Trochę ubolewaliśmy nad tym, bo fajnie byłoby móc zagrać to w
większą liczbę osób. Chyba ktoś wysłuchał naszych żali, bo dzięki wydawnictwu
Rebel do Polski zawitał Abalone Quattro, czyli stary dobry Abalone, w który
może zagrać od 2 do 4 osób. Zdaję sobie sprawę, że ta wersja ma już swoje lata,
ale dopiero teraz debiutuje w Polsce. Warto było czekać? Zapraszam na recenzję.
CO ZAWIERA GRA
Całość
zamknięta jest w niezbyt foremnym pudełku. To chyba największy zarzut do tego
wydania. Pudełko nie jest płaskie i przez to umieszczenie go na półce jest
trochę kłopotliwe.
W
środku znajdziemy:
- 56 ciężkich kul (o średnicy 22mm) w 4 kolorach - białym, czarnym, żółtym i czerwonym,
- sześciokątną, plastikową planszę do gry,
- instrukcję.
To,
co znajdziemy wewnątrz robi po prostu wrażenie. Solidna plastikowa plansza i
ciężkie, duże kule. Super. Ponadto w pudełku jest przemyślana, plastikowa
wypraska, dzięki której możemy zapanować nad kulami.
CEL GRY
Celem
gry jest zwycięstwo poprzez wypchnięcie poza planszę 6 kul przeciwnika.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie gry
trwa kilka chwil. W zależności od liczby graczy należy na planszy rozmieścić
odpowiednią liczbę kul w odpowiednich miejscach. I tak:
dla rozgrywki dla 2
graczy
dla rozgrywki dla 3
graczy
dla rozgrywki dla 4 graczy
PRZEBIEG GRY
Większość znanych mi
gier logicznych ma banalnie proste zasady. Podobnie jest i z Abalone.
Wytłumaczenie zasad zajmuje coś koło minuty, żeby pokazać możliwe ruchy i już
można rozpocząć grę.
Poniższe zasady
dotyczą rozgrywki dwuosobowej, jednakże podstawowe zasady gry pozostają
niezmienne w wersji dla 3 jak i 4
graczy.
W swojej kolejce gracz może
wykonać jedną akcję. Będzie to albo ruch albo przepchnięcie kul przeciwnika
(tzw. sumito).
- Ruch
Pojedynczą
kulę można przesunąć na
sąsiednie wolne pole w dowolnym z
sześciu kierunków.
Grupę
składającą się z 2 lub maksymalnie 3 kul sąsiadujących ze sobą w jednej linii możemy przesunąć w tym samym kierunku. W tym przypadku
istnieją dwa rodzaje ruchu:
po linii – kule przesuwa się
razem w kierunku sąsiedniego, wolnego pola
ruch boczny – kule przesuwa się o
jedno pole w bok przy zachowaniu szyku
Sumito możliwe jest
tylko wtedy, gdy posiada się przewagę liczebną. Jeśli obaj gracze mają tyle
samo sąsiadujących kul, to tej akcji wykonać nie można.
Przepchnięcie kul
przeciwnika jest dozwolone jedynie w ruchu po linii oraz, jeśli za
przepychanymi kulami znajduje się wolne pole lub krawędź planszy.
Jeśli kula ląduje
poza krawędzią planszy, uważa się ja za wypchniętą.
Rozgrywka dla 3 graczy
Przebiega dokładnie tak samo jak
i rozgrywka dla dwóch osób, z tym, że w grze uczestniczy 3 graczy, którzy mają
do dyspozycji nie 13 a 11 kul. Żeby przepchnąć 2 kule różnych kolorów
(przeciwników), musimy użyć 3 swoich kul.
Warunki zwycięstwa pozostają
niezmienne. Musimy wypchnąć 6 kul (niezależnie od ich kolorów)
Rozgrywka
dla 4 graczy
Dzielimy się na dwa zespoły. Każdy
gracz w zespole otrzymuje do dyspozycji 9 kul. Gracze po przeciwnych stronach stanowić
będą jeden zespół. Podczas ruchu każdy z graczy ma prawo do korzystania z kul
swojego partnera z zespołu, pod warunkiem, że pierwsza przesunięta kula (czyli
ta, która popycha pozostałe) należy do niego. Zasady przepchnięcia kul
przeciwnika pozostają takie same jak w przypadku rozgrywki dla 3 osób.
W przypadku gry zespołowej możemy
rozwiązać dwa warianty kolejności ruchu. W pierwszym gracze wykonują swoje
ruchy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czyli najpierw wykonuje swój ruch np.
1 gracz zespołu A, później 1 gracz ze zespołu B, potem 2 gracz zespołu A, etc.
W drugim wariancie ruch wykonuje najpierw zespół A, a później zespół B. Zatem
każdy z zespołów ma dwa ruchy z rzędu.
ZAKOŃCZENIE GRY
W każdym z wariantów zwycięstwo należy
do tego gracza (lub też zespołu w przypadku rozgrywki zespołowej).
WRAŻENIA
Cóż możemy powiedzieć
o Abalone? Jej mechanika jest wręcz banalna, po prostu przesuwamy kulki zgodnie
z regułami sztuki. Jednakże jak to często bywa w grach logicznych – proste
reguły skrywają ogromny wręcz potencjał, który wykorzystać może tylko ten, kto
zechce używać mózgu. Początkowe nasze partie były pozbawione głębszej
strategii, jednakże z czasem pewne rzeczy zaczęły się w głowie układać i
pojedynki zaczęły być coraz bardziej wymagające. Gra typu „easy to learn, hard
to master”.
Poziom trudności
rośnie wprost z poziomem zaawansowania graczy, co jest częstą właściwością gier
logicznych.
Gra wymaga przede
wszystkim skupienia i uważnej obserwacji tego, co się dzieje na planszy. Każdy
nasz błąd zostanie bezwzględnie wykorzystany przez przeciwnika. A każda strata
naszej kuli oznacza mniejsze możliwości
ruchu, więc trzeba mieć oczy wokół głowy, żeby czegoś nie przegapić. Trzeba
myśleć z wyprzedzeniem, żeby wygrać.
Abalone Quattro to
można powiedzieć trzy gry w jednej. Trzy gry, które łączą wspólne zasady,
jednakże sposób (i doznania jakie temu towarzyszą) rozgrywki dla 2, 3, czy 4
osób jednak się różni. O ile w przypadku 2 osób trzeba mocno uważać, to w
przypadku 3, mózg się może zagotować. Jest zdecydowanie trudniej coś
przewidzieć, musimy uważać nie na jednego przeciwnika, ale na dwóch. Każdy błąd
może być zatem dwa razy bardziej bolesny – jeden przeciwnik nam dołoży, a drugi
poprawi. A my będziemy się na to mogli patrzeć. Na planszy mogą się tworzyć
krótkotrwałe sojusze, które doprowadzą do utraty części swoich kulek przez
jednego z graczy. Naprawdę jest ciekawie.
No i wariant dla 4
osób. Jest co najmniej ciekawie. Gra w zespołach to świetny pomysł. A jeśli
nasi współgracze mają pojęcie o Abalone, to rozgrywka bywa bardzo emocjonująca.
Bardzo. Mózg potrafi rozgrzać się do czerwoności. Obserwujemy poczynania swoich
przeciwników jak i współtowarzysza. Wspieramy się nawzajem, żeby wyjść z tego
pojedynku zwycięsko.
Oczywiście nie
bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie spróbowali zagrać wariantu dla 4 osób w dwójkę.
Dokładnie tak samo jak można zagrać w Blockers! O ile klasyczny wariant
dwuosobowy jest wymagający, to tutaj mamy jazdę bez trzymanki. Naprawdę musimy
się skupić, że ogarnąć oba zestawy kulek. Gorąco polecamy spróbować.
Czas gry. Tutaj mam
problem. Rozgrywki potrafią trwać 10-15 minut, ale bywało, że trwały kilka razy
dłużej. Tak jak z szachami. Zawsze możemy ten czas ograniczyć i zagrać z pomocą
np. zegara szachowego (w Google Play czy też Appstore jest mnóstwo darmowych
aplikacji) i każdemu z graczy ograniczyć ten czas do powiedzmy 10 czy 15 minut.
Tak się zresztą robi na turniejach Abalone. Oczywiście zawsze możemy odłożyć
rozgrywkę i dokończyć ją później, dokładnie tak jak np. w szachach.
Należy również
wspomnieć o bardzo dobrym wykonaniu. Solidna plastikowa plansza, jeszcze
solidniejsze ciężkie kule i tylko to niepłaskie pudełko psuje efekt. Można to
było rozwiązać nieco inaczej.
Abalone Quattro to tytuł, który naprawdę
warto posiadać w swojej kolekcji. Tytuł Mensa Select, zdobyty w 1990 jest chyba
najlepszą rekomendacją dla tej gry. Gry o banalnie prostych zasadach, ale
sprawiającej, że po prostu musimy pomyśleć.
Trochę współczuję graczom, którzy
posiadają już klasyczną wersję (czyli tylko dla dwóch osób), bo Quattro jest
zwyczajnie lepsza, dzięki możliwości gry również w 3 i 4 osoby. Dobrze by było,
gdyby można było kupić gdzieś taki „upgrade pack” zawierający dwa dodatkowe
zestawy kulek.
Abalone Quattro przebojem wdarł się do
grona naszych ukochanych gier i będziemy polecać ten tytuł każdemu.
PLUSY:
+bardzo
proste zasady,
+ piękne
wykonanie
+ wysoka
jakość komponentów,
+ bardzo
dobra skalowalność,
MINUSY:
- specyficzny
kształt pudełka
Liczba
graczy: 2-4 osoby
Wiek: od
8 lat
Czas
gry: od ok. 15 minut
Rodzaj
gry: gra logiczna
Zawartość
pudełka:
* 56
kul w 4 kolorach
*
sześciokątna, plastikowa plansza do gry
* instrukcja
do gry.
Wydawnictwo:
Rebel
Cena: 80-110 zł
Cena: 80-110 zł
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Rebel za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz