Strony

niedziela, 29 maja 2022

Śledztwa Claire Harper na tropie - recenzja gry Wydawnictwa Hobbity.

Odkąd sięgam pamięcią zaczytywałam się w książkach Agathy Christie. Kryminalne historie, mnóstwo poszlak, próby zgadnięcia kto popełnił zbrodnię. Był dreszczyk emocji.

Bohaterka dzisiejszej recenzji dostarcza takich samych emocji. Trzy śledztwa, każde inne. Poszukiwanie odpowiedzi na kilka pytań zależnych od danego śledztwa. Różnorodne wskazówki, postaci do przesłuchania. Przed Wami Śledztwa Claire Harper na tropie. Detektywistyczna gra od Wydawnictwa Hobbity. Czy to będą emocje na miarę czytania książek mistrzyni kryminału? A może jednak to będzie mozolne śledztwo? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.




CO ZAWIERA GRA

W średnim pudełku, takim wielkości Mysterium Park, znajdziemy niezbędne elementy do przeprowadzenia trzech śledztw. Będą to różne dokumenty dostosowane do danej sprawy (np. plan posiadłości, plan teatru czy plan hotelu), talia kart wskazówek każdej sprawy, wprowadzenie z kwestionariuszem pytań do odkrycia odpowiedzi i koperty z rozwiązaniami. 

Do tego wszystkiego zwięzła instrukcja prezentująca sylwetkę tytułowej Clair Harper (możecie o niej poczytać w naszym poście przybliżającym grę).

Jakościowo wszystko wypada znakomicie. Dobrej jakości karton, z którego wykonano karty i resztę elementów. Na uwagę zasługuje plastikowa wypraska porządkująca komponenty poszczególnych śledztw. 

CEL GRY

W grze wcielamy się w rolę Claire Harper - zapalonej miłośniczki książek Agathy Christie, podróżniczki i absolwentki wydziału prawa na Oxfordzie. Detektywa w spódnicy. 

Do rozwiązania mamy trzy śledztwa: Morderstwo w Allister Manor, Ostatni akt i Skrzydła zemsty. Więcej o tych śledztwach (ale oczywiście bez spojlerowania) pisaliśmy we wspomnianym poście. Będziemy przeszukiwać miejsca zbrodni, badać znalezione przedmioty i przesłuchiwać świadków. Jeśli uda nam się prawidłowo odpowiedzieć na wszystkie pytania z kwestionariusza śledztwa odniesiemy sukces. 

Każde śledztwo jest niezależne więc możemy je rozwiązywać w dowolnej kolejności. Jednakże sprawy wydarzyły się w porządku chronologicznym i instrukcja zaleca aby rozgrywać je po kolei. 

PRZYGOTOWANIE GRY

Przystępując do próby rozwiązania danego śledztwa wyciągamy z pudełka talię kart wskazówek oznaczoną nazwą śledztwa, wprowadzenie i dwa dokumenty pomocnicze.

Karty wskazówek układamy w stosie (nie wolno nam ich przeglądać, będziemy odkrywać poszczególne karty wskazane podczas przebiegu śledztwa). 

Obok stosu wskazówek kładziemy dokumenty pomocnicze. Przyda się nam jeszcze kartka i coś do pisania a może nawet i lupa. 

Kopertę z rozwiązaniem pozostawiamy w pudełku - będzie nam wolną ją otworzyć dopiero z chwilą zakończenia śledztwa. 



PRZEBIEG GRY

Jeden z graczy czyta na głos wprowadzenie, po jego przeczytaniu trzeba przeczytać kwestionariusz. Teraz rozpoczynamy śledztwo. 

Podczas śledztwa będziemy otrzymywać instrukcje, aby dobierać odpowiednie karty wskazówek i odkrywać dokumenty. 

Możemy wykonywać następujące akcje:

(I) przesłuchanie danej osoby - dobieramy kartę Wskazówki ze wskazanym numerem i czytamy informacje na niej zawarte.

(II) przejście na miejsce - odkrywamy kartę Wskazówki o danym numerze i przechodzimy na wskazane miejsce. Na kracie znajdziemy jakieś informacje lub propozycje decyzji do podjęcia. 

(III) zbadanie przedmiotu - dobieramy kartę Wskazówki z danym numerem, czytamy zawarte na niej informacje i oglądamy ją pod kątem dodatkowych śladów (linii łączących przedmiot z inną kartą Wskazówki czy oznaczeń specjalnych odblokowujących kolejne karty Wskazówek.

Możemy wykonywać te akcje w dowolnej kolejności. 

Na niektórych kartach wskazówek znajdziemy proste instrukcje, zgodnie z którymi musimy postępować. 

W dowolnej chwili śledztwa możemy spróbować udzielić odpowiedzi na pytania z kwestionariusza - zapisujemy wtedy odpowiedź na kartce a w tabeli punktacji zaznaczamy pole odpowiadającej liczbie dobranych dotychczas kart Wskazówek.

Im wcześniej udzielimy odpowiedzi, tym więcej punktów zdobędziemy. Jednakże warto pamiętać, że zawsze możemy zmienić nasze odpowiedzi. Bowiem w trakcie śledztwa mogą pojawić się nowe informacje rzucające inne światło na dany temat. 

W trakcie śledztwa będą się pojawiać sytuacje wymagające łączenia informacji z dwóch kart. Chcąc sprawdzić czy przedmioty pasują do siebie lub do osoby podejrzanego umieszczamy obok siebie dwie karty. Jeśli kolorowa linia na obu kartach pasuje do siebie pozwala nam to na wyciągnięcie prawidłowego wniosku. 

Niektóre karty podczas śledztwa będą dla nas niedostępne aż do chwili och odblokowania. Warunki odblokowania danych kart są na nich przedstawione - będziemy musieli zebrać konkretną liczbę symboli wskazanych na karcie. Pojawią się one na odkrywanych przez nas kartach Wskazówek. 

ZAKOŃCZENIE GRY

Śledztwo dobiega końca, gdy stos kart Wskazówek się wyczerpie lub gdy zdecydujemy się udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania i uznamy, że nie chcemy ich zmieniać. 

Możemy wtedy otworzyć kopertę z rozwiązaniem, przeczytać je i podliczyć punkty. Jeśli nasza ostateczna odpowiedź okaże się być prawidłową dostajemy tyle punktów ile wynika z tabeli użycia kart Wskazówek. Jeśli się pomyliliśmy nie dostaniemy żadnych punktów. 

W kopercie z rozwiązaniem na karcie znajdziemy opisową interpretację naszego wyniku. 

WRAŻENIA

Jeśli ktoś z Was zetknął się z twórczością Agathy Christie, to podczas gry w Śledztwa Claire Harper na tropie będzie cały czas czuł ducha mistrzyni kryminału. Wiele poszlak, wielu podejrzanych, zwroty akcji niemal co chwilę (w książce wraz z obracaniem kartek, a tutaj w grze wraz z odkrywaniem kolejnych kart Wskazówek). Słowem mistrzostwo. 

Zasady są proste - czytamy wprowadzenie, analizujemy kwestionariusz z pytaniami do śledztwa, odkrywamy kolejne karty Wskazówek (każda odkryta karta odsyła nas do innej) i odczytujemy ich treść. Do tego mamy wachlarz możliwych akcji. 

Możemy przesłuchiwać postaci występujące w danym śledztwie. Oczywiście nie od razu będziemy mieć dostęp do każdej osoby. Na początku tylko niektóre postaci mają numery odwołujące się do danych kart Wskazówek. Z czasem jednak na odsłanianych kartach odkryjemy kolejne odwołania. Postać opowie nam o czymś związanym z danym śledztwem (ofierze, innej postaci czy konkretnej sytuacji). Na części kart danej postaci znajdziemy też jej krótkie opinie o pozostałych osobach występujących w danym śledztwie. 

Karty Wskazówek pozwalają nam także na przejście do danego pomieszczenia. Na karcie pomieszczenia poza jakąś wskazówką znajdziemy także często lupki z cyferkami - to pozwolenie na zbadanie danego przedmiotu. Pojawią się tam też niekiedy linie. To sygnał, że tę kartę będziemy musieli połączyć z inną mającą taką samą linię. Wszystko po to, aby zweryfikować dane fakty. 

Badanie konkretnego przedmiotu niejednokrotnie dostarczy nam różnych informacji, czasem istotnych a czasem wprowadzających tylko więcej szczegółów, ale nie koniecznie pomagających w rozwiązaniu sprawy. Na tych kartach także czasem pojawiają się kolorowe linie, czyli sygnał, że trzeba je rozpatrzyć łącząc z jakąś inną kartą. 

W pudełku z grą Śledztwa Clair Harper na tropie znajdziemy 3 śledztwa. Łączy je postać naszej Pani Detektyw. Fabułą są niezależnie od siebie ale z racji występowania w porządku chronologicznym zalecane jest rozwiązywanie ich po kolei. 

Musimy przyznać, że wszystkie scenariusze są dość trudne. Jestem wielką miłośniczką książek Agathy Christie, przeczytałam ich bardzo dużo, kilka spraw z książek udało mi się rozwiązać. Z tego powodu myślałam, że moje doświadczenie detektywistyczne przełoży się na sukces w śledztwach. Nic bardziej mylnego. owszem - rzutem na taśmę udało się nam rozwiązać prawidłowo Morderstwo w Allister Manor. Jednakże już Ostatni akt nie był dla nas taki łaskawy - na część pytań udzieliliśmy błędnych odpowiedzi. Skrzydła zemsty to zdecydowanie najtrudniejszy 
scenariusz - tam już ciężko się połapać w całej akcji. Z tego co czytaliśmy w innych recenzjach nie tylko nam sprawił on najwięcej trudności. Cóż....mistrzowsko rozegrane przez przestępcę wyprowadzenie śledczych w pole. 

Skalowalność: Do Śledztw możemy zasiąść jednoosobowo lub w grupie do 6 osób. Nie da się ukryć, że lepiej się działa w kilka osób, tak minimum 2-3 osoby. W końcu to kilka umysłów, kilka odmiennych spojrzeń na sprawę. Daje to zdecydowanie większą szansę na zwycięstwo. Choć nie jest to wcale gwarantowane - my graliśmy w dwójkę w pierwszy scenariusz (zakończony sukcesem) i w trójkę pozostałe (częściowo rozwiązany Ostatni akt i kompletnie położone Skrzydła zemsty) Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie samotnej przeprawy przez śledztwa. 

Śledztwa Claire Harper dotyczą trzech zbrodni, trzech morderstw. Nie ma może krwawych obrazków czy brutalnych opisów ale w końcu to morderstwa . Do tego trzeba umieć skupić uwagę, wyciągać wnioski z wielu (a nawet bardzo wielu) informacji i szczegółów i łączyć różne rzeczy ze sobą. Zapewne stąd minimalny wiek graczy został określony na poziomie 10 lat. 

Zabawa w detektywa wymaga dłużej chwili czasu. Czas rozwiązywania pojedynczego śledztwa to około 90 minut a czasem schodziły nam na tym dwie godziny. 

Gra śledztwa Claire Harper na tropie wymaga spokojnej chwili, otwartej i nie zmęczonej głowy. Nie liczcie na sukces jeśli zasiądziecie do niej zmęczeni po pracy czy po długich rozgrywkach w inne tytuły. To pozycja wymagająca skupienia, spokoju i trzeźwego myślenia. 

Na zakończenie kilka słów na temat wykonania i klimatu, jaki ono buduje. Ja jestem pod ogromnym wrażeniem tego, co znalazłam w pudełku. Plany budynków, karty wskazówek i inne niezbędne materiały mają grafiki charakterystyczne dla starych czasów, pierwszych dekad XX w. Mając je w ręce od razu czujemy ducha Agahty Christie z jej Herculesem Poirot czy Panną Marple. Klimat gwarantowany. 

Na planszówkowym rynku pojawia się od jakiegoś czasu sporo gier dedukcyjnych. Mamy Detektywa (Portal), serię Kroniki zbrodni (Lucky Duck Games), Serię Crime Scene Games (Tactic Games), Kieszonkowego Detektywa (Lucky Duck Games) Crime Zoom (Lucky Duck Games), Mortum (G3), Śledztwo (Edgard Games, kilka tytułów) czy ostatnio objawionych Kryminautów. W zasadzie każda z wymienionych gier opiera się na podobnej mechanice. mamy karty, mamy wskazówki, musimy łączyć różne informacje. Czy zatem Śledztwa Claire Harper jakoś szczególnie wyróżniają się na tle tych innych tytułów? Moja odpowiedź zdecydowanie brzmi TAK. To jedyna taka pozycja na rynku przenosząca nad do początku XX wieku, a konkretnie do lat 30tych minionego wieku. Dla mnie to już wystarczający argument do tego, żeby mieć ją w swojej kolekcji. 

Podsumowując: jeśli lubicie gry detektywistyczne, kochacie książki Agathy Christie a poszukiwanie sprawców zbrodni dostarcza Wam przyjemności, to obowiązkowo musicie wcielić się w rolę niesamowitej Claire Harper. Przyjemność gwarantowana, choć nie łudźcie się - nie raz od ilości informacji i konieczności logicznego myślenia i dedukcji rozboli Was głowa. 


PLUSY:

+ kryminalne historie rodem z książek Agathy Christie,
+ klimatyczne wykonanie gry
+ 3 scenariusze o sporym stopniu trudności

MINUSY:

- jednorazowość tytułu, ale to dotyczy każdej takiej gry.


 


Liczba graczy:  1-6 osób
Wiek: od 10 lat 
Czas gry: 90 minut/śledztwo
Rodzaj gry:  gra detektywistyczna, 
gra kryminalna, 
gra dedukcyjna 
Zawartość pudełka:
3 śledztwa  złożone łącznie z :
*167 dużych kart,
* 3 akt sprawy,
*6 map i dokumentów,
* 3 kopert z rozwiązaniami,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Hobbiy.eu
Cena: 87 -140 zł (V 2022 r.)
Autor: Guillame Montiage
Ilustracje: Emile Denis


Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Hobbity za udostępnienie gry. 

Hobbity

Grę Śledztwa Claire Harper na tropie można kupić w sklepie Hobbity.pl

Galeria zdjęć:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz