Strony

czwartek, 12 października 2023

Wyprawa do El Dorado Mokradła i smoki - recenzja dodatku do gry od Wydawnictwa Nasza Księgarnia.

Klasycznie przy okazji pojawiania się dodatków do gier razem z nimi pojawia się to samo pytanie. Czy są potrzebne? Czy coś zmienią? Czy poprawią podstawową rozgrywkę? A może popsują coś co działało świetnie? Są bowiem takie kultowe tytuły, które są ważne dla całej rzeczy graczy. Jednym z nich jest Wyprawa do El Dorado z portfolio Wydawnictwa Nasza Księgarnia.

Tytuł ten doczekał się już kiedyś dodatku o tytule Demony dżungli. Pisaliśmy o nim pod tym linkiem. Tym razem do przygody w El Dorado dołączają dwa dodatki w jednym pudełku, czyli Mokradła i Smoki. Czy te dodatki wnoszą coś nowego do gry? Zapraszamy do lektury recenzji.




Recenzja jest efektem współpracy recenzenckiej/współpracy reklamowej z Wydawnictwem. Wydawnictwo nie miało wglądu w tekst przed jego publikacją, ani wpływu na naszą opinię.

CO ZAWIERA DODATEK

W pudełku rozmiaru wcześniejszego dodatku znajdziemy całkiem sporo komponentów. Wszak mamy dwa dodatki w jednym pudełku. A patrząc szczegółowo dwa dodatki złożone z 9 modułów. Będzie więc dużo różnych płytek, kart, żetonów, drewnianych figurek i znaczników. Powiem szczerze, można się w tym wszystkim pogubić. 

Dlatego chylę czoła przed wydawnictwem, że zdecydowało się na prosty zabieg. Otóż, żeby nic się nie pomyliło, wnętrze podzielone zostało na dwie przegródki. Wyróżniają się kolorem zgodnym z kolorystyką obu instrukcji. Tak czy inaczej zalecam woreczki foliowe, żeby sobie wszystko jakoś posegregować. 

W środku znajdziemy dwie instrukcje, każda przeznaczona dla innego dodatku. Tradycyjnie napisane zostały tak, że nie mamy problemów ze zrozumieniem co się z czym je.

CEL DODATKU

Wyprawa do El Dorado Mokradła i smoki przenoszą podstawową grę na jeszcze wyższy poziom. To więcej wyzwań czyhających na śmiałków: krokodyle na mokradłach, rwący nurt rzeki, dzikie plemię Muisca, groźne smoki, świątynie, skarby czy tereny spowite gęstą mgłą. Szykuje się emocjonująca wyprawa.

PRZEBIEG GRY Z DODATKIEM

Dodatek Mokradła i smoki wnosi do Wyprawy do Eldorado kilka wariantów zabawy. Każdy ma swoje zasady i wprowadza coś nowego do rozgrywki. Przyjrzyjmy się im zatem krótki po kolei.

Dodatek Mokradła to 6 modułów:

(I) Czaszki:
to w zasadzie mini dodatek mieszczący się dosłownie w jednym elemencie, a mianowicie płytce terenu z czaszkami. Płytce traktowanej podczas rozgrywki jak wszystkie pozostałe płytki terenu. Może zostać dołożona w dowolnym miejscu trasy. Podczas eksploracji Eldorado poszukiwacz może przechodzić swobodnie przez pola z czaszką ale pionek gracza nie może na nim zakończyć ruchu. Uwierzcie nam, czasem to będzie mission impossible.

(II) Przełęcze górskie: to w zasadzie kolejny mini dodatek złożony z dwóch płytek skalnych, które mogą być położone w dowolnym miejscu na trasie wyprawy, ale muszą całkowicie leżeć na płytce terenu. Na płytkach przełęczy też mamy pola z czaszkami (obowiązują tu wyżej opisane zasady) oraz symbolami działań, które należy wykonać w chwili pojawienia się pionka poszukiwacza na takim polu.

(III) Rwący nurt: ten moduł może wnieść do zabawy trochę energii. Bowiem jeśli poszukiwacz w wyniku zagrania karty zatrzyma się na polu z rwącym nurtem zostaje przesunięty o 1 pole zgodnie z kierunkiem wody wskazanym przez strzałkę. Nie zostanie jednak przesunięty na góry, pole zajęte przez innego poszukiwacza, pole będące w zasięgu smoka (z dodatku Smoki), pole z żetonem skarbu czy poza trasę wyprawy. A jeśli trafi na kolejne pole z nurtem to już dalej z nim nie płynie.

(IV) Tytułowe Mokradła:
grasują na nich groźne krokodyle. Ale dla graczy stanowią one pomoc – są rodzajem jokerów ułatwiających nam przejście. Wejście na pole z krokodylem musimy opłacić dowolną kartą o sile równej ilości krokodyli widniejącym na takim polu. Płytki mokradeł możemy dokładać do płytek terenu choćby w taki sposób, żeby omijały blokady. Można je jednak położyć także na płytkach terenu.

(V) Świątynie: podobnie jak płytki mokradeł mogą być dokładane do płytek terenu (pozwalając na omijanie blokad) albo na płytkach terenu. Grając z tym dodatkiem zmieniają się warunki zwycięstwa. Nie wystarczy najszybciej dotrzeć do El Dorado. Wcześniej musimy odwiedzić 4 świątynie i zdobyć 4 artefakty. Płytki 4 świątyń umieszczamy w dowolnych miejscach trasy. Odwiedzając je będziemy zdobywać należące do nich artefakty. Aby to uczynić będziemy musieli spełnić warunek widniejący na płytce – zagrać odpowiednią kartę (karty) w kolorze danej świątyni. Moduł ten wnosi nowy powiew do gry i może nieźle w niej namieszać.

(VI) Plemię Muisca: to kolejny moduł, który w ciekawy sposób wpływa na rozgrywkę. Nasz rynek w grze rozszerza się o 2 karty ze stosu kart plemienia. Zakupioną kartę plemienia możemy zachować na później na płytce ekspedycji albo wykorzystać w standardowy sposób. Moduł ten przynosi też ze sobą 6 żetonów jaskiń, które dodajemy do żetonów jaskiń z gry podstawowej. Płytki te pozwalają na zagranie dowolnej karty plemienia Musaic z płytki ekspedycji dowolnego gracza albo ze swojej płytki ekspedycji.

Drugim rozszerzeniem są Smoki. Smoki to zestaw 3 modułów:

(I) Tytułowe Smoki:
najbogatszy moduł z tego dodatku. Wprowadza mityczne smoki, których przebudzenie spowoduje niezłe zamieszanie. Figurki groźnych stworów umieszczamy (leżąco) na 4 dowolnych kafelkach terenu (z wyjątkiem kafla startowego). Jeśli na płytkę terenu ze śpiącym smokiem trafi poszukiwacz następuje pobudka smoka (podnosimy jego figurkę do pozycji stojącej) i zaczyna on siać postrach na wszystkie sąsiadujące z nim pola. Poszukiwacz nie może wejść na pole w zasięgu smoka, aż takowy nie odleci – to spowalnia jego ruchy. Odprawić smoka możemy korzystając z kart w jego kolorze lub specjalnych kart wchodzących w skład tego dodatku. Pomocne w tym są także dodatkowe żetony jaskiń. Przesunięcia smoka może dokonać każdy gracz w dowolnym momencie gry.

(II) Skarby: ten moduł wprowadza do gry alternatywne metody zwycięstwa. Żetony skarbów umieszczamy na każdym kafelku terenu. Zdobywamy je stając na polu sąsiadującym z takim żetonem. Ale nie za darmo – musimy opłacić ich koszt w postaci odpowiedniej karty. Zdobyte żetony pozwalają nam na ruch o dwa dowolne pola lub na gwarantowaną wygraną, jeśli zgromadzimy 4 takie żetony.

(III) Mgły: moduł wnoszący do gry nutkę tajemniczości. Bowiem do dyspozycji dostajemy dwustronne kafle terenu, które z jednej strony skrywają klasyczny teren, a z drugiej pokryte są gęstą mgłą. I właśnie ta mgła przynosi element zaskoczenia, bo nie wiemy jaki teren skrywa po drugiej stronie. Być może taki, na który wejdziemy z łatwością. A może jednak po odwróceniu zobaczymy coś, czego wcale nie wyglądaliśmy. Są emocje, no nie da się ukryć.

WRAŻENIA

Wyprawa do El Dorado Mokradła i Smoki
to zestaw 9 modułów dodatków. Różnorodnych dodatków. Jedne większe, inne mniejsze. Jedne nieznacznie modyfikują rozgrywkę zaś inne znacząco ją zmieniają.

Poza stosowaniem pojedynczego dodatku dochodzi nam możliwość łączenia kilku modułów w jednej rozgrywce (nawet z dołączeniem pierwszego dodatku, czyli Demonów dżungli). Wszystko zależnie od składu graczy do niej zasiadających i tego jak mocno rozbudowaną grę chcemy uzyskać. 

Ale wszystko ostrożnie – łączenie wszystkich modułów może być nie lada wyzwaniem i bardzo mocno wydłużyć rozgrywkę. Naszym zdaniem zdecydowanie lepiej jest dodawać moduły pojedynczo lub w mniejszych grupach. 

Przy rodzinnych rozgrywkach świetnie sprawdzą nam się moduły z dodatku Mokradła, takie jak: Czaszki, Przełęcze górskie czy Mokradła. Opanowanie ich zasad nie jest trudne a dodatki nie robią rewolucji w podstawowej rozgrywce. 

Zaawansowani gracze mogą do podstawki dołączyć bardziej skomplikowane moduły, czyli np. Skarby czy Smoki. Skarby wymagają rozważnej gry. Ich zakup jest kosztowny i trzeba rozważyć czy się nam opłaci. Wprowadzają możliwość zakończenia gry przed czasem w momencie zdobycia czterech skarbów. To potrafi istotnie wpłynąć na nasze zagrania. 

Smoki zaś wprowadzają do gry sporą dozę negatywnej interakcji poprzez możliwość blokowania innych graczy. Oczywiście jednym to się spodoba, ale innym może nie przypasować, dlatego ten moduł zdecydowanie lepiej sprawdzi się wśród planszówkowych wyjadaczy niż w rodzinnych rozgrywkach z dzieciakami.

Bardzo ciekawy jest dodatek Świątynie. Wprowadza on alternatywne metody zwycięstwa. Jednak jednocześnie podnosi poprzeczkę, gdyż wymaga dokładnego rozplanowania wyprawy, tak aby spełnić warunki pozyskania potrzebnych artefaktów. Potrafi zmienić dotychczasowe nawyki.

Jedna uwaga. Jak już wspomnieliśmy, gra już się mocno rozrosła i stała się nie lada wyzwaniem już na etapie przygotowania gry. Modułów jest od groma. Do tego całe mnóstwo dodatkowych zestawów kart. Naprawdę można dostać bólu głowy od nadmiaru wszystkiego. Ogromna regrywalność dzięki tym dwóm dodatkom stała się jeszcze większa. Pole manewru, co do tego w jakie tak naprawdę El Dorado chcemy grać, mamy ogromne.

Podsumowując: jeśli lubicie Wyprawę do El Dorado, to nie możecie przejść obojętnie obok dodatku Mokradła i smoki. Owszem, bez niego podstawka ciągle będzie świetną grą, ale szeroka paleta modułów zgromadzona w pudełku sprawia, że któryś z nich z pewnością przypadnie do gustu poszczególnym graczom. 

PLUSY:

+ pomimo wielu modułów poszczególne zasady są dość proste,
+ różnorodność modułów daje niebanalną rozgrywkę,
+ ogromna regrywalność stała się jeszcze większa,


MINUSY:

- wymaga sporo miejsca na stole,
- przygotowanie rozgrywki to nie takie hop siup.



Liczba graczy:  2-4 osób
Wiek: od 10 lat 
Czas gry: 60 minut
Rodzaj gry:  gra strategiczna, 
gra familijna 
Zawartość pudełka:
I. Dodatek Mokradła:
a) Moduł Czaszki
* płytka terenu z czaszkami
b) Moduł Przełęcze górskie:
* 2 płytki przełęczy górskich
c) Moduł Rwący nurt:
* 7 płytek rwącego nurtu
d) Moduł Mokradła: 
* 3 płytki mokradeł
e) Moduł Świątynie:
* 16 artefaktów,,
* 4 płytki świątyń
f) Moduł Plemię Muisca:
* 8 kart plemienia,
* 6 żetonów jaskiń
II Dodatek Smoki:
a) Moduł Smoki
* 4 drewniane smoki,,
* 9 kart,
* 6 żetonów jaskiń
b) Moduł Skarby:
* 12 żetonów skarbów,
* 3 karty Wykrywacz metali,
* 6 żetonów jaskiń
c) Moduł Mgły:
* 9 płytek mgły
* 3 żetony jaskiń
* instrukcja do każdego dodatku.
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Cena: 82-120 zł (X 2023 r.)
Autor: Reiner Knizia
Ilustracje: Vincent Dutrait

Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Nasza Księgarnia- gry za przekazanie egzemplarza do recenzji.


Galeria zdjęć:







1 komentarz: