Lubimy gry quizowe. Czemu? Przeważnie
takie gry bawiąc uczą i ucząc bawią. Przeważnie, gdyż nie wszystkie mają na tyle przyjemny sposób podania tej wiedzy, że chce się
obcować z takim tytułem. Uwielbiamy takie Ryzyk Fizyk, Fauna, Terra czy Wtedy kiedy Tam
mechanika jest tak przyjemna, że chętnie do tych gier wracamy i wracać
będziemy.
Czemu o
tym wspominam? Otóż, bohaterką tej recenzji jest gra quizowa. Gra, za wydaniem
której stoi, no właśnie nie żadne znane wydawnictwo,a The LINK Szkoła Języków Obcych i Komunikacji Międzykulturowej, która od ponad 20 lat zajmuje się tematyką różnic kulturowych. Gra
została zaprojektowana a następnie wydana w jednym
zasadniczym celu - ma zapoznać nas z wiedzą jak funkcjonuje człowiek w różnych
kulturach.
Lubimy podróżować. Ciekawią nas
egzotyczne kultury. Jednak nie zawsze wszystko idzie tak, jak powinno… Jeśli w
Japonii pan domu chwyta za samurajski miecz zaraz po tym, jak wbiłeś pałeczki w
ryż, albo w angielskim pubie wszyscy obecni biorą się do bitki, gdy gestem
poprosiłeś o dwa piwa… coś robisz źle.
Każdy z nas z pewnością nie raz i nie
dwa zetknął się z różnymi ciekawostkami na temat choćby kultury Japonii czy
USA, jak bardzo te same wartości czy zagadnienia funkcjonują inaczej w Polsce a
inaczej w tamtych krajach.
Wobec tego w oparciu o merytoryczną
wiedzę grupy naukowców, specjalizujących się w znajomości różnych kultur,
opracowano Odkrywców kultur. Za warstwę mechaniczną odpowiadają Karol
Madaj i Łukasz Pogoda, czyli osoby, które mają już kilka znanych tytułów w
projektowania planszówek w Polsce (m.in. Kolejkę, Basilikę, 303 czy 111).
W recenzji postaramy się odpowiedzieć na
pytanie, czy ta gra coś wniosła do naszego życia. Czy sprawiła, że czegoś się
nauczyliśmy a jednocześnie spędziliśmy dobrze czas? Zapraszam zatem do
recenzji.
CO ZAWIERA GRA
Oprócz niej w środku znalazło się
mnóstwo kart (dobrej jakości), może rzec, głównych aktorów całej zabawy. Na
nich bowiem zamieszczone są pytania, które będziemy sobie wzajemnie zadawać. Do
zaznaczania swojej pozycji mamy do dyspozycji iluś tam meepli, a do zaznaczania
zdobyczy punktowych – odpowiednie żetony.
Ogromnym plusem jest obecność
plastikowej wypraski. Z pewnością ułatwia ona nie tylko utrzymanie porządku,
ale również samą rozgrywkę (na dobrą sprawę jest w pewnym sensie jej
elementem).
Na końcu zawartości wymienię dwie
książeczki (wydrukowane na ładnym, kredowym papierze). Ta cieńsza to reguły
gry, ta grubsza to odpowiedzi z odpowiednim komentarzem. Dzięki czemu dość
wyczerpująco jesteśmy informowani, czemu akurat dana odpowiedź jest właściwa.
Instrukcja jest dość długa, napisana została dość zrozumiale, chociaż w kilku
momentach musiałem sobie pewne fragmenty przeczytać kilka razy, żeby zrozumieć
„co poeta miał na myśli”.
CEL GRY
W grze przyjdzie nam się zmierzyć z
wiedzą na temat różnych aspektów życia związanych z dwunastoma krajami. Będziemy zatem podróżować po świecie i wykazywać się wiedzą i co nie mówić,
szybkością odpowiedzi, a czasem wręcz pewnym ryzykiem. Za dobre odpowiedzi
będziemy wynagradzani żetonami zwycięstwa. Ten kto uzbiera najwięcej punktów,
ten zostanie zwycięzcą.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie gry jest proste jak budowa
cepa. Wszystkie karty dzielimy na dwanaście zestawów – każdy odpowiada jednemu
z państw. Następnie takie stosiki umieszczamy w pudełku we właściwych
przegródkach. Na środku stołu umieszczamy planszę, a na niej rozkładamy żetony
punktów w stosach (o liczebności zależnej od liczby graczy) na odpowiednich
miejscach, właściwych dla danego kraju. Każdy z graczy wybiera sobie pionka i
umieszcza go na jednym z miejsc na mapie. Do ręki dostaje trzy karty z
literkami A, B i C. Tyle. Możemy zaczynać.