Strony

niedziela, 16 października 2016

OWOCOWY ZAWRÓT GŁOWY: przewrotne memo - recenzja gry.

Wydawnictwo G3 ma chyba słabość do gier, które bazują na Memory. Całkiem niedawno recenzowaliśmy jedną z najlepszych gier dla dzieci w jakie kiedykolwiek graliśmy, czyli Leo wybiera się do fryzjera. Tym razem mamy do czynienia z  Owocowym zawrotem głowy, czyli polską wersją wydanej w roku 2015 przez rosyjskie wydawnictwo Lifestyle Boardgames, Fruit Mix. 

Czy zatem ta niewielka gra sprawiła, że musieliśmy zmusić nasze szare komórki do nieco bardziej wytężonej pracy? Zapraszamy do recenzji.



CO ZAWIERA GRA



Gra od samego początku robi wrażenie dzięki nietypowemu pudełku.  W środku, obok (nie do końca precyzyjnej) instrukcji odnajdziemy 48 kafelków, na których znajduje się 12 różnych owoców leżących na 4 różnych talerzach stojących na 4 różne kolorach obrusów. Nie pogniewałbym się, gdyby pudełko było nieco niższe, zajmowałoby nieco mniej miejsca na półce.
Kilka słów na temat instrukcji. Różni się ona nieco od oryginału. Ponadto zawiera jedną nieścisłość, która sprawiła, że musieliśmy zastosować swoje własne reguły.
Omawiając zasady gry postaram się przytoczyć również zasady, których polska instrukcja nie przewidziała.





CEL GRY

Każdy z graczy otrzymuje pewną ilość kafelków. Żeby wygrać , musi się ich jak najszybciej pozbyć. A do tego potrzebna będzie dobra pamięć.

PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie zajmuje dosłownie chwilę. Po pierwsze musimy wylosować 5 kafli, które układamy odkryte na środku stołu. Po drugie każdy z graczy otrzymuje pewną ilość (zależną od liczby graczy) kafli, których formuje zakryty stosik. I to tyle. Gra się może rozpocząć.




PRZEBIEG GRY

Gra w polskiej wersji posiada dwa warianty. Wydanie rosyjskie posiada dodatkowe dwa (w tym jeden solo). Postaram się pokrótce o nich napisać. 

Wariant podstawowy


Na stole leży odkrytych 5 kafelków. Musimy im się uważnie przyjrzeć i zapamiętać ich położenie. Jest to najważniejszy chyba etap gry, bo za chwilę wszystkie odwracamy i możemy przystąpić do właściwej rozgrywki. Ta jest prosta. Po kolei, każdy z graczy odwraca jeden z kafelków ze swojego stosu i kładzie go obok (jego zdaniem) właściwego (zakrytego) kafelka. Na czym polega prawidłowe dopasowanie? Ano oba kafelki nie mogą mieć żadnych cech wspólnych (kolor, owoc, kształt talerza). Właściwe dopasowanie kończy się zamianą kafla dotychczasowo leżącego na stole z kafelkiem przez nas dołożonym i  odłożeniem go do pudełka. Niewłaściwe dopasowanie, to kara – kafelek ze stołu, zamiast do pudełka wędruje na spód naszego stosu. W momencie, gdy wszystkie kafle leżące na stole zostają odkryte mamy do czynienia z „procedurą startową”, czyli uczymy się nowego układu 5 kafelków, po czym zakrywamy je z powrotem i gra toczy się dalej.


Może się zdarzyć, że dopasowanie kafelka nie będzie możliwe, każdy z zakrytych kafelków będzie miał przynajmniej jedną cechę wspólną z naszym kaflem. W oryginalnej instrukcji sprawa jest prosta. Taką płytkę odkłada się na spód i wykłada kolejną, ewentualnie jeszcze  jedną, aż do skutku. Polska instrukcja przewiduje nieco inne rozwiązanie. Gracz oznajmia pozostałym, że nie jest w stanie wymienić kafelka a pozostali gracze albo się nie zgadzają i dokonują sprawdzenia (jeśli mieli rację, to karę ponosi osobnik wykładający kafelek, a jeśli nie – to oni). Jeśli się wszyscy zgadzają, to i tak dokonywane jest sprawdzenie (jednakże bez żadnych kar), odkrywamy wszystkie zakryte kafelki, po czym odrzucany jest jeden nich – ten fragment został jakimś cudem pominięty w instrukcji, a informację uzyskałem od samego wydawnictwa.


Poziom trudności można sobie regulować zmniejszając, bądź zwiększając liczbę kafli na stole.

Wariant „szczęśliwy mix” -  wszystko toczy się wg zasad podstawowych. Gracz po prostu może w swojej rundzie wymienić nie jeden ale maksymalnie trzy kafelki, o ile wszystkie wymienił prawidłowo.




Wariant solo (instrukcja oryginalna) gramy dokładnie tak samo jak w wersji podstawowej. Musimy w jak najszybszym czasie pozbyć się wszystkich kafli. Taki swoisty trening.



Wariant dla dzieci (instrukcja oryginalna) - jest to uproszczone klasyczne memory

ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się w momencie, gdy jeden z graczy wymienił swój ostatni kafelek.

WRAŻENIA


Wbrew pozorom i pomimo prostych zasad, gra nie jest aż taka prosta. Mózg przez cały czas musi pracować na zwiększonych obrotach. Ciągłe zapamiętywanie rozkładu pięciu kafelków, które opisane są trzema cechami, nie jest takie łatwe.

Gra przez to nie jest dla każdego. Żeby się dobrze bawić, trzeba chcieć włożyć trochę wysiłku intelektualnego. Ciągłe ćwiczenie pamięci bywa trochę męczące, ale z drugiej strony sprawia sporo satysfakcji. Poza tym można sobie nieco poćwiczyć mnemotechnikę, która potrafi ułatwić życie każdemu bez wyjątku.

Oczywiście gracze, którym się nie bardzo chce lub też mają problemy z zapamiętywaniem kilku rzeczy na raz, mogą się przy grze lekko się nudzić, a nawet irytować, że znowu się nie udało. Wyznaję zasadę, którą z uporem maniaka powtarzam swoim dzieciom, że jak zabawa wywołuje negatywne emocje, to lepiej zmienić zabawę.

Osobiście nie jestem dobry w gry oparte na memo. Moja córka leje mnie za każdym razem podczas tego typu rozgrywek. Nie poddaję się jednak i ciągle zmuszam swój mózg, żeby jednak coś z siebie wykrzesał. Dzięki temu Owocowy zawrót głowy po prostu mi się podoba.



Skalowalność. Spokojnie da się zagrać w każdym składzie. W żaden sposób wpłynie to przyjemność z rozgrywki. Nawet rozgrywka solo potrafi sprawić sporo zabawy.

Losowość. Jak najbardziej. Jednakże ona decyduje o zmienności gry, o jej dużej regrywalności. Za każdym razem mamy kompletnie różny zestaw kafelków. Za każdym razem musimy zapamiętać coś innego.

Ta niby prosta gra jest dobrym trenerem dla naszego mózgu. Żeby wygrać musimy włożyć w to trochę wysiłku. Nie ma tutaj żadnej strategii, musimy po prostu wykorzystywać nasze umiejętności  szybkiego zapamiętywania.


PLUSY:

+ proste zasady,
+ regrywalność,
+ szybka i dynamiczna rozgrywka,
+ miły wysiłek dla naszego mózgu,
+ w sumie dobrze napisana instrukcja,
+ wysoka jakość komponentów,
+ oryginalne opakowanie…

MINUSY:

- …które jest trochę nieporęczne
- to nie jest gra dla każdego







Liczba graczy:  2-6 osób
Wiek: od 7 lat 
Czas gry: ok. 10-20 minut
Rodzaj gry:  gra dla dzieci, gra rodzinna
Zawartość pudełka:
* 48 kafelków,
*  instrukcja do gry
Wydawnictwo: G3
Cena: 40-50 zł

Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu G3 za przekazanie gry do recenzji.

G3
Owocowy zawrót głowy możecie kupić w sklepie firmowym wydawnictwa. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz