Strony

wtorek, 8 stycznia 2019

PSZCZOŁY: jest gdzieś, lecz nie wiadomo gdzie ... - recenzja gry Wydawnictwa Trefl Joker Line

Nie od dziś wiadomo, że trzeba dbać o pszczoły. Zapylają około 71 gatunków roślin. To dzięki nim mamy różnorodne owoce i warzywa, bawełnę, kawę, olej i miód... Niestety obecne czasy - rozwój cywilizacyjny, zanieczyszczenie środowiska, ekspansja człowieka - nie są najlepsze dla tych zwierząt. Musimy zacząć o nie dbać, żeby nie utracić takich ważnych sprzymierzeńców. 

W trosce o te niezwykle pożyteczne owady Wydawnictwo Trefl Joker Line włączyło się w kampanię promocyjną wydając karciankę Pszczoły. Czy obcowanie z tym tytułem było przyjemnością czy też bolesnym doświadczeniem na miarę użądlenia przez osy? Zapraszam do recenzji. 




CO ZAWIERA GRA

Ostatnimi czasy zdarza się, że małe karcianki umieszczane są w sporych pudełkach, takich co najmniej dwukrotnie większych niż by tego wymagała zawartość. 

Jednakże w przypadku tego tytułu mamy do czynienia z małym, zgrabnym pudełeczkiem, w którym znajdziemy po prostu talię 50 kart oraz książeczkę z instrukcją. 

Kto miał w rękach choć jedną karciankę Wydawnictwa Trefl wie, że jakość papieru zastosowanego do produkcji kart jest bardzo dobra. Nie inaczej jest w przypadku tej gry. 

CEL GRY

Każdy z graczy (Pszczoła lub Trzmiel) stara się uzyskać pyłek z jak największej liczby kwiatów. 

PRZYGOTOWANIE GRY

Na środku stołu, pomiędzy dwoma graczami układamy w linii prostej 5 kart Kwiatów. Z potasowanej talii 10 kart Misji  rozdajemy graczom po jednej karcie. Misja jest tajna - gracz może ją sobie zobaczyć, ale nie może jej ujawniać przeciwnikowi. 

Następnie gracze otrzymują zestaw kart - jeden dostaje talię kart Pszczół a drugi Trzmieli. Tasują je i układają przed sobą tworząc własny, zakryty stos. Następnie dobierają na rękę 3 karty. Gracz grający pszczołami dostaje kartę pierwszego gracza.

Łąka przygotowana. Można zaczynać walkę o pyłek. 

PRZEBIEG GRY

W swojej turze każdy z graczy ma do dyspozycji 2 Punkty Akcji (2 PA), które może wykorzystać na:
  • wyłożenie okrytej karty po swojej stronie (1PA),
  • odrzucenie jednej karty (1PA),
  • użycie karty Ruchu po swojej stronie (1PA) - gracz może przesunąć w swoim polu wcześniej zagraną kartę własnego gatunku na prawo, na lewo, w górę, w dół lub po przekątnej,
  • użycie karty Ruchu po stronie przeciwnika (2PA) - gracz podobnie jak wyżej może przesunąć swoją kartę po przeciwnej stronie,
  • położenie jednej zakrytej karty po swojej stronie (2PA),
  • położenie jednej zakrytej karty po stronie przeciwnika (2PA),
  • odwrócenie karty przeciwnika (2 PA) - gracz odkrywa kartę, którą przeciwnik umieścił zakrytą w swoim polu.
Po wykonaniu akcji nie można tworzyć pustej przestrzeni (odstępu między kartami w kolumnie) zaś po każdej stronie kwiatów mogą się znajdować maksymalnie 3 rzędy po 5 kart. 

Po zakończeniu tury gracze uzupełniają swoją rękę do trzech kart.

Instrukcja przewiduje dodatkowe dwa warianty:
  • uproszczony wariant larwalny - zasady gry są takie same, ale nie gramy kartami Misji,
  • zaawansowany wariant starego, przebiegłego trzmiela - pozwala przekazać przeciwnikowi 5 wybranych kart, które musi on wtasować do swojego zestawu kart. W trakcie rozgrywki nie będziemy mogli odrzucać kart otrzymanych od przeciwnika. 
ZAKOŃCZENIE GRY

Niestety tutaj instrukcja pozostawia nas z lekkim niedopowiedzeniem. Bowiem opisane zakończenie wygląda tak:  jeśli pierwszy gracz nie ma już więcej kart na ręce to jego przeciwnik rozgrywa ostatnią turę i runda dobiega końca. Jeśli zaś drugi gracz również nie ma kart na ręce, runda kończy się natychmiast. 

Sęk w tym, że nie do końca jest jasne, czy pierwszy gracz to pierwszy w rozumieniu gracza rozpoczynającego, czy pierwszy bez kart. Pozostaje tutaj chyba przyjąć własne ustalenia tej zasady. 

Przejdźmy do punktacji - przebiega ona w prosty sposób. Należy odwrócić wszystkie zakryte karty, a następnie policzyć wszystkie Pszczoły i Trzmiele w każdej kolumnie. Bardziej liczebny gatunek wygrywa kartę Kwiatu z danej kolumny, zyskując tym samym 1 punkt. 

Jeśli taki kwiat widnieje także na karcie Misji gracza to otrzymuje on dodatkowy punkt. 

Jeżeli w kolumnie znajduje się ta sama liczba pszczół i trzmieli, kwiat zdobywa gracz, który ma więcej kart w kolumnie. Jeśli nadal jest remis to nikt nie zdobywa kwiatu. 

WRAŻENIA



Przeważnie karcianki charakteryzują się prostotą zasad, które można wytłumaczyć migiem. Nie inaczej jest w przypadku Pszczół. Nie ma co ukrywać - to tytuł skierowany do rodzinnych graczy. A więc zasady nie będą bardzo skomplikowanie. Nie oznacza to jednak automatycznego wykładania kart niczym w starej, wszystkim znanej wojnie. Tutaj gracze mogą trochę pokombinować, bowiem dzięki możliwości zagrywania kart na pole przeciwnika mogą mu np. zablokować dobrze punktowane zagrania. Może nie jest to wysoki stopień kombinatoryki ale zawsze to coś więcej niż tylko wykładanie kart z ręki.

Smaczku dodaje także zagrywanie kart w ciemno bez ich podglądania - na koniec rundy może to być niezłe zaskoczenie także i dla gracza, który zagrał taką kartę.

Nie zapominajmy także o nutce blefu, który pojawia się podczas rozgrywki. Blefu połączonego ze wspomnianym wcześniej zagrywaniem kart w ciemno. Ileż śmiechu (dla jednego gracza śmiechu przez łzy) wywoła sytuacja, w której na koniec rozgrywki okaże się, że biliśmy się naszymi silnymi kartami o kiepskie karty przeciwnika.

Plusem jest także wprowadzenie wariantu zaawansowanego, opartego na 5 losowych kartach przekazanych przez przeciwnika. Oj trzeba się troszkę nakombinować, żeby zagrać te "prezenty" tak, aby sobie nie zaszkodzić ani za bardzo nie pomóc przeciwnikowi.

Czas gry, jak na rodzinny tytuł przystało mieści się w kwadransie. To optymalny czas, żeby tytuł trafiał na stół podczas planszówkowych spotkań albo jako przerywnik między cięższymi tytułami.

Nie da się pominąć milczeniem jednego mankamentu. A mianowicie tego, że instrukcja nie rozwiewa naszych wątpliwości. Bowiem nie do końca jasno przedstawia nam wszystkie możliwości jakie mamy podczas rozgrywki. Jeden przykład obrazujący to, co możemy zrobić to jednak trochę za mało... Niejasne jest także wytłumaczenie zakończenia partii. „Jeżeli pierwszy gracz nie ma już więcej kart na ręce, jego przeciwnik rozgrywa ostatnią turę i kończy się runda. Jeżeli drugi gracz również nie ma kart na ręce, runda kończy się natychmiast”. Pytanie tylko co rozumiemy pod pojęciem pierwszego gracza? Czy będzie to ten, który rozpoczynał zabawę, czy też ten, któremu jaki pierwszemu skończyły się karty na ręce. 

Generalnie Pszczoły to prosta gra, z zasadami do wytłumaczenia w krótką chwilę. Mechanicznie przypomina troszkę lubiane przez nas Gejsze (Hanamikoji) czy też Pinata. Jeśli więc szukacie szybkiej i przyjemniej gry dla dwóch osób to koniecznie musicie rzucić okiem na ten tytuł. 

PLUSY:

+ prostota zasad przy jednoczesnych ciekawych rozwiązaniach mechanicznych,
+ krótki czas rozgrywki,
+ emocjonująca zabawa (blef, element zaskoczenia),
+ dobre wykonanie.

MINUSY:

- nie do końca precyzyjna instrukcja.




Liczba graczy:  2 osoby
Wiek: od 8 lat 
Czas gry: ok 15 minut
Rodzaj gry:  gra rodzinna
gra karciana
Zawartość pudełka:
* 50 kart
* instrukcja do gry
Wydawnictwo: Trefl Joker Line
Cena: ok. 30 zł ( 2018 r.)
Autor: Alexandre Droit
Ilustracje: David Boniffacy

Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Trefl Joker Line za udostępnienie gry.
Trefl
Galeria zdjęć:
Kliknij, aby zobaczyć duże zdjęcia
                  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz