Dobrych gier
kooperacyjnych skierowanych raczej do młodszego gracza nigdy dość. Prawdę
mówiąc na rynku nie ma zbyt wielu takich tytułów. A szkoda, bo dzieciaki ten
typ gier wręcz uwielbiają. Nic nie smakuje tak jak zespołowe zwycięstwo a i gorycz
wspólnej porażki aż tak nie boli.
Bardzo lubimy takie tytuły jak Merlin ZinZin, Kto to był?, Kolorowe biedronki, czy też Leo udaje się do fryzjera (wkrótce nasza recenzja) i Myszki w opałach, które to zostały nominowane do tegorocznej Kinderspiel des Jahres. Dziś na „tapecie” mamy nowość od wydawnictwa Fox Games w postaci Strasznego Dworu. Czy zdobyła nasze serducha? Zapraszamy do recenzji.
Bardzo lubimy takie tytuły jak Merlin ZinZin, Kto to był?, Kolorowe biedronki, czy też Leo udaje się do fryzjera (wkrótce nasza recenzja) i Myszki w opałach, które to zostały nominowane do tegorocznej Kinderspiel des Jahres. Dziś na „tapecie” mamy nowość od wydawnictwa Fox Games w postaci Strasznego Dworu. Czy zdobyła nasze serducha? Zapraszamy do recenzji.
CO ZAWIERA GRA
Całość mieści się w niewielkim
pudełku typowym dla wydawnictwa. W środku, obok instrukcji odnajdziemy:
- dwustronną planszę
- 4 pionki graczy
- 8 żetonów duchów
- 4 żetony kluczy
- 1 kostkę
Bohaterka naszej
recenzji to polska wersja gry pt. Zombie Kids. Fox Games jednakże podeszli do
tematu po swojemu. I całe szczęście. Ponure cmentarzysko zastąpiono tajemniczym
dworem, a zamiast zombiaków mamy sympatyczne duszki. Chylę czoła przed Tomaszem
Larkiem - autorem grafik, bo jego praca nadała całej grze po prostu blasku.
Oczywiście Fox Games przyzwyczaiło nas do dobrej jakości swoich gier i
nie inaczej jest w przypadku Strasznego Dworu.
CEL GRY
Cel jest prosty. Niczym drużyna Ghostbusters, mamy za zadanie eliminację duchów, które zakłócają spokój w dworze. Mamy dwie możliwości: albo uda nam się aktywować moce czterech aniołów (znajdujących się w rogach planszy) albo w sposób bezpardonowy, wyganiając wszystkie duchy z planszy. I jeden i drugi sposób wymaga współpracy.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie jest
krótkie. W zależności od liczby graczy wybieramy jedną z dwóch stron planszy. Mamy
wersję dla dwóch oraz 3-4 graczy. Różnią się one jedynie liczbą ścieżek
łączących poszczególne wieże naszego dworu.
Następnie każdy z
graczy wybiera jedną z postaci, którą umieszcza w centralnej wieży. Ponadto, w
każdy rogu (tam, gdzie znajdują się posągi aniołów) umieszczamy po jednym
duchu.
I to tyle. Gra się
może rozpocząć.
PRZEBIEG GRY
Gra skierowana jest głównie
do dzieci, więc jej zasady nie mogą być trudne. W swojej kolejce każdy z graczy ma do
zrobienia dwie czynności. Po pierwsze musi rzucić kostką. Kolor, który wypadł
wskazuje kolor wieży, w której pojawi się duszek – innymi słowy bierzemy
jednego duszka z puli ogólnej i umieszczamy go we wskazanej wierzy. Jedna ze ścian kostki jest pusta, więc, jeśli
los nam będzie sprzyjał, to żaden nowy duszek w naszej kolejce nie będzie miał
szansy pojawienia się na planszy.
Drugą czynnością jest
ruch swojej postaci po planszy wzdłuż jednej ze ścieżek, przy czym poruszać
możemy się od jednego punktu (np. wieży) do drugiego (np. drugiej wieży). Nie
możemy ominąć danej wieżyczki. Jeśli przesuniemy naszego śmiałka do wieży, w
której znajdują się duchy, to wszystkie one są usuwane z planszy i trafiają do
puli ogólnej. Zamiast ruchu, możemy pozostać na swoim miejscu, a jeśli przy
okazji znajdują się razem z nami jakiekolwiek duchy, to zostają one wtedy
usunięte z planszy.
Jest tylko jedno obostrzenie. Mianowicie, w momencie, gdy w danej wieży zawitają 3 duchy, taka wieża jest zbyt przerażająca dla naszych śmiałków, co oznacza, że nikt nie będzie w stanie postawić tam swojej stopy. Należy o tym pamiętać planując swój ruch.
Po co to wszystko
robimy? Ano, żeby zrealizować cel gry, tj. albo usunąć wszystkie duchy z
planszy, albo poprzez aktywację mocy skrzydlatych przyjaciół. Pierwsze zadanie
polega zatem na ganianiu po planszy i eliminacji duszków. W drugim zadaniu
konieczna będzie współpraca. Żeby aktywować moc anioła, przy jego statule musi
się spotkać dwóch członków naszej ekipy.
Musimy zatem tak skoordynować swoje ruchy, żeby doprowadzić do takiego
spotkania. Jeśli nam się to uda, to możemy położyć na statule żeton kluczyka na
znak, że moc tego anioła została aktywowana.
ZAKOŃCZENIE GRY
Gra kończy się zwycięstwem graczy w momencie, gdy zostanie spełniony jeden z dwóch warunków, albo uda nam się usunąć wszystkie duchy z planszy (wersja chyba jednak nieco trudniejsza do wykonania) albo gdy uda nam się aktywować moce czterech aniołów.
Gra kończy się naszą
porażką w momencie, gdy wyczerpie się pula żetonów duchów, a gracz w swojej
kolejce, po rzucie kostką nie będzie w stanie dołożyć duszka na planszy.
WRAŻENIA
Straszny Dwór to jedna z lepszych gier kooperacyjnych dla dzieciaków, w jakie nam przyszło zagrać. Jest prosta, wymaga myślenia, wymaga szacowania ryzyka i cóż, zmusza do rozmowy w celu ustalenia swoich poczynań.
Gry kooperacyjne, zwłaszcza dla dzieci
mają w sobie pewien czynnik, który dzieciaki uwielbiają. Otóż, jeśli
przegrywają, to przegrywają wspólnie i ten żal z porażki jest łatwy do
zniesienia. Jeśli wygrywają, to mają
poczucie dobrze spełnionego zadania i mają wielką radochę, że udało im się. Aż
czuć ten team spirit. No wiecie,
przybijanie piątek, poklepywania się i okrzyki.
Gra zawiera pewien element push your luck. Musimy oszacować, czy warto zaryzykować i zamiast w swoim ruchu pójść przegonić duchy z wieży, pomóc kompanowi w zdobyciu kluczyka. Czasem może się to nie udać i wieżyczkę nawiedzi trzeci duch, komplikując sytuację na planszy.
Mamy kostkę i oczywiście wprowadza
losowość w grze. Raz mieliśmy taką rozgrywkę, że do jednej z wież przyszedł
trzeci duszek, a kostka była na tyle kapryśna, że prawie cały czas sprawiała,
że akurat w tej wieży duchy urządziły sobie imprezę i przegraliśmy z kretesem. Zapałaliśmy
natychmiast żądzą zemsty i roznieśliśmy duchy w pył.
Skalowalność. Dzięki dwustronnej
planszy, dobrze się gra w każdym składzie. Podstawą zwycięstwa jest kooperacja.
Regrywalność. Nie pierwszy i nie ostatni tytuł, w którym ta (nie)szczęsna losowość sprawia, że gra staje się regrywalna. Każda partia jest po prostu inna, za każdym razem musimy dostosować swoje ruchy do warunków jakie dyktuje kostka.
Straszny dwór to fantastyczny tytuł. To
z pewnością jedna z najlepszych prostych gier kooperacyjnych, jakie możemy zaoferować
młodemu graczowi. Prawdę mówiąc nie tylko młodemu, bo starsze dzieci i dorośli,
też chętnie w to zagrają, zwłaszcza, że rozgrywka nie trwa specjalnie długo.
Grę zdecydowanie polecamy.
PLUSY:
+ piękne
wykonanie wszystkich elementów gry,
+ wysoka jakość
komponentów,
+ proste
zasady,
+ dobrze
napisana instrukcja,
+ krótki czas
rozgrywki,
+
regrywalność
MINUSY:
- losowość
wynikająca z rzutu kostką
Liczba
graczy: 2-4 osób
Wiek: od 6 lat
Czas
gry: ok. 15 minut
Rodzaj
gry: gra dla dzieci
gra kooperacyjna
gra rodzinna
gra kooperacyjna
gra rodzinna
Zawartość
pudełka:
* dwustronna plansza
* 4 pionki graczy
* 4 żetony kluczy
* 8 żetonów duchów
* 8 żetonów duchów
* 1 kostka
* instrukcja do gry
Wydawnictwo: Fiox Games
Cena: 40-60 zł
Cena: 40-60 zł
Serdecznie dziękujemy wydawnictwu Fox Games za udostępnienie gry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz