Za oknem coraz cieplej, słoneczko zaczyna częściej wychodzić zza chmur i przyroda budzi się do życia. W weekendy i dni wolne w miejskich ogrodach można spotkać sporo spacerowiczów. Nic dziwnego, piękne ogrody przyciągają zwiedzających.
Nie dziwi zatem, że ogrody stają się także tematem gier planszowych. O tej tematyce znajdziemy na rynku już kilka tytułów, np.: Ogródek (Rebel), Isthar (Portal), Arboretum (Rebel), Seikatsu (Funiverse), Tajemniczy ogród (Rebel), Z kwiatka na kwiatek (Nasza Księgarnia), Tang Garden (Lucky Duck Games) czy gorąca nowość Lacerty Azul Ogrody Królowej. Do tego dołącza bohaterka dzisiejszej recenzji – sprytna karcianka od wydawnictwa FoxGames o wymownym tytule Niezwykłe ogrody. Czy tworzenie pięknych ogrodów to przyjemność? A może to ciężka praca? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury recenzji.
CO ZAWIERA GRA
W zgrabnym pudełku znajdziemy ni mniej ni więcej, tylko talię kart zieleni i nagród, do tego 5 kart miasteczek i kartę pierwszego gracza. Całość dopełnia zwięzła instrukcja z konkretnymi przykładami.
CEL GRY
„Podczas pierwszych dni wiosny głowę wszystkich zaprząta jedno wydarzenie: konkurs na najlepszego architekta krajobrazu! Jury tych prestiżowych zawodów odwiedzi uczestników już za kilka miesięcy. Burmistrzowie miasteczek wybrali właśnie was do tego by reprezentować ich w tym konkursie. Udowodnijcie, że umiecie zaprojektować najpiękniejsze ogrody w kraju!”
Wszystko jasne – przed nami staje wyzwanie w postaci zaprojektowania najpiękniejszego ogrodu. Czy to będzie proste zadanie? Zobaczycie sami.
PRZYGOTOWANIE GRY
Karty zieleni i karty nagród dzielimy na dwa stosy i tasujemy. W zależności od liczby graczy, do gry dobieramy odpowiednią ilość kart zieleni i kart nagród (wskazane jest to w instrukcji).
Każdy gracz dostaje po 3 karty zieleni i 3 karty nagród – karty nagród każdy gracz umieszcza przed sobą w dowolnej kolejności po prawej stronie swojej karty miasteczka.
Na środku stołu wykładamy 3 karty zieleni i 3 karty nagród.
Na koniec gracz okrzyknięty jako rozpoczynający dostaje kartę pierwszego gracza.
Wszystko gotowe. Można rozpoczynać architektoniczny konkurs.
PRZEBIEG GRY
Budowa ogrodów przebiega w turach, podczas których możemy wykonać jedną z dwóch akcji:
(I) dobranie i wyłożenie karty zieleni – dobieramy ją ze środka stołu lub w ciemno z zakrytego stosu kart zieleni. Po dobraniu karty bierzemy ją na rękę a następnie możemy wyłożyć jedną kartę do naszego miasteczka. Jeśli nie chcemy dołożyć karty zieleni do miasteczka, to musimy jedną kartę z ręki odrzucić do pudełka.
Wykładając kartę zieleni należy zachować następujące zasady: kart zieleni nie można wykładać w lewej kolumnie i górnym wierszu (to jest miejsce na karty nagród), wykładana karta musi pasować do sąsiadujących kart w pionie lub poziomie typem kwiatu, kolorem kwiatu lub typem i kolorem równocześnie. Wykładaną kartą zieleni nie można zakryć innej karty zieleni w miasteczku. Wyjątek stanowi karta trawnika – tę można zakryć inną kartą zieleni.
(II) dobranie i wyłożenie karty nagrody – analogicznie możemy dobrać tę kartę z odkrytych ze środka stołu lub w ciemno ze stosu kart nagród. Karty nagrody mogą być wyłożone wyłącznie w lewej kolumnie poniżej karty miasteczka lub w górnym wierszu po prawej stronie tej karty – można ją wyłożyć w dowolnym miejscu w tych wskazanych, nie musi dotykać innej karty.
Kartą nagrody można przykryć inną kartę nagrody, ale nie wolno nią przykryć karty miasteczka.
Akcja specjalna
Raz w trakcie gry każdy gracz może wykonać akcję specjalną. W tym celu obraca kartę miasteczka na drugą stronę i wykonuje jedną z poniższych akcji specjalnych:
(I) bierze trzy odkryte karty zieleni lub trzy odkryte karty nagród ze środka stołu i umieszcza je w dowolnej kolejności na spodzie danego stosu. Następnie odkrywa nowe 3 karty z odpowiedniego stosu i umieszcza je na środku stołu a potem wykonuje normalną akcję.
(II) dobranie i wyłożenie karty zieleni – w takiej akcji kartą tą może przykryć inną, wyłożoną wcześniej kartę zieleni w swoim miasteczku.
Wariant solo
Projektowanie ogrodów w naszych miasteczkach możemy przeprowadzić solo – instrukcja przewiduje tryb jednoosobowy. Naszym celem jest wtedy zdobycie jak największej liczby punktów.
Gra przebiega według podstawowych zasad z następującymi wyjątkami: przy akcji „dobierz i wyłóż” karta zieleni musi być wyłożona, jeśli w miasteczku nie ma na nią miejsca, to nie można wykonać tej akcji. Kartę nagrody możemy wyłożyć tylko na wolne miejsce, nie można nią przykryć innej karty nagrody.
Zabawa w tym wariancie kończy się, gdy gracz nie może lub nie chce wykładać kart w swoim miasteczku. Jeśli karta miasteczka jest nie odwrócona, to można jeszcze wykonać akcję specjalną. Jeśli w jej wyniku możemy wykładać kolejne karty, to robimy to do chwili gdy zabraknie nam miejsca lub nie będziemy chcieli wykładać kart.
Po podliczeniu punktów nasz wynik odczytujemy z tabeli zamieszczonej w instrukcji.
ZAKOŃCZENIE GRY
(a) jeden z graczy ułoży w swoim miasteczku ogród złożony z 9 kart zieleni,
(b) skończył się stos kart zieleni,
(c) skończył się stos kart nagród.
Aktywny gracz kończy wtedy swoją rundę a pozostali gracze dogrywają swoją turę.
Następuje moment liczenia punktów. Jeśli karta miasteczka gracza nie jest odwrócona to przynosi mu 1 punkt. Każda sadzawka w miasteczku gracza daje mu 2 punkty. Ostatni etap punktacji to zliczenie punktów za każdą kartę nagrody. Każda karta nagrody z górnego wiersza zapewnia punkty za karty zieleni znajdujące się pod nią zaś karta nagrody z lewej kolumny zapewnia punkty za karty zieleni znajdujące się w wierszu po prawej stronie od niej.
WRAŻENIA
Wszelakie gry logiczne w naszym domu trafiają od razu na radar. Nic nie poradzimy na to, że lubimy takie gry. Niezależnie czy mają śliczne elementy jak choćby Azul, Reef, Sagrada czy składają się z samych kart.
Niezwykłe ogrody to mała karcianka. Cechuje ją prostota zasad. Te są do wytłumaczenia dosłownie w kilka chwil. Nie oznacza to jednak banalnej rozgrywki. Co to to nie. Niezwykłe ogrody fundują nam przyjemną, ale jednak troszkę wymagającą gimnastykę umysłową. Wszystko za sprawą tego, że dokładając karty ogrodu musimy pilnować zasad z kart nagród nie tylko w pionie ale i równocześnie w poziomie. To sprawia, że np. dokładając w pionie daną kartę możemy sobie zapewnić kilka punktów, ale nieopatrznie też przynieść nam minusowe punkty w poziomie.
Do tego wszystkiego karty wolno nam dokładać tylko wtedy, gdy pasują kwiatem lub kolorem do leżących obok. Czasem to jest niemal karkołomne wyzwanie. Szczególnie gdy wśród odkrytych kart nie ma zbytnio pasującej a dobranie karty zieleni w ciemno też okazuje się nietrafionym wyborem. Bogu dzięki, że pojawiają się karty trawnika, które czasem ratują sytuację a i potrafią przynieść punkty. Trzeba więc pokombinować, oj trzeba.
Duży wpływ na finalny układ naszych ogrodów ma losowość pojawiająca się w chwili wykładania lub dobierania kart zieleni i nagród. Może być tak, że spośród 3 odkrytych kart żadna nam nie podejdzie zaś dobranie takiej karty w ciemno to już działanie na zasadzie rosyjskiej ruletki. Choć nie powiem - zdarzały się "złote strzały".
Planowanie planowaniem. Owszem, trzeba planować układ kart w swoim ogrodzie, ale nie można się nastawiać na pozyskanie konkretnej karty z zestawu odkrytych. Bowiem jest duże ryzyko, że gracze przed nami sprzątną nam nasz cel sprzed nosa. Cóż, jest tu troszkę pola do popisu negatywnej interakcji. Przecież naszym przeciwnikom zależy przede wszystkim na zbudowaniu jak najlepiej swoich własnych ogrodów, więc jak tylko będą mogli, to złapią kąsek, na który się czailiśmy. Trzeba wtedy szybko zmienić albo przynajmniej nieco zmodyfikować nasze plany.
Niezwykłe ogrody dają się projektować samodzielnie (i jest to całkiem ciekawa łamigłówka logiczna) ale i w składzie od 2 do 5 osób. Gra skaluje się bardzo dobrze w każdym układzie, choć trzeba przyznać ze przy 2-3 osobach łatwiej nad wszystkim zapanować. W 4 czy 5 osób mamy już więcej zamieszania, bo i więcej chętnych na tą samą kartę.
Karcianki mają to do siebie, że cechuje je wysoka regrywalność. Trudno bowiem o powtarzający się układ kart, a tutaj mamy ich dwa rodzaje więc tym bardziej opcja ta staje się zróżnicowana.
Niezwykłe ogrody to szybki filer. Czas rozgrywki w 2 lub 3 osoby zmieści się w 30 minutach. W większym składzie, szczególnie jeśli do stołu zasiądą osoby lubiące precyzyjnie przemyśleć swój ruch, czas ten może się wydłużyć. Tak czy inaczej to tytuł, który może często lądować na stole i być wstępem lub przerywnikiem między cięższymi pozycjami.
Pudełkowy wiek graczy określony jest na 8 lat. Z pewnością trzeba umieć czytać informacje zawarte na kartach nagród. Do tego trzeba umieć planować, analizować co się bardziej opłaci. To wymaga już ciut umiejętności, więc wiek 8 lat to takie minimum.
Na koniec słów kilka na temat graficznego wykonania gry. Karty zieleni są pięknie wyrysowane. Mnie na myśl przywiodły grafiki z albumów o przyzamkowych czy staroangielskich ogrodach. Niezwykle przyjemnie się je ogląda. Jednakże jest coś do czego można się troszkę przyczepić. Mam tu na myśli ikony kwiatów na kartach zieleni. Nie do końca są czytelne. O tyle o ile różę łatwo rozróżnić, to z lilią i petunią nie jest już tak prosto. Trzeba się przyjrzeć tym symbolom bo wzięcie błędnej karty może nam przynieść kłopoty.
Podsumowując: jeśli lubicie gimnastykę umysłu pozwalającą na rozgrzanie mózgu ale nie umęczenie się i ślęczenie godzinami przy stole, cenicie przyjemne dla oka grafiki oraz szybki czas zabawy to koniecznie musicie poznać bliżej Niezwykłe ogrody. My bardzo lubimy ten tytuł. Z pewnością zostanie w naszej kolekcji.
PLUSY:
+ proste zasady gry ale nie banalna rozgrywka
+ graficzne wykonanie gry
+ szybki czas rozgrywki
MINUSY:
- nie do końca jasne grafiki na kartach zieleni
Liczba graczy: 1-5 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: 30 minut
Rodzaj gry: gra strategiczna,
gra karciana
gra logiczna
Zawartość pudełka:
* 96 kart w tym:
60 kart zieleni
30 kart nagród
5 kart miasteczek
karta pierwszego gracza,
* 1 instrukcja.
Wydawnictwo: FoxGames
Cena: 35 -44 zł (V.2022r.)
Autor: Peer Sylvester
Ilustracje: Joanna Rosa
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz