Strony

piątek, 8 grudnia 2023

Paszczaki 2 Akrobaci - recenzja gry karcianej Wydawnictwa Nasza Księgarnia

Nie będziemy ukrywać, że w naszym domu często królują szybkie i proste gry karciane. Oczywiście lubimy też siadać do dłuższych i bardziej rozbudowanych gier, ale te szybkie trafiają na stół zdecydowanie częściej. Łatwiej też do nich zaprosić nasze dzieciaki. Jaś jest fanem szybkich gier, a Marysia z chęcią oderwie się na chwilkę od nauki, ale niemal dosłownie na chwilkę, bo nasz system szkolnictwa dba o wypełnienie dzieciom większości czasu.

Bohaterka dzisiejszej recenzji jest właśnie taką szybką, rodzinną grą karcianą. Mowa tutaj o drugiej odsłonie Paszczaków czyli grze Paszczaki 2 Akrobaci z portfolio Wydawnictwa Nasza Księgarnia. Czy te słodkie i zabawne stworki zapewnią nam fajną zabawę? A może tworzenie z nich piramidy to będzie syzyfowa praca? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.




Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię.

CO ZAWIERA GRA

W małym, kwadratowym pudełeczku (takiej samej wielkości, jak od gry Paszczaki) znajdziemy ni mniej ni więcej, jak tylko talię kart z naszymi akrobatami, garść żetonów UPS! i instrukcję.

Nasza Księgarnia przyzwyczaiła nas do wysokiej jakości wydawanych przez siebie gier. Nie inaczej jest z Paszczakami 2. Karty są odpowiednio grube, z dobrego jakościowo papieru.

Kolejnym ogromnym atutem wydawcy jest przykładanie wagi do oprawy graficznej gier. Wyszukują często stare dobre ale paskudne gry i wydają je jako graficzne cacka. Pierwowzorem gry Paszczaki 2 Akrobaci jest gra Penguin Party. Gra z mało atrakcyjnymi wizualnie pingwinkami. Nasi Akrobaci przy nich to prawdziwe dzieła sztuki. Serio, są bardzo miłe dla oka, takie komiksowe czy kreskówkowe. Wychodzą spod ręki Ewy Podleś. Wielkie chapeau bas.

CEL GRY

„W krainie paszczaków zapanowało wielkie poruszenie – nadszedł dzień zawodów akrobatycznych! Paszczaki będą uczestniczyć w konkurencji polegającej na przygotowywaniu układu akrobatycznego w formie piramidy! W zawodach weźmie udział 5 grup: paszczoklauni, paszczoksiężniczki, paszczosadowniczki, paszczorockmani i paszczo-Meksykanie. Każdy chce się znaleźć na szczycie piramidy. Paszczaki będą się musiały wykazać zdolnościami akrobatycznymi.”

Naszym zadaniem jest takie dokładanie po 1 karcie z ręki aby stworzyć jak największą piramidę z paszczaków a przede wszystkim pozbyć się wszystkich kart ze swojej ręki.

PRZYGOTOWANIE GRY

Tasujemy dokładnie wszystkie karty paszczaków i rozdajemy sobie po równo (przy 5 osobach zostanie 1 karta – należy ją wyłożyć odkrytą na stół zapoczątkowując tworzenie piramidy).

Każdy gracz trzyma w ręce swoje karty tak, aby były niewidoczne dla pozostałych.

Z boku stołu tworzymy pulę z żetonów UPS!

Gotowe. Możemy zaczynać cyrkowe akrobacje!

PRZEBIEG GRY

Piramidę z akrobatów tworzymy przez tyle rund ilu graczy zasiądzie do rozgrywki. Piramida może mieć maksymalnie 8 poziomów kart. Podstawa piramidy to 8 kart, każdy kolejny poziom ma o 1 kartę mniej.

W swojej turze dokładamy do piramidy 1 kartę z ręki. Dokładając kartę do podstawy piramidy możemy ją położyć obok dowolnej leżącej już karty. Jeśli jednak chcemy dołożyć kartę do wyższych poziomów piramidy, to musi się ona opierać na 2 kartach z niższego poziomu, z których przynajmniej jedna jest taka sama jak dokładana karta.

Karty do wyższych poziomów możemy dokładać w dowolnym momencie – nie trzeba czekać na ukończenie niższego poziomu, żeby dokładać karty wyżej.

Jeśli nie możemy dołożyć żadnej karty z ręki to kończymy udział w rundzie. Liczymy karty, które nam zostały, dobieramy żetony UPS! O takiej wartości a karty odkładamy do pudełka.

Pozostali gracze kontynuują grę aż do momentu, gdy stworzą całą piramidę lub gdy nikt już nie będzie w wstanie dołożyć karty z ręki.

Jeśli uda nam się dołożyć wszystkie karty z ręki w nagrodę odrzucamy ze swojej puli żetony UPS o wartości 2 (lub 1 jeśli tylko tyle mamy).

Wariant 2 osobowy

Instrukcja przewiduje specjalny wariant do gry w 2 osoby. Przygotowując go rozdajemy sobie po 14 kart paszczaków, a pozostałe odkładamy do pudełka.

Rozgrywka przebiega na opisanych wyżej zasadach, z wyjątkiem tego, że będziemy budować mniejszą piramidę – taką z 7 poziomów, z 7 kartami w podstawie

ZAKOŃCZENIE GRY

Akrobacje cyrkowe trwają przez tyle rund, ilu graczy bierze udział w zabawie.

Po zakończeniu ostatniej rundy podliczamy wartość naszych żetonów UPS. Zwycięzcą zostaje osoba, która zbierze najmniejszą liczbę UPS’ów.

WRAŻENIA

Jeśli graliście kiedyś w Paszczaki, to na pewno nasuwa Wam się od razu jedno pytanie. Czy Paszczaki 2 Akrobaci to kontynuacja tego tytułu czy też całkiem nowa, inna gra? Odpowiedź jest jedna. To nowa gra, całkiem inna. Do Paszczaków nawiązuje najmocniej kolorowymi, przyjemnymi dla oka, nieco kreskówkowymi postaciami. Sama rozgrywka jest zupełnie inna. W Paszczakach tworzyliśmy rzędy a w Akrobatach będziemy budować piramidę z naszych słodkich stworków.

Paszczaki 2 Akrobaci to gra kultowego już twórcy, czyli Reinera Knizi. Mamy w kolekcji pokaźną liczbę jego gier, więc wiemy, że cechuje je prostota zasad przy jednocześnie wcale takiej nie do końca banalnej rozgrywce. Nie inaczej jest z bohaterką dzisiejszej recenzji. Paszczaki Akrobaci to gra z pozoru prosta. Ot takie wykładanie kart z ręki celem stworzenia piramidy. Ale to gra wymagająca odrobiny taktyki i strategii. Bowiem jeśli nie wyłożymy z ręki na czas danego koloru (wtedy, kiedy jeszcze możemy to zrobić), to się z nim zablokujemy i skończymy rundę z ilomaś żetonami UPS.

Dużym plusem jest to, że od początku znamy wszystkie swoje karty bo mamy je jawne dla nas na naszej ręce. Wiemy więc, które karty nam się bardziej powtarzają, a co za tym idzie grożą ryzykiem zablokowania się. Musimy więc tak kombinować, żeby pozbyć się ich jak najwięcej. Nie będzie to jednak takie proste, bo sytuacja na stole zmienia się dynamicznie. Kolejni gracze wykładają swoje karty z ręki i nasza piramida błyskawicznie się zmienia. Każdy walczy o pozbycie się swoich kart z ręki, nie licząc się w ogóle z innymi.

Karty paszczakowych akrobatów trafiają na nasza rękę losowo. I tutaj albo nam los będzie sprzyjać i podeśle różnorodnych akrobatów, albo zostaniemy wyposażeni w masę tych samych kart. Losowość macza więc swoje palce w rozgrywce, ale nie ma to aż tak wielkiego wpływu na rozgrywkę, jakby się mogło wydawać.

Paszczaki 2 Akrobaci to regrywalny tytuł, właśnie dzięki losowemu rozdaniu kart na ręce graczy. Śmiało można rzec, że to gra z syndromem „jeszcze raz”.

Do budowy piramidy możemy zaprosić od 2 do 6 graczy. Spokojnie więc zagramy w Paszczaki na rodzinnym czy koleżeńskim spotkaniu Skalowalność w każdym składzie wypada dobrze. Oczywiście im więcej nas przy stole, tym więcej emocji i zwrotów akcji w budowie piramidy, ale rozgrywka dwuosobowa też jest przyjemna.

Paszczaki 2 Akrobaci adresowani są do graczy w wieku od 5 roku życia. Co nie oznacza absolutnie, że ta gra nie będzie fajna dla starszych dzieci i dorosłych. My graliśmy z naszymi dzieciakami (10 lat i 16 lat) a także z dorosłymi znajomymi. Wszyscy bawili się znakomicie.

To taka szybka pozycja między poważniejszymi grami czy po prostu na chwilkę relaksu po codziennych obowiązkach. Czas gry bowiem to około 15 minut. Idealnie, żeby się nie zmęczyć (bo jednak troszkę pomyśleć trzeba) a jednocześnie chwilę odpocząć psychicznie.

Podsumowując: jeśli lubicie sprytne, emocjonujące i szybkie gry karciane to koniecznie sprawdźcie Paszczaki 2 Akrobaci. Prostota zasad przy jednocześnie ciekawej rozgrywce, możliwość gry do 6 osób na raz, szybki czas zabawy to tylko niektóre z atutów. My pokochaliśmy Akrobatów od pierwszych rozgrywek i cieszymy się, że mamy ten tytuł w naszej kolekcji.

PLUSY:

+ słodkie grafiki paszczakowych akrobatów
+ proste zasady
+ niebanalna, emocjonująca rozgrywka
+ szybki czas gry
+ możliwość rozgrywki z młodszymi dziećmi

MINUSY:

- Brak




Liczba graczy: 2-6 osób
Wiek: od 5 lat
Czas gry: ok. 15 minut
Rodzaj gry: 
gra rodzinna,
gra karciana
Zawartość pudełka:
* 36 kart paszczków,
* 36 żetonów UPS!
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Cena: 33- 46 zł (XI 2024r.)
Autor: Reiner Knizia
Ilustrator: Ewa Podleś

Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Nasza Księgarnia- gry za przekazanie egzemplarza do recenzji.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz