Strony

niedziela, 9 czerwca 2024

Alpina - recenzja gry Wydawnictwa Iuvi Games

Dzisiaj chcemy Was zabrać na wędrówkę po słynnym Szwajcarskim Parku Narodowym. Założono go w 1914r. To najstarszy park krajobrazowy w Alpach i jedyny w Szwajcarii. Przemierzymy tereny górskie, leśne i okolice jezior. Naszym oczom ukażą się kozice północne, orzechówki zwyczajne czy żaby trawne – to zwierzęta będące ozdobą tego chronionego obszaru. Brzmi pięknie, prawda?

To wszystko będzie możliwe dzięki nowości od wydawnictwa Iuvi Games, czyli grze Alpina. Czy przemierzanie parku będzie przyjemnością? A może to będzie mordercza wędrówka? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.



Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię o grze.

CO ZAWIERA GRA

W kwadratowym, niewielkim pudełku znajdziemy następujące elementy: karty, znaczniki turystów (po 8 w jednym z 4 kolorów: czerwonym, żółtym, fioletowym i niebieskim), znaczniki punktacji o instrukcję do gry

Wykonanie gry nie daje powodów do narzekań. Drewniane znaczniki są bardzo fajne. Karty mają odpowiednią jakość. Jedyna rzecz, do której można się przyczepić, to wielkość pudełka. Jest ono większe, niż potrzeba, ale jakiś powód takiej wielkości pudełka pewnie był.

Instrukcja to właściwie dwustronna kartka papieru. Po jej lekturze nie mamy żadnych wątpliwości jak grać. 

CEL GRY

Spacerując po Szwajcarskim Parku Narodowym będziemy wysyłać naszych turystów po fotografie zwierząt na tle różnych krajobrazów i realizować warunki z kart. Musimy się postarać odpowiednio uchwycić piękno parku i jego mieszkańców. Wszystko po to, aby zdobyć jak najwięcej punktów zwycięstwa i wygrać grę.

PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowując się do planszowej wędrówki tasujemy karty parku krajobrazowego.

Dobieramy losowo kartę z kozicą i kładziemy ją na środku stołu - zapoczątkuje ona nasz układ 25 kart (5 x 5).

Każdy z graczy dostaje po 6 kart na rękę. Pozostałe karty tworzą zakryty stos dobierania.

Zostaje jeszcze wybór koloru i dobranie znaczników turystów w ilości odpowiadającej graczom zgromadzonym przy stole.

Wszystko gotowe. Można rozpoczynać wędrówkę.



PRZEBIEG GRY

W swojej turze mamy do wykonania następujące czynności:

(1) Zagranie karty (obowiązkowo) – wybraną kartę z ręki umieszczamy na stole w tworzonym układzie 5 x 5 kart. Zagrana karta musi przylegać krawędzią do co najmniej jednej innej karty. Nie można dokładać kart rogami i po skosie ani dokładać ich jako 6 rząd lub kolumna.

(2) Dołożenie turysty (opcjonalnie) – jeśli chcemy, to możemy położyć jeden z naszych znaczników turysty na zagranej właśnie karcie lub na innej, która z nią sąsiaduje. Na każdej karcie może być umieszczony tylko jeden znacznik turysty.

(3) Dobranie karty (obowiązkowo) – kończąc swoją turę dobieramy kartę ze stosu kart dobierania, tak aby zawsze na ręce mieć 6 kart.

ZAKOŃCZENIE GRY

Przygoda w parku dobiega końca z chwilą zrobienia 25 zdjęcia, czyli dołożenia 25 karty do układu na stole.

Nadchodzi czas na podliczenie punktów – sumujemy wszystkie punkty zdobyte za karty, na których mamy nasze znaczniki turystów. Niektóre karty dają nam punkty bezwarunkowo. 

Jednakże większość wymaga spełnienia określonych warunków widniejących na poszczególnych kartach (np. za każdy rodzaj zwierzęcia w tym samym rzędzie i tej samej kolumnie co nasza karta, za każdy inny typ zwierzęcia na prawo od naszej karty, za każdy znacznik turysty dowolnego koloru leżący na karcie lasu itp.).

Wzdłuż krawędzi pudełka mamy specjalny tor do liczenia punktów – możemy je zaznaczać używając znacznika punktacji w naszym kolorze.

WRAŻENIA

Alpina
na pierwszy rzut przypomina nam oba Ekosystemy (ten leśny i Rafę koralową), z tym że tutaj wszyscy gramy na jednej „planszy” (układzie kart 5 x 5) i punktujemy tylko za niektóre z nich.

Zasady gry są dość proste. Zagrywamy po prostu karty z ręki dopierając je tak, aby jak najlepiej zrealizować cele zawarte na kartach parku. Celów jest sporo bo aż 11. Wiadomo, że wszystkich zrealizować się nie da.

Największą trudnością na początku przygody z grą jest właściwe zrozumienie jak działają poszczególne karty. Co oznaczają te wszystkie symbole, które na nich znajdziemy. Całe szczęście są one dość intuicyjne i szybko się ich uczymy. 

Alpina wymaga przewidywania, planowania swoich ruchów ale i kontrolowania działań przeciwników. Trzeba się nieco nakombinować, aby wybrać takie warunki punktowania, które przyniosą nam najwięcej punktów. A sytuacja na stole zmienia się dynamicznie. Bowiem każdy z graczy próbuje realizować obrane przez siebie cele, co może się zazębiać ale i wykluczać. 

Swoje trzy grosze do rozgrywki dorzuca losowość w postaci dociągania kart na rękę. Klasycznie może być tak, że karty nam podejdą, ale może być i tak, że to co nam wejdzie na rękę nijak się będzie miało do naszego planu. 

O regrywalność Alpiny możemy być raczej spokojni. Choćby za sprawą wspomnianej losowości, która sprawia, że raczej nie ma szans na identyczne układy kart w kilku rozgrywkach. 

Przygodę w parku krajobrazowym możemy przeżywać w grupie od 2 do 4 osób. Skalowalność jest dobra w każdym składzie za sprawą choćby tego, że w zależności od ilości graczy przy stole do dyspozycji mamy różną ilość znaczników turystów. A tylko karty z tymi znacznikami przyniosą nam punkty. Choć wiadomo, że im więcej graczy zasiądzie do rozgrywki, tym większa rywalizacja, podbieranie sobie upatrzonych kart a co za tym idzie więcej emocji. 

Alpina adresowana jest do graczy w wieku od 8 lat. Tak troszkę się obawiamy, czy to nie jest za niska granica wiekowa. Trzeba tu bowiem nieco kombinować, ale może dzieciaki w tym wieku już ogarną warunki punktowania.

Czas rozgrywki w Alpinę to około 20 minut. Idealnie żeby wyciągnąć ten tytuł do popołudniowej kawy czy jako jeden z wielu podczas planszówkowego wieczoru. 

Podsumowując: Alpina to tytuł zdecydowanie wart uwagi. Proste zasady, szybka ale nie banalna rozgrywka. Nam ten tytuł bardzo przypadł do gustu

PLUSY:

+ piękne grafiki,
+ świetne wykonania,
+ proste zasady,
+ ciekawa mechanika,
+ możliwość pokombinowania,
+ szybki czas rozgrywki

MINUSY:

- trochę losowości



Liczba graczy: 2-4 osoby
Wiek: od 8 lat
Czas gry: 20 minut
Rodzaj gry: gra logiczna, 
abstrakt logiczny,
gra familijna
Zawartość pudełka:
* 56 kart parku krajobrazowego
* 32 znaczniki turystów
(po 8 w każdym z 4 kolorów),
* 4 znaczniki punktacji,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Iuvi Games
Autor Luc Remont
Ilustracje: Crocotame
Cena: 55-70zł



Serdecznie dziękujemy wydawnictwu IUVI GAMES za udostępnienie gry. 


IUVI GAMES







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz