Strony

niedziela, 17 grudnia 2023

Ale kocioł! - recenzja pamięciowej gry wydawnictwa Foxgames

Od jakiegoś czasu na planszówkowym rynku pojawia się coraz więcej gier o tematyce magii – w każdej kategorii wiekowej. Starsi gracze mogą pochylić się nad takimi tytułami jak Arkana Magii, Księga zaklęć, Res Arcana, Wiedźmia Skała czy kultowy już Talisman Magia i Miecz. Dzieciaki możemy zaprosić do takich gier jak: Kolory Magii, Magiczny labirynt, Mandragora, Księga czarów, Czary mary, Alicja w krainie czarów, Kroniki przygody Wyprawa po księżycowe kamienie czy Czarujące kotki.

Do katalogu gier o magii i czarach adresowanych do młodszych dzieci dołącza bohaterka dzisiejszej recenzji. Gra Ale kocioł! od wydawnictwa Foxgames swoją premierę miała tegorocznej jesieni. Czy warzenie eliksirów to frajda? A może to paskudne zadanie? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury recenzji.


Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię.

CO ZAWIERA GRA

W pudle sporej wielkości nie znajdziemy może magicznych kociołków, ale będą tam takie rzeczy jak: czarodziejska różdżka, karty i żetony składników eliksirów, karty plecaków, żetony eliksirów (z punktami zwycięstwa od 2 do 5) oraz wieka schowków.

Do tego wszystkiego dostajemy zwięzłą i bardzo atrakcyjną wizualnie instrukcję. Precyzyjnie tłumaczy ona zasady gry.

Na eventach planszówkowych temu tytułowi towarzyszą 4 magiczne żeliwne kociołki. W zamian za to wypraska w pudełku ma w sobie 4 schowki będące substytutami takich kociołków. Na pewno to nie jest klimatycznie to samo, ale gdyby zawartością gry były takie kociołki, to jaka byłaby jej cena?!

CEL GRY

Podopieczni czarownicy! Wasza mentorka wybiera się na upragnione wakacje, by w spokoju pławić się w leczniczych bagnach spa w Czarcim Lesie. Swój dom pozostawi pod opieką najzdolniejszego z uczniów. Wiedźma przygotowała dla Was magiczny konkurs. Swój dom zostawi pod opieką tego spośród Was, kto okaże się prawdziwym mistrzem eliksirów.

Aby udowodnić, że jesteś najwybitniejszym spośród uczniów, a tym samym wygrać grę, musisz odnaleźć w domu czarownicy wszystkie składniki niezbędne do uwarzenia eliksirów. Nie będzie to jednak łatwe zadanie, gdyż Wiedźma Jaga nie należy do porządnickich. Będziesz musiał z pomocą czarodziejskiej różdżki przekopać strych Jagi w poszukiwaniu składników eliksiru. Ale bądź uważny! Przeciwnicy nie spuszczają Cię z oka!

PRZYGOTOWANIE GRY

Poszukiwania składników i warzenie eliksirów trzeba dobrze przygotować. Wszystkie elementy musimy wyjąć z pudełka a samo pudełko położyć na środku stołu. Obok niego kładziemy żetony eliksirów (te malutkie z punktami).

Tasujemy wszystkie karty składników i umieszczamy je w zakrytym stosie obok pudełka z kociołkami. Mieszamy żetony składników, losowo wrzucamy po 10 sztuk do każdego ze schowków i zamykamy ich wieka.

Wszyscy uczniowie Wiedźmy Jagi muszą się uzbroić w kartę plecaka. Ten, który będzie zaczynał konkurs dostaje różdżkę.

Pozostaje jeszcze zadeklarować ilość składników eliksiru: możemy tworzyć mikstury od 2 do 5 elementów, tylko z góry musimy zadeklarować liczbę zanim zaczniemy dobierać karty.

Wszystko gotowe. Zatem do kotła, gotowi, start!

PRZEBIEG GRY

Magiczny konkurs przebiega w turach. Kiedy przyjdzie nasza kolej bierzemy do ręki czarodziejską różdżkę i wykonujemy jedną z dwóch akcji:

(I) Przeszukanie strychu: możemy dowolnie szperać w jednym z 4 schowków pod warunkiem, że ruszamy żetony za pomocą czarodziejskiej różdżki. Pozostali gracze mogą zaglądać do otwartego schowka – nie możemy im tego uniemożliwiać.

(II) Warzenie eliksiru: kiedy uważamy, że wiemy gdzie znajdują się wszystkie żetony składników przechodzimy do tworzenia eliksiru. Odkrywamy wszystkie karty składników. Wybieramy jedną i wskazujemy różdżką, w którym schowku znajduje się ten składnik (umieszczamy kartę koło wskazanego schowka). I tak kolejno wskazujemy wszystkie karty składników.

Następnie sprawdzamy, czy składniki umieszczone obok danego schowka rzeczywiście się w nim znajdują zaglądając szybko do środka. Jeśli prawidłowo odnaleźliśmy wszystkie składniki mikstury, nasz eliksir zadziałał i dostajemy żeton eliksirów o wartości odpowiadającej liczbie składników i dobieramy nowe karty (od 2 do 5). Jeśli się pomyliliśmy choć z jednym składnikiem, nasz eliksir nie zadziała. Odrzucamy wszystkie karty składników i dobieramy nowe.

ZAKOŃCZENIE GRY

Magiczny konkurs warzenia eliksirów kończy się z chwilą, gdy któremuś z młodych adeptów magii uda się zapełnić wszystkie 4 pola na swojej karcie plecaka. Runda trwa do końca aż wszyscy rozegrają równą liczbę tur.

Następnie sumujemy wartość żetonów eliksirów. Zwycięzcą zostaje uczeń z największą liczbą punktów.

WRAŻENIA

Ale kocioł! to wariacja gry memory. Z pewnością jest to gra oparta na zapamiętywaniu ale także i spostrzegawczości oraz szybkości. Bowiem im szybciej uda nam się zidentyfikować miejsce przechowywania wszystkich składników naszej mikstury, tym większe będziemy mieć szanse na wygraną. 

Musimy być jednak czujni, gdyż nasi rywale patrzą nam cały czas na ręce. Dosłownie i w przenośni. Bowiem gdy my będziemy grzebać magiczną różdżką w schowkach w poszukiwaniu naszych składników, rywale będą zaglądać nam przez ramię starając się zobaczyć, czy w danym schowku nie ma przypadkiem ich składników. A prawdopodobieństwo, że jakieś w nich są jest bardzo duże. Dlatego warto szybko przeglądać schowki tak, żeby nie dać zbyt wiele czasu przeciwnikom.

Grzebanie magiczną różdżką w schowkach to emocjonujące zadanie. Trafimy na swoje składniki? Tak szybko przeszukamy schowek, że inni nie zdążą się zorientować czy są w nim ich składniki? Zapamiętamy dobrze gdzie co jest? Te wszystkie pytania automatycznie przychodzą do głowy.

Pamięciowe gry zawsze nasuwają jedno pytanie. Jak wygląda ich regrywalność? Wszak każda rozgrywka wygląda tak samo. Grzebiemy magiczną różdżką w poszukiwaniu składników eliksiru. Jednakże żetony składników przed każdą rozgrywką mieszamy i losowo wrzucamy do poszczególnych schowków. 

Więc za każdym razem mogą one być gdzie indziej i w odmiennym układzie. Do tego eliksiry, które będziemy warzyć mogą mieć różny stopień zaawansowania. Możemy robić proste dwuskładnikowe, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spróbować uwarzyć potężniejszą (cztero lub pięcioskładnikową) miksturę. Trzeba kalkulować co się nam bardziej opłaca.

Skalowalność: do magicznego konkursu może stanąć od 2 do 5 uczniów Wiedźmy Jagi. Zmagania w każdym składzie są przyjemne. Oczywiście im więcej uczestników, tym więcej emocji i współzawodnictwa. Łatwiej też może być stworzyć miksturę gdyż więcej osób przeszukuje schowki czemu my się możemy przyglądać.

Zabawa przeznaczona jest dla najmłodszych graczy – takich w wieku od 6 lat. Nie oznacza to jednak, że dorośli nie mogą się fajnie bawić przy tej grze. To wszystko zależy od tego, czy lubią tergo typu gry. Żaden problem, żeby w kociołku pogrzebali i dorośli i mieli z tego frajdę.

Ale kocioł! przyciąga wzrok graficznym wykonaniem już od pierwszego rzutu okiem na pudełko. Obiecuje nam przeniesienie do magicznej krainy i tajemniczej chatki Wiedźmy Jagi. Karty i żetony eliksirów mają grafiki bardzo przyjemne dla oka. Zaś samo wnętrze pudełka w postaci czterech schowków to ciekawe rozwiązanie (choć trzeba zauważyć, że wieczka schowków często zahaczają o tekturowe tło całej naszej scenografii).

Podsumowując: jeśli macie w swoim otoczeniu dzieciaki lubiące gry pamięciowe, na spostrzegawczość i szybkość to koniecznie musicie im pokazać Ale kocioł!. Proste zasady, emocjonująca rozgrywka i współzawodnictwo to podstawy tej gry. Jednym przypadnie do gustu, inni po kilku rozgrywkach stwierdzą, że nic nowego im już nie zaoferuje. Tak czy inaczej warto ją przetestować choćby na różnorodnych eventach planszówkowych.

PLUSY:

+ proste zasady
+ emocjonująca rozgrywka
+ wykonanie graficzne

MINUSY:

- maniacy gier memory będą nie do pokonania




Liczba graczy: 2-5 osób
Wiek: od 6 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Rodzaj gry: gra rodzinna
gra imprezowa
gra pamięciowa
Zawartość pudełka:
* 1 czarodziejska różdżka,
* 40 kart składników,
* 40 żetonów składników,
* 20 żetonów eliksirów
(20 o wartości 2 i 3,
20 o wartości 4 i 5)
* 4 wieka schowków,
* 5 kart plecaków,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Foxgames
Cena: 90- 146 zł (XII.2023r.)
Autor: Frederic Lamy
Ilustracje: Lisa Guisquier

Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games za udostępnienie gry do recenzji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz