Lubimy gry quizowe. Czemu? Przeważnie
takie gry bawiąc uczą i ucząc bawią. Przeważnie, gdyż nie wszystkie mają na tyle przyjemny sposób podania tej wiedzy, że chce się
obcować z takim tytułem. Uwielbiamy takie Ryzyk Fizyk, Fauna, Terra czy Wtedy kiedy Tam
mechanika jest tak przyjemna, że chętnie do tych gier wracamy i wracać
będziemy.
Czemu o
tym wspominam? Otóż, bohaterką tej recenzji jest gra quizowa. Gra, za wydaniem
której stoi, no właśnie nie żadne znane wydawnictwo,a The LINK Szkoła Języków Obcych i Komunikacji Międzykulturowej, która od ponad 20 lat zajmuje się tematyką różnic kulturowych. Gra
została zaprojektowana a następnie wydana w jednym
zasadniczym celu - ma zapoznać nas z wiedzą jak funkcjonuje człowiek w różnych
kulturach.
Lubimy podróżować. Ciekawią nas
egzotyczne kultury. Jednak nie zawsze wszystko idzie tak, jak powinno… Jeśli w
Japonii pan domu chwyta za samurajski miecz zaraz po tym, jak wbiłeś pałeczki w
ryż, albo w angielskim pubie wszyscy obecni biorą się do bitki, gdy gestem
poprosiłeś o dwa piwa… coś robisz źle.
Każdy z nas z pewnością nie raz i nie
dwa zetknął się z różnymi ciekawostkami na temat choćby kultury Japonii czy
USA, jak bardzo te same wartości czy zagadnienia funkcjonują inaczej w Polsce a
inaczej w tamtych krajach.
Wobec tego w oparciu o merytoryczną
wiedzę grupy naukowców, specjalizujących się w znajomości różnych kultur,
opracowano Odkrywców kultur. Za warstwę mechaniczną odpowiadają Karol
Madaj i Łukasz Pogoda, czyli osoby, które mają już kilka znanych tytułów w
projektowania planszówek w Polsce (m.in. Kolejkę, Basilikę, 303 czy 111).
W recenzji postaramy się odpowiedzieć na
pytanie, czy ta gra coś wniosła do naszego życia. Czy sprawiła, że czegoś się
nauczyliśmy a jednocześnie spędziliśmy dobrze czas? Zapraszam zatem do
recenzji.
CO ZAWIERA GRA
Oprócz niej w środku znalazło się
mnóstwo kart (dobrej jakości), może rzec, głównych aktorów całej zabawy. Na
nich bowiem zamieszczone są pytania, które będziemy sobie wzajemnie zadawać. Do
zaznaczania swojej pozycji mamy do dyspozycji iluś tam meepli, a do zaznaczania
zdobyczy punktowych – odpowiednie żetony.
Ogromnym plusem jest obecność
plastikowej wypraski. Z pewnością ułatwia ona nie tylko utrzymanie porządku,
ale również samą rozgrywkę (na dobrą sprawę jest w pewnym sensie jej
elementem).
Na końcu zawartości wymienię dwie
książeczki (wydrukowane na ładnym, kredowym papierze). Ta cieńsza to reguły
gry, ta grubsza to odpowiedzi z odpowiednim komentarzem. Dzięki czemu dość
wyczerpująco jesteśmy informowani, czemu akurat dana odpowiedź jest właściwa.
Instrukcja jest dość długa, napisana została dość zrozumiale, chociaż w kilku
momentach musiałem sobie pewne fragmenty przeczytać kilka razy, żeby zrozumieć
„co poeta miał na myśli”.
CEL GRY
W grze przyjdzie nam się zmierzyć z
wiedzą na temat różnych aspektów życia związanych z dwunastoma krajami. Będziemy zatem podróżować po świecie i wykazywać się wiedzą i co nie mówić,
szybkością odpowiedzi, a czasem wręcz pewnym ryzykiem. Za dobre odpowiedzi
będziemy wynagradzani żetonami zwycięstwa. Ten kto uzbiera najwięcej punktów,
ten zostanie zwycięzcą.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie gry jest proste jak budowa
cepa. Wszystkie karty dzielimy na dwanaście zestawów – każdy odpowiada jednemu
z państw. Następnie takie stosiki umieszczamy w pudełku we właściwych
przegródkach. Na środku stołu umieszczamy planszę, a na niej rozkładamy żetony
punktów w stosach (o liczebności zależnej od liczby graczy) na odpowiednich
miejscach, właściwych dla danego kraju. Każdy z graczy wybiera sobie pionka i
umieszcza go na jednym z miejsc na mapie. Do ręki dostaje trzy karty z
literkami A, B i C. Tyle. Możemy zaczynać.
PRZEBIEG GRY
Podczas rozgrywki przyjdzie nam się zmierzyć z pytaniami dotyczącymi różnych kultur. Co ważne, sama wiedza nie wystarczy - poza udzieleniem poprawnej odpowiedzi duże znaczenie ma szybkość jej udzielenia. Do tego dochodzi poruszanie się na planszy i zgarnianie żetonów punktowych. No dobra, przejdźmy może do szczegółów.
Jeden z graczy czyta na głos pytanie podając trzy możliwe odpowiedzi. Po przeczytaniu drugiej, pozostali gracze mogą zgłaszać swój akces do udzielenia odpowiedzi rzucając na środek planszy jedną z kart z literą odpowiedzi, która jego zdaniem jest prawidłowa. Tworzy się kolejka, w której ktoś będzie pierwszy a ktoś ostatni. Jest to dość istotne w dalszej części rundy.
Następnie rozstrzygamy, kto odpowiedział prawidłowo, oczywiście w ustalonej wcześniej kolejności. Jeśli popełniliśmy błąd – nic się nie dzieje. Jeśli odgadliśmy trafnie, wtedy przesuwamy swój pionek na planszy do jednego z połączonych z nami krajów i zgarniamy górny żeton punktowy (są ułożone w porządku malejącym).
Ostatnia osoba z kolejki, która odpowiedziała prawidłowo zdobywa również żetony punktów, z jednym małym ale. Decyzję, gdzie się przemieści pionek podejmuje gracz, który odczytywał pytanie. Możemy się domyślić, które pole wybierze…
Autorzy gry postawili przed wszystkimi graczami, którzy odpowiedzieli prawidłowo pewną furtkę. Możemy się założyć, czyli stwierdzamy, że jesteśmy na tyle mocni, że odpowiemy na kolejne pytanie również prawidłowo. Wobec tego zrezygnujemy z naszego ruchu (niezależnie od tego czy wykonywalibyśmy go samodzielnie czy też za pomocą gracza aktywnego) i czekamy do następnej kolejki. Jeśli uda nam się ten zakład wypełnić, czyli udzielimy drugiej odpowiedzi prawidłowo, to nabywamy prawo do zdobycia trzech żetonów (czyli nasz pionek powędruje do trzech krajów i w każdym z nich zabierze po jednym żetonie).
ZAKOŃCZENIE GRY
Gra kończy się w momencie,
gdy na planszy pozostaną tylko trzy stosy żetonów. Podliczamy zdobyte żetony i
wyłaniamy zwycięzcę,
WRAŻENIA
Nie ma co ukrywać, że Odkrywcy kultur są
jedną z wielu gier, które sprawdzają naszą wiedzę. Nie ma co ukrywać, że ten,
kto posiada jej najwięcej, raczej wygra. Oczywiście nie jest to przesądzone,
gdyż sama zabawa polega nie tylko na udzielaniu odpowiedzi na zadanie pytania.
To również kwestia szybkiej reakcji na zadanie pytanie i rzucenia naszej karty
najlepiej przed innymi.
Do tego dochodzi aspekt poruszania się
po planszy i zdobywania punktów. To całkiem ciekawe rozwiązanie mechaniczne, w
którym możemy wykazać się odrobiną sprytu i starać się przebywać w miejscach, w
których zdobędziemy żetony o wysokich wartościach. W pewnym stopniu może to
zniwelować pewne różnice w wiedzy, ale nie na tyle, żeby ktoś kto po prostu wie
więcej (albo lepiej strzela – to też metoda odpowiedzi), nie wygrał z kimś, kto
takową wiedzą nie dysponuje.
Zatem mechanicznie mamy do czynienia z
klasyczną grą quizową z pewnym ciekawym rozwiązaniem związanym z poruszaniem
się po planszy. Odkrywcy kultur nie są kolejną grą związaną z festiwalem wiedzy
niepotrzebnej (tak ja to nazywam na swój własny użytek). To co czyni grę
unikatową, to z pewnością jej tematyka. Nie znam żadnej innej gry, która
poruszałaby temat różnic międzykulturowych. W dodatku podanych w tak przystępny
sposób. W pudełku znajdziemy, jak już wspomniałem, grubszą książeczkę, w której
znajdziemy odpowiedzi na wszystkie zadawane pytania wraz z odpowiednimi
komentarzami. Uwierzcie mi na słowo, nie raz i nie dwa byliśmy zdrowo
zaskoczeni, jak bardzo nasza kultura a przez to nasze postrzeganie różni się od
kogoś kto mieszka w np. Meksyku czy Tajlandii. Jak niby te same rzeczy znaczą
coś innego. Jak coś co jest kompletnie nieistotne z naszego punktu widzenia
urasta w oczach obcokrajowca do czegoś bardzo ważnego.
Co ważne, odpowiedzi z całą pewnością
nie są wyssane z palca. Za wartość merytoryczną odpowiada prof. dr hab. Halina
Grzymała-Moszczyńska z Uniwersytetu Jagiellońskiego, która posiada i autorytet
i wieloletnie podróżnicze doświadczenie. Swoją cegiełkę dołożyli również specjaliści
z dziedziny komunikacji międzykulturowej, wykładowcy czołowych polskich i
zagranicznych uczelni wyższych.
Jak wygląda kwestia regrywalności? To
temat ważny rozważenia. To gra kilkurazowego użytku. Mamy po prostu ograniczoną
liczbę pytań. Każda kultura to 32 pytania. W grze wykorzystamy pewnie jakieś
maksymalnie 4, stąd pewnie po jakiś 9-10 rozgrywkach będziemy znać większość
odpowiedzi. I dobrze, bo to jest celem samym w sobie tej gry – poznać odmienności
kulturowe ludzi żyjących w tych dwunastu krajach.
W grze spotkamy też troszkę
interakcji i to nawet tej negatywnej, związanej z wykonywaniem przez innego
gracza ruchu naszego pionka na planszy. Oczywiście wiadomo, że będzie on szukał
dla nas jak najgorszych rozwiązań. Możemy oczywiście skorzystać z wytrycha w
postaci zakładu, ale to wiąże się z pewnym ryzykiem. Jak się uda, to możemy
sporo zyskać, a jeśli nie to, to możemy odczuć na końcu brak punktów, które
mogliśmy zdobyć (mało to mało, ale zawsze coś).
Odkrywcy
kultur w sposób z jednej strony nas nie zaskoczyli (mechanicznie to bardzo
prosta gra) a z drugiej sprawili, że spędziliśmy bardzo owocnie czas podczas
rozgrywek. Nie raz i nie dwa robiliśmy wielkie oczy czytając odpowiedzi. Jak
bardzo nasze postrzeganie może się różnić od innych. Polecamy tę grę każdemu,
kto szuka ciekawej gry sprawdzającej wiedzę, zwłaszcza związaną odmiennościami kulturowymi
różnych nacji.
PLUSY:
+ bardzo
proste zasady,
+ wysoka jakość
komponentów,
+ dostarcza bardzo
ciekawej wiedzy,
+ stosunkowo krótka rozgrywka
+ stosunkowo krótka rozgrywka
MINUSY:
Liczba
graczy: 3-8 osób
Wiek: od
12 lat
Czas
gry: ok. 15 minut
Rodzaj
gry: gra imprezowa,
gra quizowa
gra quizowa
Zawartość
pudełka (podstawowa wersja gry):
* 8 pionków,
* plansza,
* 192 karty z
pytaniami,
* 24 karty do
głosowania,
* 4 karty
pomocy,
* 48 żetonów
pamiątek,
* książeczka
z wyjaśnieniami do pytań
* instrukcja
do gry.
Wydawnictwo:
The LINK Szkoła Języków Obcych i Komunikacji Międzykulturowej
Autor:
Witold Sekudewicz
Mechanika
gry: Karol Madaj, Łukasz M. Pogoda
Grafiki:
Ewa Kucharska, Katarzyna Wolny
Cena
(wersja podstawowa): ok. 130 zł (III 2020 r.)
Serdecznie dziękujemy Szkole Języków Obcych i Komunikacji Międzykulturowej THE LINK za przekazanie zestawu do recenzji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz