Strony

środa, 25 maja 2022

Tajemnicze podziemia - recenzja gry wydawnictwa Trefl.

Reiner Knizia znany jest chyba wszystkim miłośnikom gier planszowych. Na swoim koncie ma ich już niemal hurtową ilość. Sami już nie wiemy, ile to jest tytułów. W dużej mierze są to szybkie gry oparte na logice i zasadach matematycznych. Wszak Dr. Knizia to matematyk. Choć w swoim portfolio znajdzie też większe tytuły typu Wyprawa do Eldorado czy Wiedźmia skała.

Bohaterka dzisiejszej recenzji to tytuł typowo rodzinny. Zabiera nas w ekscytującą przygodę pod powierzchnią ziemi. Tajemnicze podziemia, bo o tej grze mowa, to szybka gra strategii, logicznego myślenia i przewidywania zdarzeń. Gra była już wydana przez Wydawnictwo Trefl kilka kat temu. Teraz powróciła w nieco odświeżonej szacie graficznej autorstwa jednego z moich ukochanych ilustratorów, czyli Tomka Larka. Czy przygoda w podziemiach zamczyska to frajda? A może to męczące wyzwanie? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.



CO ZAWIERA GRA

W zgrabnym pudełku, z nieco wystraszonym rycerzem na okładce, znajdziemy troszkę komponentów. Poza planszami graczy będącymi podłogą podziemia dostaniemy też płytki podziemi (zestaw 20 płytek w 5 kolorach graczy) i znaczniki punktów w dwóch kolorach (żółte do oznaczania punktów dodatnich a czerwone do ujemnych). Do tego wszystkiego zwięzła instrukcję tłumaczącą zasady gry.

CEL GRY

Naszym celem jest budowa podziemnego korytarza tak, aby znajdować skarby dające punkty i unikać potworów czyhających w podziemnych zakamarkach.

PRZYGOTOWANIE GRY

Budowę podziemnych korytarzy trzeba przygotować. W tym celu każdy gracz kładzie przed sobą planszę wejściem do podziemi w swoją stronę i bierze zestaw płytek w wybranym przez siebie kolorze. 

Najmłodszy gracz układa swoje płytki w zakrytym stosie. a pozostali gracze układają się obok siebie w sposób odkryty. Na środku stołu wędrują znaczniki punktów.

Wszystko gotowe. Można rozpocząć podziemne zmagania.

PRZEBIEG GRY

Podziemną budowę zaczyna najmłodszy gracz. Bierze wierzchnią płytkę ze swojego stosu i pokazuje ją innym graczom. Wszyscy umieszczają tę płytkę na dowolnym pustym polu swojej planszy. Rozgrywka przebiega w taki sposób aż do momentu ułożenia na planszy 16 płytek.

Płytki przedstawiają fragmenty podziemi. Znajdziemy tam fragmenty murów, skarby oraz potwory. Nasze zadanie polega na wytyczeniu takiej trasy, żeby dotrzeć do jak największej liczby skarbów, unikając jednocześnie wszelkich poczwar. 

Warianty zabawy

Instrukcja przewiduje także dodatkowe warianty zabawy:

(I) Wariant „Krok po kroku” – dzięki zmianie zasad rozgrywka staje się trudniejsza. Pierwszą płytkę podziemia trzeba bowiem ułożyć na jednym z dwóch pól przylegających do wejścia do podziemi. Zaś kolejne płytki muszą być dokładane tak, żeby przylegały przynajmniej jednym bokiem do już ułożonych płytek.

(II) Wariant solo – jeśli nie mamy towarzysza zabawy to budowanie podziemnych korytarzy możemy przeprowadzić samodzielnie. Naszym celem jest wtedy zdobycie jak największej liczby punktów.

Jeśli pojedyncza rozgrywka nie wyczerpuje naszego apetytu na podziemną przygodę, to nic nie stoi na przeszkodzie aby umówić się na rozegranie z góry określonej liczby rozgrywek. Po zakończeniu każdej zapisujemy zdobyte punkty a zwycięzcą zostanie ten gracz, który na koniec wszystkich rund zdobędzie ich najwięcej.

ZAKOŃCZENIE GRY

Budowanie podziemnych korytarzy kończy się z chwilą wypełnienia 16 pól na planszy podziemi.

Następuje moment podliczenia punktów. W tym celu musimy przejść się stworzonymi przez nas korytarzami (zaczynamy od wejścia do podziemi) i zaznaczyć żółtym znacznikiem (1 punkt) znalezione skarby a czerwonym (- 2 punkty) mroczne postacie, które staną na naszej drodze.

Zwycięzcą zostaje ten gracz, który zgromadził największą liczbę punktów.

WRAŻENIA

Od początku naszej planszówkowej pasji powtarzamy, że lubimy gry Reinera Knizii. Owszem, wiele z nich ma powtarzalną mechanikę czy schemat rozgrywki, ale czy to oznacza, że gra przestaje być ciekawa? Nie powiedziałabym tak. Wiele łamigłówek logicznych opiera się na podobnych schematach a to nie przeszkadza, żeby portfolio takich tytułów poszerzało się o kolejne pozycje.

Tajemnicze podziemia cechują proste (wręcz banalne) zasady. Wytłumaczymy je w kilka chwil. Sama rozgrywka też nie jest szczególnie skomplikowana, ale aby uzyskać wysoki wynik punktowy trzeba troszkę pomyśleć i mieć trochę szczęścia. Jeśli podstawowa wersja rozgrywki jest dla nas za prosta, to możemy sobie podnieść poprzeczkę i zagrać w wariant "krok po kroku". 

Z pewnością nie musimy się martwić o regrywalność tego tytułu - w rozgrywce wykorzystujemy 16 z 20 płytek więc za każdym razem stworzymy nieco inne korytarze. Do tego dobór płytek podziemia jest losowy więc układ takich samych płytek w tej samej kolejności w kilku rozgrywkach jest w zasadzie nierealny. 

W zakamarki Tajemniczych podziemi możemy zaprosić od 1 do 4 osób. Skalowalność w każdym składzie wypada bardzo dobrze. Nie ma tu bowiem w zasadzie wcale interakcji - każdy z graczy układa swoje podziemia i stara się to zrobić w najkorzystniejszy dla niego sposób. 

Jak na rodzinną grę przystało dolna granica wieku nie jest jakaś wysoka. Do zabawy możemy zaprosić graczy od 6 roku życia a rozgrywka zmieści się w czasie około 20 minut. Idealnie, żeby trafiać na stół podczas weekendowego relaksu czy popołudniowej odskoczni od trudów codzienności. 

Na koniec kilka słów na temat graficznej strony tego tytułu. Grafiki Tomka Larka zawsze robią wrażenie. Tutaj wystarczy spojrzeć na wystraszonego rycerza na okładce gry, żeby wiedzieć, że przygoda będzie emocjonująca. Jeśli jednak liczymy na znalezienie w środku pudełka talii kart z pięknymi obrazkami, to się przeliczymy. Zostajemy płytki podziemi ze skarbami i mrocznymi postaciami w wersji kreskówkowej. Mnie się to bardzo podoba. 

Podsumowując: jeśli lubicie gry logiczne z prostymi zasadami i szybkim czasem rozgrywki to musicie poznać Tajemnicze podziemia. My bardzo lubimy ten tytuł i cenimy go sobie w naszej kolekcji.

Uwaga, uwaga! Dla naszych czytelników Wydawnictwo Trefl przygotowało niespodziankę w postaci specjalnego kodu rabatowego upoważniającego do 20% zniżki na wszystkie gry w sklepie Wydawnictwa. Kod jest ważny do końca roku. 




Liczba graczy: 1-5 osób 
Wiek: od 6 lat
Czas gry: 20 minut
Rodzaj gry: gra  logiczna, 
gra familijna, 
gra solo
Zawartość pudełka:
*  5 planszy graczy,
* 100 płytek podziemi,
(po 20 dla każdego gracza)
* 60 żółtych znaczników  punktów,
* 15 czerwonych znaczników punktów,
* instrukcja do gry
Wydawnictwo: Trefl
Cena: 52 -58 zł (V 2022 r.)

Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Trefl  za udostępnienie gry.

Trefl

Galeria zdjęć:






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz