Strony

środa, 23 października 2024

Podwójni agenci - recenzja gry wydawnictwa Portal Games


Oczywiście przy większości z nich towarzyszy nam mnóstwo emocji. Często na siebie krzyczymy, denerwujemy się, motywujemy. Jednym słowem zawsze dużo się dzieje.

Całkiem niedawno dzięki wydawnictwu Portal Games pojawiła się na rynku nowa gra kooperacyjna. Gra, w której wykorzystamy elementy dedukcji a nawet odrobinę matematyki.

Mamy za sobą za sobą parę misji i chcielibyśmy się podzielić naszymi wrażeniami. Zapraszam zatem do lektury recenzji.



Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.

CO ZAWIERA GRA

Całość zamknięta jest w średniej wielkości, bardzo solidnym pudle. Co w środku? Sporo kart z liczbami z zakresu 2-15 w pięciu różnych kolorach oraz kart specjalnych. Drewniane stojaki na karty, w których umieszczać będziemy karty podejrzanych.

Żetony oznaczone liczbami 1-9, żetony wskazania (z wyciągniętych palcem) no i pistolet (całkiem spory) wraz z nabojami. Pomocne w grze okażą się również specjalne plansze wskazówek wraz z pisakiem suchościeralnym (jednym dla wszystkich).

Jakościowo wszystko jest na najwyższym poziomie. Świetnej jakości karton, ładne elementy drewniane. Naprawdę nie ma się czego przyczepić.

Załączona instrukcja jest napisana zdecydowanie poprawnie. Dzięki niej nie mamy w zasadzie żadnych problemów z rozgrywką. Zawiera ona podstawy gry, misje wprowadzające oraz opis misji właściwych. Wszystko zamknięte w małej książeczce.

CEL GRY

Podwójni Agenci to gra karciana, w której współpracując, przyjdzie nam wykorzystać umiejętności dedukcji. Naszym celem jest zidentyfikowanie agentów, reprezentowanych przez karty o określonych kolorach i liczbach.

Poprzez eliminację i zarządzanie kartami na ręce, stopniowo będziemy zawężać wybór. Naszym zadaniem jest eliminacja wszystkich agentów, zanim skończy się gra.

PRZYGOTOWANIE GRY

Ten etap jest bardzo prosty, aczkolwiek jego przebieg zależy od wybranej misji, gdyż każda takowa zawiera pewne zmiany w stosunku do przygotowania umownie zwanego podstawowym, jakie widzimy w tzw. misji szkoleniowej. Stanowi ona bazę dla każdej partii.

Na środku stołu umieszczamy pistolet wraz z odpowiednią liczbą naboi.

Następnie dobieramy karty przeznaczone dla danej rozgrywki (np. korzystamy z kart w trzech kolorach). Tasujemy wszystkie i tworzymy dwa stosy – liczniejszy to tzw. Siedziba główna i zdecydowanie mniej liczny to karty agentów, których musimy odkryć.

Zestawem startowym każdego z nas będzie odpowiednia liczba kart dobranych z Siedziby głównej, drewniana podstawka na kartę oraz ewentualnie plansza wskazówek.

Reszta elementów zależy od wybranej misji.

PRZEBIEG GRY

W naszej kolejce mamy do wykonania jedną z pięciu możliwych akcji.

(1) Złapanie Podejrzanego – dobieramy jedną kartę podejrzanego i umieszczamy na naszej podstawce tak by przypadkiem nie zobaczyli jej zawartości inni gracze. To właśnie tożsamość tego jegomościa będą starali się ustalić pozostali gracze.

Jednocześnie musimy odrzucić jedną kartę z Siedziby głównej na stos kart odrzuconych. Ubytek tych kart będzie nieubłagalnie przybliżał nas do końca rozgrywki (o tym za chwilę).

(2) Przekazanie Wskazówki – zagrywamy z ręki jedną kartę i umieszczamy ją odkrytą obok podejrzanego. Każda karta posiada dwie cechy – kolor. Możemy ją położyć poziomo, co oznacza, że taka karta nie ma żadnych cech wspólnych z kartą podejrzanego. I na odwrót – ułożenie pionowe oznacza, że obie karty mają chociaż jedno podobieństwo.

Cechy wspólne to kolor karty albo taka sama wartość, albo dzielnik, albo wielokrotność. Innymi słowy, jeśli podejrzanym jest niebieska czwórka, wówczas cechą wspólną będzie kolor niebieski lub karta o wartości 2 (dzielnik), 4 (dokładnie taka sama wartość karty) lub 8 (wielokrotność).

Swoje podejrzenia możemy (ale nie musimy) zapisywać na planszach wskazówek.

(3) Wymiana Informacji. Bardzo podobna akcja do poprzedniej, z tym, że kartę wskazówki zagrywamy przy podejrzanym umieszczonym przed innym graczem. On następnie ustala, czy wskazówka pasuje, czy nie.

(4) Przeczekanie – dobieramy 3 karty na ręce, pamiętając, że maksymalny możemy mieć na ręce siedem kart.

(5) Wyeliminowanie Zdrajcy – odgadujemy, czy trafnie wytypowaliśmy Podejrzanego innego gracza. Do tej akcji zużywamy jeden nabój.

ZAKOŃCZENIE

Zabawa kończy się zwycięstwem, gdy uda nam się zidentyfikować wszystkich Podejrzanych. Przegrana przychodzi wtedy, gdy ktoś z nas nie jest w stanie wykonać żadnej akcji lub też liczba pozostałych naboi nie pozwoli nam na wytypowanie podejrzanego.

WRAŻENIA

Strasznie lubimy wszelkie gry dedukcyjne jak choćby Niepożądanych Gości, Pacjenta Zero, Poszukiwanie Planety X, Kryptydę, czy też Złam ten kod. Gry, w których niezwykle istotne jest wprowadzenie w życie czystej logiki matematycznej, umiejętność łączenia wskazówek i układania sobie tego wszystkiego w głowie. Oczywiście każda z tych wyżej wymienionych gier inaczej wygląda, inaczej dochodzimy do określonych rozwiązań

Wszystkie te gry mają mianownik wspólny. To gry rywalizacyjne. Każdy sobie rzepkę skrobie. Podwójni agenci to rywalizacyjna gra kooperacyjna. Wspólnie rozwiązujemy problem polegający na wskazaniu określonej karty, czyli podaniu jej koloru i wartości.

Reguły gry są banalne. Mamy cztery dostępne akcje, z czego liczą się tak naprawdę dwie, w której podajemy wskazówki czy to do „swojego” podejrzanego czy to do delikwenta, którego tożsamość zna inny gracz.

Oczywiście podawanie wskazówek to dopiero wstęp do całej zabawy. Cała reszta dzieje się w naszych głowach, w których to układamy sobie wszystko w jedną całość, eliminując krok po kroku kolory i wartości.

W grze trochę ograniczono (ale nie wyeliminowano) jedną z głównych wad większości znanych nam gier kooperacyjnych. Mowa tutaj o tzw. graczu alfa – takim osobniku, który będzie mówił innym, jak mają grać. Każdy z nas zna kawałeczek „historii” i za pomocą kart przybliża resztę graczy do rozwiązania. Zdecydowanie warto tutaj słuchać się nawzajem i po prostu pomyśleć, bo same zagadki nie są specjalnie trudne, ale współpraca zdecydowanie będzie wskazana.

Dodatkowa trudność polega na tym, że musimy znaleźć kilku podejrzanych. Więc w sytuacji, gdy na stojakach graczy mamy kilku agentów, wówczas może się wkraść pewien chaos, pewien mętlik w głowie, bo próba wytypowania kilku właściwych kart na raz może być karkołomna. My się po prostu dzieliliśmy, żeby skupić się najlepiej na jednym podejrzanym.

Regrywalność jest w zasadzie nieograniczona. Mamy mnóstwo kart i za każdym razem losowo, któreś z nich staną się podejrzanym. Dodatkowo sporo misji, w których dodatkowo coś zmieniamy (np. większa liczba kart, dodatkowe komponenty, inna liczba nabojów). Tak naprawdę każda rozgrywka będzie wyglądała nieco inaczej.

Czas rozgrywki w zasadzie niezależnie od liczby graczy nie powinien nam przekroczyć tych dwóch-trzech kwadransów. Zabawa przebiega dość płynnie, bez zbędnych opóźnień.

Skalowalność. Gra przeznaczona jest dla 2-5 graczy. W zasadzie zabawa w każdym składzie przebiega podobnie. Im nas więcej przy stole, tym dłużej poczekamy na swoją kolej. To chyba jedyna większa różnica

Podwójni agenci to znakomita gra dedukcyjna, w dodatku kooperacyjna, w której zwycięstwo wymaga od nas współpracy. Nieco utrudnionej, bo wskazówki przekazujemy sobie wyłącznie za pomocą kart. Gra wymaga od nas przede wszystkim myślenia. Kojarzenia faktów, eliminowania niepasujących rozwiązań, by w końcu podać te właściwe. Naprawdę miłe zaskoczenie i gratka dla wszystkich, którzy cenią gry oparte na dedukcji. Zdecydowanie warto sprawdzić


PLUSY:
+ proste zasady,
+ emocjonująca rozgrywka,
+ dobrze działająca mechanika,
+ spora regrywalność,
+ dobra skalowalność,
+ krótki czas rozgrywki.

MINUSY:
- nie będę się na siłę doszukiwać.



Liczba graczy: 2-5 osób
Wiek: od 10 lat
Czas gry: 20-30 minut
Rodzaj gry: gra strategiczna, 
gra karciana, 
gra dedukcyjna, 
gra kooperacyjna
Zawartość pudełka:
* 75 kart,
* kartonowy pistolet,
* 12 żetonów naboju,
* 5 drewnianych stojaków na karty,
* 5 plansz wskazówek,
* 9 żetonów z liczbami,
* 4 żetony wskazania,
* pisak suchościeralny,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Portal Games
Cena: 60-90 zł (XI 2024 r.)
Autor: John Kean, Liam Kean
Ilustracje: Man-Tsun

Serdecznie dziękujemy Portal Games za przekazanie egzemplarza gry do recenzji. 










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz