Deszczyk z nieba kapu, kap,
po ulicy idzie drab,
nagle z wody wyszedł krab
i za spodnie draba cap,
bowiem myślał, że to
schab...
Wanda
Chotomska
Wydawnictwo Fox Games niedawno wypuściło
na rynek grę, w której główną rolę odgrywały niesforne owieczki. Owce na wypasie strasznie nam przypadły do gustu i z miejsca wkroczyły do grona naszych
ulubionych gier logicznych. Wydawnictwo poszło za ciosem i tym razem mamy Kraby
na fali. Czy przygody tych sympatycznych skorupiaków okażą się przysłowiowym
strzałem w dziesiątkę? Zapraszamy do recenzji.
CO ZAWIERA GRA
W
dość dużym pudle, oprócz krótkiej i zwięzłej instrukcji znajdziemy sześciokątną
planszę oraz 36 drewnianych krabów (po 9 w każdym z czterech kolorów). Wydanie
robi wrażenie. Drewniane pionki z symbolami krabów, funkcjonalna wyprawka, grafiki.
Jedynie pudełko mogłoby być nieco mniejsze.
CEL GRY
Nasze
sympatyczne krabiki wylegują się na kamieniach. Gdy przychodzi przypływ, muszą
sobie znaleźć miejsce, żeby ich fala nie zabrała w morskie odmęty. Chcąc nie
chcąc wspinają się na skorupę swojego towarzysza. Celem gry jest takie
poruszanie się naszą kolonią krabów, żeby żaden z przeciwników (oprócz nas) nie
mógł wykonać żadnego ruchu.
PRZYGOTOWANIE GRY
Rozkładamy planszę i
każdy z graczy dobiera swój zestaw krabów, którymi będzie poruszał się po
planszy. Kraby mieszamy ze sobą i losowo układamy na planszy. W zależności od
liczby graczy obszar gry będzie ulegał zmianie.
I to w zasadzie tyle.
Możemy rozpocząć rozgrywkę.
PRZEBIEG GRY
W swojej kolejce gracz musi wykonać ruch jednym ze swoich krabów. Oczywiście wszystko zgodnie z regułami sztuki. Mianowicie, duże kraby poruszają się o jedno pole, średnie - o dwa, a małe – o trzy. Dla ułatwienia, każdy z krabów posiada oznaczenie gwiazdkowe.
Kraby mogą się
poruszać wyłącznie po grzbietach innych krabów, nie mają możliwości poruszania
się po kamieniach. Nasze skorupiaki mogą wchodzić na inne skorupiaki
(niezależnie od wielkości i kształtu) jednakże swój ruch muszą zakończyć na
krabie mniejszym lub o takich samych rozmiarach. Innymi słowy duży krab może
zatrzymać się na dowolnym krabie. Średni może zakończyć swój ruch na małym i
średnim, a mały – wyłącznie na małym.
Poruszać się może
wyłącznie krab będący na wierzchu swoistej wieżyczki ułożonej z krabów.
Gdy gracz znajdzie się w sytuacji, że
nie jest w stanie poruszyć się żadnym ze swoich krabów, to odpada z gry i nawet
jeśli po ruchu innych graczy byłby w stanie wykonać ruch, to niestety jego krab
jest już nieaktywny. W momencie, gdy na planszy znajdzie się tylko jeden gracz,
który władny jest wykonać swój ruch (czyli wszyscy poza nim zostali
wyeliminowani), to gracz ten zostaje zwycięzcą.
Może się zdarzyć sytuacja patowa, w
której obaj gracze wykonują ciągle te same ruchy, przy czym, żaden z nich nie
jest w stanie wygrać. Gra kończy się wtedy remisem.
WRAŻENIA
Wydawnictwo Fox Games powoli zaczyna
specjalizować się w ciekawych grach logicznych. Jakiś czas temu otrzymaliśmy
Bitwę o Tortugę, Owce na wypasie czy Gobblety. Kraby na fali to kolejna gra w
rodzinie. Dodatkowo w fantastycznej oprawie graficznej.
Gra jest prosta i do wytłumaczenia w kilka chwil. Charakteryzuje się też niskim progiem wejścia. Świeży gracz po kilku ruchach już wie o co chodzi i czerpie radochę z rozgrywki.
Gra toczy się niejako w dwóch etapach.
Pierwszy z nich to ustawienie krabów na planszy. Od tego tak naprawdę wiele
zależy. Niby ma być losowo, a jednak czasem do kogoś los się uśmiechnie i może
mieć trochę łatwiej. To jedna ze swoistych wad tej gry.
Drugi etap to walka na planszy. Trzeba z
jednej strony blokować ruchy przeciwnika, a z drugiej tak kombinować, żeby
doprowadzić do rozdzielenia się stadka krabów i korzystając z zasady fali
pozbawić przeciwnika (przeciwników) części swoich skorupiakowej ekipy. Trzeba
umiejętnie dostosowywać się do zmieniającej się sytuacji na planszy.
Regrywalność. Jest nieźle. Mamy zmienny
układ krabów na planszy - każda gra zatem będzie wyglądała inaczej.
Skalowalność. Rozwiązano to mądry sposób.
Im większa liczba osób, tym większa będzie nasz obszar gry. I odwrotnie. Coś,
co możemy spotkać choćby w Callisto (tym dużym wydaniu Piatnika), gdzie w
zależności od liczby graczy obszar gry nam się rozszerza, bądź kurczy.
Mechanika gry bardzo przypomina mi Cappuccino,
w której to należało blokować i odcinać przeciwnika od terenu, dzięki któremu
moglibyśmy zdobyć jak największą liczbę punktów.
Pewną wadą gry, podobnie jak i ogromnej
większości wieloosobowych gier logicznych jest w zasadzie brak możliwości
planowania swoich ruchów. Pomiędzy kolejkami nic nie możemy zrobić. Biernie
patrzymy na to co się dzieje na planszy. Nad swoim ruchem możemy pomyśleć
dopiero wtedy, gdy przychodzi nasza kolejka, a wtedy może być ciężko coś zrobić, bo
współgracze tak pozmieniali sytuację na planszy, że mamy niewielkie pole
manewru. Z tego powodu najlepiej bawiliśmy się w dwie osoby. Mamy wtedy do czynienia
ze swoistymi szachami i faktycznie można wtedy coś zaplanować.
Oczywiście lubimy pobawić się zasadami i
zastosowaliśmy wariant dwuosobowy z Cappuccino, czyli każdy z graczy otrzymał
pod dwa zestawy krabów. Więcej krabów to większy obszar gry a tym samym większe
pole do popisu.
Oczywiście nie jest tak, że rozgrywka w 3 i 4 osoby jest kiepska. Bynajmniej. Jest po prostu nieco inaczej, mamy trochę chaosu na planszy. Walka potrafi być bezpardonowa. A żeby nieco urozmaicić rozgrywkę w większym gronie, skorzystaliśmy z pomocy Abalone Quattro i jego wariantu dla 4 graczy, gdy rywalizują dwie drużyny. Rozgrywka nabiera dodatkowych rumieńców.
Kraby na fali to tytuł, który warto mieć
w swojej kolekcji, zwłaszcza jeśli ktoś ceni dobre gry logiczne. Milusińskie
kraby oferują nam bardzo dobrą grę logiczną, która sprawia, że nasze szare
komórki muszą troszkę popracować. Gorąco polecamy.
PLUSY:
+spora
regrywalność, ze względu na losowy układ początkowy krabów
+ piękne
wykonanie (funkcjonalna wypraska, drewniane żetony krabów),
+ proste
zasady,
+ dobra
skalowalność (z uwagą odnośnie gry wieloosobowej)
+ niski próg
wejścia
MINUSY:
Liczba
graczy: 2-4 osoby
Wiek: od
8 lat
Czas
gry: ok. 10 - 15 minut
Rodzaj
gry: gra logiczna, gra rodzinna
Zawartość
pudełka:
* 36
drewnianych żetonów krabów,
* sześciokątna
plansza,
* instrukcja
do gry.
Wydawnictwo:
Fox Games
Cena: 65 - 100 PLN
Cena: 65 - 100 PLN
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz