Strony

środa, 9 marca 2022

Sen edycja jubileuszowa - recenzja gry wydawnictwa Nasza Księgarnia.

Miłośnicy Wydawnictwa Nasza Księgarnia wiedzą, że w minionym 2021 roku Wydawnictwo obchodziło 100 urodziny. Tak, tak, książki tego wydawnictwa towarzyszyły naszym babciom, mamom, nam samym a teraz towarzyszą naszym dzieciom.

Od 5 lat dział gier zapewnia nam także świetne gry rodzinne. Cechuje je wysoka jakość wykonania, przeważnie przepiękne grafiki autorstwa Tomasza Larka czy Marcina Minora oraz niebabalne zasady rozgrywki.

Jednym z bestsellerów Wydawnictwa Nasza Księgarnia była gra Sen. Z racji 100 urodzin Nasza Księgarnia przygotowała edycję jubileuszową tego tytułu. Czy nowy Sen przynosi graczom coś nowego? A może to ta sama gra w nowych, odświeżonych szatach. Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury naszej recenzji.




CO ZAWIERA GRA

Jubileuszowe wydanie Snu zawiera w zasadzie prawie to samo co pierwotnie wydana wersja, czyli zestaw kart krain ze snów. Tym razem mamy ich 56 a nie 54. Dołączyły bowiem: karta klepsydry (nie jest to karta specjalna) oraz karta specjalna z akcją Wybierz 1. Oczywiście mamy też dołączoną instrukcję oraz notes i ołówek pomocny przy liczeniu punktów.

Pierwotne wydanie Snu umieszczone było w prostokątnym zgrabnym pudełku z kremową okładką ze złotą (a w zasadzie bardziej rudą) rybką. Jubileuszowa wersja umieszczona jest w pudełku o takich samych rozmiarach, ale z nową szatą graficzną. Mamy bowiem granatowe tło i piękną jasnozłotą rybkę na okładce. Złoto znajdziemy też na kartach – mamy pozłacane kruki, wartości i działanie kart. Dodano też plastikową wypraskę i ołówek.

Wszystkie karty dostały nowe, odmienione grafiki tego samego autora, czyli Marcina Minora. Rewers kart został taki sam jak w pierwotnej wersji – pozwala to na połączenie obu pudełek.

CEL GRY

Podobnie jak w pierwotnej wersji także i tutaj udajemy się w podróż do świata ze snów, gdzie czekają na nas niezwykłe krainy. Niektóre są jak z bajki, inne z kolei mroczne i pełne kruków. Naszym celem jest stworzenie snu z jak najmniejszą liczbą kruków.

PRZYGOTOWANIE I PRZEBIEG GRY

Przygotowanie i przebieg gry w Jubileuszowy Sen jest w zasadzie prawie takie samo jak w pierwotną wersję. Odsyłamy Was zatem do naszej recenzji Snu.

Tutaj zaakcentujemy jedynie to, co mamy nowego.

Jedną z takich rzeczy jest nowa akcja dodatkowa Wybierz 1: gracz przegląda krainy w stosie odkrytym (nie zmienia kolejności kart), wybiera jedną z nich, pokazuje graczom i zamienia ją z jedną kartą ze swojego snu.

W kartach krain snu znajdziemy krainę z klepsydrą. To karta specyficznie rozpatrywana przy punktowaniu. Przed liczeniem kruków musimy bowiem sprawdzić ile mamy takich krain. Jeśli będzie to liczba nieparzysta (1 lub 3) to wartość każdej takiej karty wynosi 9 kruków. Jeśli jednak będziemy mieć parzystą ilość klepsydr (2 lub 4), to wartość każdej z nich wynosi 0 kruków.

Czas na wisienkę na torcie. Instrukcja jubileuszowej edycji Snu przewiduje kilka dodatkowych wariantów rozgrywki (zdecydowanie bardziej rozbudowanych niż miniwarianty z pierwotnej wersji). Rzućmy zatem okiem na poszczególne warianty gry:

(I) Wariant „Nie takie kruki straszne” – najważniejszą rolę odgrywają tutaj krainy z 9 krukami. Kto na koniec rundy będzie miał ich najwięcej nie dodaje kruków z tych kart do swojego wyniku.

(II) Wariant „Idź na całość” – premiowany tutaj jest gracz, który zgromadził w swoim śnie wyłącznie krainy z 9 krukami. Kończy on rundę z 0 punktami zaś pozostali gracze nie liczą kruków w swoich snach, tylko z automatu otrzymują 50 kruków. To jest niezły hazard – można dużo zyskać, ale też wszystko stracić.

(III) Wariant „Wiem, co mam” – w tym wariancie mamy większe pole do popisu. Bowiem zamiast jednego z dwóch działań możemy wykonać jedno z trzech. Tym trzecim działaniem jest usunięcie ze snu dwóch krain o takiej samej liczbie kruków. Na początku swojej tury gracz wskazuje 2 krainy w swoim śnie i podaje liczbę kruków znajdującą się na każdej z nich (chyba, że wskazuje klepsydry to wtedy nie podaje liczby kruków, tylko mówi, że to klepsydry). Następnie gracz odkrywa te krainy i jeśli miał rację odkłada je na stos odkryty i bierze jedną krainę ze stosu zakrytego. Dzięki temu ma w swoim śnie o 1 krainę mniej. Jeśli jednak się pomylił, to zakrywa te karty i za karę bierze jedną krainę ze stosu zakrytego – tym samym w jego śnie jest o jedną krainę więcej.

(IV) Wariant „Długi sen” - edycję jubileuszową możemy połączyć z pierwotnym wydaniem. Sen gracza tworzymy wtedy z 6 a nie 4 kart. To podnosi poprzeczkę zabawy – trzeba więcej zapamiętywać, możemy zebrać więcej kruków no i każda runda zajmie nam ciut więcej czasu niż przy 4 kartach. Podczas rozgrywki obowiązują zasady wariantów Idź na całość” i „Wiem, co mam”.

ZAKOŃCZENIE GRY

Zakończenie rozgrywki w edycję jubileuszową Snu niczym się nie różni od tego z pierwotnego wydania gry. Gra dobiega końca z chwilą, gdy któryś z graczy zdobędzie (lub przekroczy) wynik 100 kruków. Zwycięzcą zostaje ta osoba, która ma najmniej kruków.

WRAŻENIA

Jubileuszowa edycja Snu to w zasadzie taka sama gra, jak wcześniejszy Sen. Z przytoczonymi powyżej dodatkowymi aspektami i wariantami. 

Grając w jubileuszowy Sen mieliśmy w zasadzie te same odczucia, jak te o których pisaliśmy w naszej recenzji Snu

Nadal jest to kawał dobrej gry z prostymi zasadami, ale niebanalną rozgrywką. Dzięki kilku nowym wariantom mamy więcej pola do działania i więcej emocji w rozgrywce.

W wariancie "Idź na całość" emocje mogą sięgać zenitu. Decydując się na ułożenie snu wyłącznie z krain z 9 krukami ryzykujemy bowiem wiele. Jeśli się to nam nie uda, to możemy dużo stracić.

Wariant "Wiem, co wiem" wymaga od nas świetnej pamięci. Ostawiamy bowiem 2 krainy w swoim śnie i musimy podać ile kruków jest na tych kartach). Jeśli się pomylimy, to nasz sen się wydłuża o dodatkową kartę a to możemy odczuć boleśnie przy punktowaniu na koniec rundy. 

Nadal mamy do czynienia z losową grą. Dysponujemy kartami, a one bywają kapryśne. Może się zdarzyć, że w danej rundzie zostaniemy z bagażem kilkunastu kruków, może się zdarzyć, że to nam będzie sprzyjało szczęście. Pamiętajmy jednak, że cała rozgrywka to kilka, kilkanaście rund, podczas których może się dużo wydarzyć. Raz będzie lepiej, raz gorzej.

Dzięki losowości i oczywiście kilku dodatkowym wariantom gry otrzymujemy w gratisie całkiem sporą regrywalność. Klasyczne rozgrywki będą w przebiegu bardzo podobne, jednakże za każdym razem inne będą karty i wszystko będzie wyglądało nieco inaczej a do tego możemy sobie je zmieniać wybierając jeden z 3 wariantów zabawy (bo do wariantu "Długi sen" potrzebujemy pierwotnej wersji gry). 

Czas gry nadal będzie podobny. Oczywiście w sytuacji, gdy zdecydujemy się na połączenie edycji jubileuszowej z dotychczasowym Snem czas zabawy trochę się wydłuży. W końcu nasz sen będzie się składał z 6 a nie 4 kart. 

Nadal nie zmieniliśmy zdania o skalowalności. W dwie osoby gra się ok. Ale zdecydowanie więcej emocji mamy grając w większym składzie. 

Kolejny raz warto zatrzymać się nad oprawą graficzną edycji jubileuszowej Snu. Pierwotne wydanie, dzięki ilustracjom Marcina Minora, robiło spore wrażenie. Odświeżone grafiki robią jeszcze większe. Są świetne a te złocenia idealnie pasują do edycji jubileuszowej. Fakt, czytaliśmy na grupach planszówkowych w mediach społecznościowych, że zdarzało się, że na części kart przebijały te złocenia w sposób utrudniający zabawę. W naszym pudełku nie było takich kart. A jeśli już o pudełku mowa, to ja muszę przyznać, że jestem zachwycona okładką tego, w którym umieszczona została edycja jubileuszowa. Ten głęboki ciemny błękit idealnie oddaje klimat snu. Mnie się to pudełko podoba o wiele bardziej niż pierwotnego wydania gry Sen. 

Podsumowując: Sen to kawał dobrej gry. Jeśli jeszcze jakimś cudem nie macie go w swojej kolekcji to koniecznie dokonajcie zakupu. W takiej sytuacji szczególnie polecamy przynajmniej Sen w wersji jubileuszowej, choć jeśli chcecie zaznać emocji z wersji "Długiego snu" to kupcie oba wydania. 

PLUSY:

+ regrywalność,
+ piękne wykonanie,
+ bardzo proste zasady,
+ świetna mechanika gry,
+ przyzwoita skalowalność,

MINUSY:

- losowość
- znikoma interakcja



Liczba graczy:  2-5 osoby
Wiek: od 8 lat 
Czas gry:  ok. 30 minut
Rodzaj gry:  gra strategiczna, 
gra karciana 
Zawartość pudełka:
* 56 kart snu,
* notes,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Cena: 50-56  zł (III. 2022)

Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Nasza Księgarnia- gry za przekazanie egzemplarza do recenzji.


Galeria zdjęć:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz