Cofnijmy
się do roku 1851. Wtedy to w Londynie miała miejsce pierwsza wystawa światowa.
Jej (i późniejszych wystaw) zadaniem była prezentacja dorobku kulturalnego,
naukowego i technicznego krajów i narodów świata. Od tego momentu w dość
cyklicznych odstępach czasu miały miejsce kolejne wystawy (ostatnia w Astanie w
roku 2017). Odbywały się one z wielkim rozmachem, czego dowodem może być choćby
wieża Eiffla, którą wybudowano specjalnie na paryską wystawę w roku 1867.
W
roku 1893 postanowiono uczcić 400-lecie przybycia do Ameryki Krzysztofa Kolumba
organizując w Chicago wielką wystawę zwana World's
Fair: Columbian Exposition. Na 280 ha zgromadzono cuda ówczesnego świata
techniki. Całą wystawę obejrzało bagatela 27 mln ludzi. Jej symbolem było Koło
Ferrisa – ogromny diabelski młyn z 36 kabinami, z których każda mieściła 60
osób. Wydarzenia mające miejsce w 1893 roku stała się motywem przewodnim gry
pt. Wystawa Światowa 1893.
Autorem
jest znany nam J. Alex Kevern, twórca bardzo lubianej przez nas karcianki Daxu.
Czy i Wystawa Światowa również przypadła nam do gustu? Zapraszam do lektury
recenzji, w której odpowiemy, czy gra jest warta poznania, czy też
niekoniecznie.
CO ZAWIERA GRA
Wystawa światowa 1893
przyciąga swoją okładką, na której widoczne jest wyżej wymienione Koło Ferrisa.
W średniej wielkości pudełku znajdziemy przede wszystkim sporo kartonu – mamy
modułową planszę, mamy karty, sporą garść żetonów (zatwierdzonych eksponatów, monet,
medali, kabina młyna i znacznik rundy) oraz kolorowe drewniane kostki reprezentujące
robotników).
Jakość komponentów
jest naprawdę solidna i z pewnością przetrwa niejedną rozgrywkę. Załączona
instrukcja jest krótka, napisana prostym językiem z licznymi przykładami,
dzięki czemu nie mamy żadnych problemów z interpretacją zasad gry.
CEL GRY
Każdy z nas wciela
się w rolę jednego z organizatorów wystawy. Będziemy posyłać naszych
pracowników, żeby wykombinowali jak najlepsze eksponaty. Dzięki temu będziemy
gromadzić punkty zwycięstwa, a ten kto zgromadzi ich najwięcej, ten zostanie
zwycięzcą.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie gry to rozpoczynamy od ułożenia modułowej planszy w kształcie Karuzeli Ferrisa. Następnie tasujemy karty (uprzednio usuwając część z nich w zależności od liczby graczy) i dokładamy po dwie przy każdym obszarze. Umieszczamy kabinę na samym dole młyna.
Zestawem startowym
każdego z graczy będzie zestaw 22 kostek w swoim kolorze. Teraz wysyłamy po
jednym naszym robotniku do każdego obszaru. Dodatkowo na niektórych obszarach
będziemy mogli podokładać robotniku (zależy to od kolejności w jakiej będziemy
prowadzić rozgrywkę).
To w zasadzie
wszystko, możemy zaczynać.