Żyjemy w czasach, w których bardzo często w tym całym pędzie życia, zwyczajnie zapominamy o otaczającym nas pięknie przyrody. Często czyhającym wręcz za rogiem. Wystarczy się rozejrzeć…
Dlatego też bardzo cieszę się, że autorzy gier planszowych coraz częściej sięgają po tematykę nawiązującą do przyrody. W dodatku przeważnie są to naprawdę dobre gry, które nie dość, że dają całe mnóstwo dobrej zabawy, to jeszcze edukują.
Na skrzydłach, Łąka, Amazonia, Ekosystem, Naturalnie, Fauna, Ziemia, Ark Nova, Parki, Szlaki, Kaskadia, Fotosynteza, Mariposas i tak można jeszcze parę tytułów wymienić. W niniejszej recenzji chciałbym zaprezentować nowość na naszym rynku, która już i tytułem, i okładką mówi o czym ta gra w zasadzie może być.
Leśne rozdanie (ang. Forrest Shuffle) wydane u nas przez Rebel to dzieło autorstwa nic nie mówiącego mi autora o (chyba) pseudonimie Kosch, który ma na koncie zaledwie dwie gry (ta druga to niewydany u nas piękny abstrakt logiczny FYFE).
Czy gra przypadła nam do gustu, czy też niekoniecznie? Zapraszam do lektury recenzji, w której podzielę się naszymi wrażeniami.
Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.
CO ZAWIERA GRA
Całość zamknięta została w średniej wielkości (trochę przydużym) pudełku, na okładce którego widzimy część bohaterów gry, czyli drzewa, zwierzęta, rośliny oraz grzyby.
W środku znajdziemy głównie karty. Całe mnóstwo kart podzielonych na trzy kategorie: karty drzew, karty roślin/zwierząt/grzybów oraz karty zimy.
Oprócz tego znajdziemy też planszę przedstawiającą leśną polanę, karty jaskiń, karty pomocy oraz wygodny notes punktacji.
Jakościowo wszystko wypada przyzwoicie. Karty mogłyby być nieco lepszej jakości. Po paru rozgrywkach widać ślady zużycia. Koszulki rozwiązują ten problem, ale wówczas nie ma szans, żeby bez wyrzucenia kartonowej wypraski zmieściły się w pudełku.
Załączona instrukcja jest dobrze napisana - krótka z licznymi graficznymi przykładami. Pod tym względem nie ma się czego czepić. Co ciekawe do wyprodukowania gry nie zużyto plastiku. Na pudełku nie ma folii (nie zdziwcie się, że tak jest), jak również same karty zabezpieczone są papierowym paskiem.
CEL GRY
Pobliski las tętni życiem! Zwierzęta spieszą na polanę w poszukiwaniu jadalnych roślin i owadów. Niektóre wolą przebywać między bujnymi koronami drzew, a inne zamieszkują podszycie i właśnie tam czują się bezpiecznie.
Naszym zadaniem jest stworzenie ekologicznie zrównoważonego środowiska dla fauny i flory. Przyjdzie nam posadzić nowe drzewa, które staną się później swoistym domem dla zwierząt, roślin oraz grzybów.
Umiejętnie rozbudowując nasz las będziemy zdobywać punkty zwycięstwa. Ten kto zdobędzie ich najwięcej, zostanie zwycięzcą.
Ten etap jest bardzo szybki. Tasujemy wszystkie karty (oprócz kart zimy), a następnie usuwamy w zależności od liczby gracz pewną część (np. w rozgrywkach 2 osobowych do pudełka wróci 30 kart). Do przetasowanej talii dodajemy karty zimy – nie wdając się w szczegóły zostało tak zrobione, że karty zimy znajdą się gdzieś pod koniec talii kart).
Na środku stołu umieszczamy naszą planszę – polanę, a obok niej zakryty stos dobierania utworzony z uprzednio przygotowanej talii kart oraz karty pomocy (na których znajdziemy opis wszystkich kart biorących udział w rozgrywce). Każdy z nas dobiera 6 kart na rękę, umieszcza kartę jaskini i to w zasadzie tyle. Możemy rozpocząć rozgrywkę.