Strony

piątek, 10 grudnia 2021

Tajne przez poufne - recenzja gry Edgard Games.

Na rynku gier planszowych znajdziemy kilka tytułów, które pozwalają nam lepiej poznać naszych bliskich czy znajomych. Do takich gier należą: Dopasowani, Nigdy w życiu, Ego, karty Ty i ja czy Spektrum

Bohaterka dzisiejszej recenzji też jest taką grą. Dzięki Tajne przez poufne od Edgard Games możemy się dowiedzieć ciekawych rzeczy o członkach naszej rodziny czy przyjaciołach. Czy obcowanie z tym tytułem to przyjemność? A może to towarzyska droga przez mękę? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury recenzji. 




CO ZAWIERA GRA

W małym, zgrabnym pudełku znajdziemy sporą talię dwustronnych kart pytań, karty drużyn (5 białych i 5 czarnych) oraz żetony w 4 kolorach. Do tego wszystkiego zwięzła instrukcja tłumacząca (także obrazowo) najważniejsze zasady gry.

Tyle wystarczy do zabawy i poznawania swojego towarzystwa.

CEL GRY

Gracze dzielą się na dwie drużyny – czarną i białą. Ale to nie jest takie proste jak w zabawie w zbijaka czy dwa ognie, że ktoś będzie sobie wybierał członków drużyny. W Tajnie przez poufne gracze nie wiedzą, kto do której drużyny należy. Odgadnięcie, kto do jakiej drużyny należy jest właśnie zadaniem graczy.

PRZYGOTOWANIE GRY

Na początku tasujemy karty pytań i umieszczamy je w stosie na środku stołu.

Każdemu z graczy rozdajemy po 4 żetony w takim samym kolorze (mamy ich dostępnych aż 10 więc jest spora szansa, że każdy znajdzie swój ulubiony kolor).

Następnie musimy przygotować odpowiednią liczbę kart drużyny – zależną od liczby graczy, Jeśli mamy parzystą ilość graczy bierzemy tyle kart ilu mamy graczy, przy czym musimy po równo wziąć białe i czarne karty. Przy nieparzystym układzie liczba kart drużyny powinna być większa o 1 od liczby graczy i podobnie jak wcześniej musimy zachować równe proporcje kart białych i czarnych.

To tyle. Można zacząć zabawę.


PRZEBIEG GRY

Rozgrywka w Tajne przez poufne trwa 3 rundy, z których każda jest podzielona na 4 kroki:

(I) rozdanie kart drużyny – na początku rundy tasujemy karty drużyn i rozdajemy każdemu z graczy po jednej karcie. Gracze dyskretnie (tak żeby nikt nie widział) sprawdzają do jakiej drużyny zostali przydzieleni. Przy nieparzystej liczbie graczy kartę, która została odrzucamy do pudełka bez podglądania.

(II) dobranie karty pytania – w trakcie jednej rundy dobieramy taką kartę 3 razy. Jeden z graczy dobiera wierzchnią kartę ze stosu, odwraca ją, kładzie na środku stołu i odczytuje na głos oba pytania. Każdy gracz odpowiada na pytanie skierowane do swojej drużyny – kładzie swój żeton obok odpowiedzi tak lub nie. Gdy wszyscy to uczynią jeden z graczy odkrywa kolejną kartę i znowu wszyscy zaznaczają odpowiedź. I tak jeszcze raz, aż na stole znajdą się 3 karty z zaznaczonymi odpowiedziami.

(III) poszukiwanie osób z drużyny
– po udzieleniu odpowiedzi na 3 pytania wszyscy gracze muszą je przeanalizować i postarać się określić, kto może być w jakiej drużynie. Każdy z graczy typuje tylko jedną osobę – jeśli ma już swój typ unosi palec do góry. Gdy wszyscy zasygnalizują tak swoją gotowość odliczamy do trzech i wskazujemy wybraną osobę.

(IV) liczenie punktów – po wyborze gracza należącego naszym zdaniem do naszej drużyny i wskazaniu wybranej osoby wszyscy odkrywają swoje karty drużyn. Jeśli wskazaliśmy osobę ze swojej drużyny dobieramy ze stosu 3 karty pytań (każda z nich to 1 punkt). Jeśli wskazaliśmy kogoś z przeciwnej drużyny, nie zdobywamy punktów. Jeśli zaś sami zostaliśmy poprawnie wskazani dobieramy 1 kartę pytań (nawet jeśli poprawnie wskaże nas więcej niż jedna osoba dobieramy tylko 1 kartę). W grze trzyosobowej gracz, który uważa że jest sam w drużynie, musi wskazać na siebie. Jeśli miał rację dobiera 4 karty pytań tym samym zdobywając 4 punkty. Jeśli popełnił błąd, nie zdobywa punktów.

ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się po 3 rundach, czyli odpowiedzi na 9 pytań. Wszyscy gracze podliczają posiadane karty. Osoba mająca ich najwięcej zostaje zwycięzcą.

WRAŻENIA


Co jakiś czas na naszym rynku pojawiają się gry imprezowe. Gry nastawione na to, aby przez zabawę poznawać się nawzajem. Do takich gier możemy zaliczyć Nigdy w życiu czy Dopasowani. Teraz do tego grona dołącza Tajne przez poufne. Dzięki prostym zasadom może stać się królową niejednej imprezy.

Tajne przez poufne oferuje nam sporą ilość ciekawych pytania – niektóre są poważne, inne humorystyczne. Wszystkie z pewnością pozwolą się lepiej poznać nawet dobrym znajomym. Bo czy można wiedzieć wszystko o każdym, nawet kimś bliskim? Zawsze znajdzie się coś do odkrycia. Nie będziemy Wam zdradzać pytań, żeby nie psuć zabawy. Te musicie poznać sami.

Gra troszkę premiuje osoby, które się znają, więc sama rozgrywka z pewnością będzie łatwiejsza wśród osób, które coś o sobie wiedzą, dzielą wspomnienia. Wtedy trafienie, kto jest kim, przychodzi z mniejszymi trudnościami. Tak czy inaczej, wielu rzeczy o sobie nie wiemy, a niektóre pytania są takie, że mogą nas mocno zaskoczyć. Więc nawet w gronie nieznanych sobie osób zabawa może być ciekawa i będzie okazja do poznania się. 

Losowe dobieranie kart z pytaniami jak również ich pokaźna ilość (400 pytań) znacząco wpływają na regrywalność gry. Nawet jeśli ulegniecie syndromowi zintegrowanemu z tę grą, czyli „jeszcze raz” to nie ogra się ona wam szybko. Przecież nie zapamiętacie takiej ilości pytań. Nie ma takich obaw.

Skalowalność: choć to gra imprezowa adresowana nawet do 10 osób, to najlepiej gra się chyba w mniejszym, takim 3 - 4 osobowym składzie. W większym gronie robi się trochę zamieszania, łatwo pomylić przypisanie żetonów do pytań na karcie i zaginąć w akcji przy wyborze gracza pasującego do naszej drużyny. W mniejszym składzie unikniemy raczej tych zawirowań.

Pudełkowy wiek został określony na 15 lat. Powodem tego są niektóre pytania, które może być ciężko zadać młodszym graczom. Jednak po dokonaniu delikatnej cenzury do zabawy można włączyć i nieco młodsze dzieci.

Gry imprezowe to przeważnie błyskawiczne gry. Nie inaczej jest z bohaterką dzisiejszej recenzji. Tajne i poufne poznawanie członków swojej drużyny zajmie nam około 15 minut. Oczywiście tyle potrwa pojedyncza rozgrywka, gdyż jeśli poniesie nas syndrom „jeszcze raz” to zabawa może nam się wydłużyć.

Na uwagę zasługuje także kompaktowe wykonanie gry. W zasadzie jak się uprzemy to karty i żetony wrzucone do płóciennego woreczka zabierzemy dosłownie wszędzie – na wakacje, weekendowy wyjazd ze znajomymi czy spontaniczną domówkę.

Podsumowując: jeśli szukacie niebanalnej gry imprezowej, która pozwoli Wam poznać bliskich czy znajomych, to nie możecie pominąć Tajne przez poufne. Prostota zasad, różnorodność pytań, możliwość odkrycia czegoś nowego na temat znajomych czy bliskich. To tylko kilka atutów.


PLUSY:
+ bardzo proste zasady,
+ wysoka jakość komponentów,
+ krótki czas rozgrywki,
+ wysoka regrywalność.

MINUSY:
- nieco ciężej gra się w towarzystwie osób nieznających się





Liczba graczy: 3- 10 osób
Wiek: od 15 lat
Czas gry: 15 minut
Rodzaj gry: gra towarzyska, 
gra imprezowa
Zawartość pudełka:
* 100 dwustronnych kart pytań,
* 10 kart drużyn 
(5 kart białej i 5 czarnej),
* 40 żetonów (4 w każdym kolorze),
* instrukcja.
Wydawnictwo: Edgard Games
Cena: 32 - 48 zł
Autor: Arno Steinwender
Markus Slawitscheck
Ilustracje: Elena Vasilkovskaya
Olesya Yatsko
Anastasia Durova

Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Edgard Games za udostępnienie gry do recenzji. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz