Strony

niedziela, 9 stycznia 2022

Cykl "Tło gry": Odcinek 10 - gry z zastosowaniem technologii

Technologia coraz mocnej wkracza w nasze życie. W zasadzie nie jesteśmy w stanie obyć się już bez smartfonów, laptopów czy tabletów. Coraz częściej przechodzimy też na elektroniczne książki pochłaniając nasze ulubione tytuły na czytnikach.

Nic więc dziwnego, że technologia wkrada się także do gier planszowych. Takie gry, przy rozgrywaniu których korzystamy ze specjalnie opracowanych aplikacji nazywamy hybrydami. 

Które ze znanych gier wspierają się technologią? Zobaczcie sami. Przybliżamy Wam kilka tytułów dla dorosłych ale i dla dzieci.

Zacznijmy od propozycji dla starszych graczy:


Posiadłość szaleństwa Druga edycja
(Galakta)

źródło: http://galakta.pl/gry/gry-planszowe/posiadlosc-szalenstwa-druga-edycja/

"W brudnych alejkach i ponurych posiadłościach Arkham kryją się przedwieczne siły, straszliwe sekrety i niewyobrażalne monstra. Pośród tych starych budowli bełkoczący szaleńcy i kultyści wznoszą modły do Przedwiecznych, a bestie nieznane śmiertelnym mędrcom gromadzą się w złowrogim blasku księżyca. Tej nocy niewielka grupa badaczy odważy się sprawdzić, co czyha za zamkniętymi drzwiami Arkham, i stawi czoła kryjącemu się tam szaleństwu…"

Posiadłość szaleństwa to gra kooperacyjna, przepełniona grozą i tajemnicami. Gracze wcielą się w badaczy tajemnic i odwiedzą mroczne zakamarki nawiedzonych posiadłości Arkham oraz innych złowieszczych miejsc, aby odkryć niezwykłe sekrety, rozwiązać trudne łamigłówki i stawić czoła zagrożeniom nie z tego świata. 

Do rozgrywki niezbędna jest aplikacja, którą oczywiście pobierzemy z Apple Store lub Google Play. Pełni ona rolę suflera, sterującego wszystkim zza kulis. Wprowadza każdorazowo zmiany w rozgrywce (np. zmienia układ pomieszczeń, miejsce położenia przedmiotów czy podrzucane wskazówki). Za jej pomocą rozwiązujemy też pojawiające się w trakcie gry zagadki. Aplikacja buduje całą otoczkę fabularną rozgrywki - wprowadza nas do scenariusza, daje opisy zdarzeń a także zawiera dialogi z napotkanymi postaciami.

wiek: od 14 lat
liczba graczy: 1 -5
czas gry: ok. 120 - 180  minut
autor: Nikki Valens

Alchemicy (Rebel)

źródło: https://www.rebel.pl/gry-planszowe/alchemicy-97006.html

"Dzisiaj dostałem mój nowy kociołek. Nareszcie moje laboratorium jest gotowe! Całe dnie zbierałem i suszyłem składniki w oczekiwaniu na tę chwilę. Co by tu zmieszać najpierw? Mam dobre przeczucie co do kruczego pióra i korzenia mandragory. No i ponoć ropucha pasuje do wszystkiego.

Ale z drugiej strony, co tam wiedzą inni? To moje laboratorium i moje badania! Kiedy opublikuję swoje teorie, to wszyscy będą przychodzić do mnie! Już ja im udowodnię, że jestem najwybitniejszym umysłem zgłębiającym tajniki alchemii.

No dobrze, czas rozpalić ogień i wziąć się do pracy. W mętnej głębi kotła znaleźć można przecież wiedzę, bogactwo i sławę."

Od dwóch do czterech graczy wciela się w rywalizujących alchemików chcących odkryć sekrety tej tajemnej sztuki. Punkty można zdobywać na różne sposoby, ale najwięcej otrzymuje się za publikację teorii - prawidłowych teorii, warto dodać. I w tym leży problem.Gracze zdobywają wiedzę poprzez mieszanie składników i sprawdzanie wyników za pomocą aplikacji skanującej karty na tablecie lub smartfonie.

Aplikacja w pewnym stopniu zastępuje nam gracza, który byłby odpowiedzialny za przeliczanie składników i pilnowanie składu mikstury. Przy każdej rozgrywce wybiera nam losowo właściwości poszczególnych składników, instruuje jakie kombinacje składników pozwolą nam nie zatruć się a następnie prezentuje nam wyniki naszych eksperymentów. Na koniec gry pokazuje nam też właściwe odpowiedzi, pozwalając sprawdzić, który z alchemików najlepiej poradził sobie z ustalaniem właściwości składników.

wiek: od 13 lat
liczba graczy:  2-4
czas gry: ok. 120  minut
autor: Matúš Kotry
Ilustracje:David Cochard

Detektyw Kryminalna gra planszowa
(Portal Games)

źródło: https://sklep.portalgames.pl/detektyw-kryminalna-gra-planszowa

Detektyw to kooperacyjna gra planszowa autorstwa Ignacego Trzewiczka wydana przez Portal Games. W grze uczestnicy wcielają się w role inspektorów pracujących dla rządowej agencji ANTARES i mają za zadanie rozwiązać szereg spraw kryminalnych. Gra wydana została w kilkunastu językach oraz zdobyła liczne nagrody i nominacje m.in. do prestiżowego Kennerspiel des Jahres.

Wykorzystaj każde narzędzie, które masz do dyspozycji, aby rozwiązać sprawę! Przeszukaj internet, sprawdź fakty i odkrywaj kolejne wskazówki! Pamiętaj: nie grasz w detektywa - jesteś detektywem!

Detektyw: Kryminalna Gra Planszowa to klasyczne rozwiązywanie zagadek zamknięte w rozgrywce, osadzonej w XXI wieku, wprowadzające elementy internetowe oraz koncept czwartej ściany znany ze spektakli teatralnych.

Cyfrowe zaplecze tytułu to strona internetowa, która naśladuje policyjną bazę danych – jedną z tych, które tak często widujemy w filmach sensacyjnych. Sprawdzamy w niej niezbędne dla śledztwa informacje, analizujemy wyniki laboratoryjnych testów i weryfikujemy znalezione tropy.

wiek: od 13 lat
liczba graczy:  2-4
czas gry: ok. 120  minut
autor: Matúš Kotry
Ilustracje:David Cochard


Unlock! Wielka ucieczka
(Rebel)

źródło: https://www.rebel.pl/gry-planszowe/
unlock-wielka-ucieczka-103866.html

Unlock! to kooperacyjna gra karciana, inspirowana zabawami typu Escape Room. 

Używając prostej mechaniki, możecie przeszukiwać pomieszczenia, łączyć ze sobą przedmioty i rozwiązywać zagadki.

Unlock! Wielka Ucieczka zawiera trzy osobne przygody, gotowe do rozegrania: 

(I) W scenariuszu Formuła wchodzicie do podziemnego laboratorium, aby odzyskać tajemnicze serum. Czy uda Wam się rozwiązać wszystkie zagadki i wydostać w ciągu godziny?

(II) Mysz i Kiełbasa to hołd złożony klasycznym komputerowym grom przygodowym, takim jak Maniac Mansion: Day of the Tentacle. Spróbujcie pokrzyżować plany niegodziwego profesora!

(III) Na Wyspie doktora Groose'a złożycie wizytę ekscentrycznemu milionerowi, która przebiegnie zupełnie nie tak, jak się tego spodziewaliście...

W pudełku znajduje się także 10-kartowy samouczek, który pozwoli Wam szybko zapoznać się z zasadami gry, bez wertowania instrukcji!

Oprócz poszukiwania wskazówek na obrazkach i łączenia ze sobą odpowiednich kart co jakiś czas trafimy też na bardziej skomplikowane zagadki. Wtedy właśnie do gry wkracza aplikacja. Dzięki niej będziemy rozwiązywać dodatkowe łamigłówki ale nie zrobimy tego bez korzystania z fizycznych kart. Aplikacja służy też do odmierzania czasu, jaki pozostał nam na wydostanie się z pomieszczenia.

wiek: od 13 lat
liczba graczy:  2-4
czas gry: ok. 120  minut
autor: Matúš Kotry
Ilustracje:David Cochard


Kroniki zbrodni seria Millenium
(Lucky Duck Games)


Seria Milenium to trzy samodzielne gry w systemie Kronik Zbrodni. Każda gra z serii wprowadza nowe unikalne elementy i mechaniki oraz ciekawe tło historyczne obejmujące okres całego milenium od 1400 poprzez 1900, a kończąc na 2400 roku. Gracze poznają Paryż zupełnie z innej strony, rozwiązując spraw w różnych okresach historycznych.

Zestaw zawiera: Kronik Zbrodni: 1400, Kronik Zbrodni: 1900, Kronik Zbrodni: 2400 oraz dodatek Kroniki Czasu. 

Zastosowana w niej technologia Scan & Play pozwala połączyć zalety gry planszowej i elektronicznej. Dzięki wykorzystaniu kodów QR gracz może prowadzić wiele różnych dochodzeń, korzystając z tych samych elementów.

wiek: od 12 lat
liczba graczy:  1-4
czas gry: ok. 60-90  minut

Niepożądani goście
(Nasza Księgarnia)

źródło: http://gry.nk.com.pl/niepozadani-goscie/

Jesteście detektywami wezwanymi do rezydencji Woodruffa Waltona. Milioner został znaleziony martwy w swoim gabinecie! Przesłuchujcie gości Waltona, rozmawiajcie ze służbą, badajcie miejsce zbrodni, zapoznawajcie się z raportami policyjnymi. Zdobytą wiedzą możecie dzielić się z rywalami w zamian za nowe informacje na temat zbrodni.

Wygra osoba, która rozwiąże zagadkę śmierci Waltona i prawidłowo odpowie na pytania:

– Kto zabił Waltona?
– Dlaczego go zabił?
– Czym go zabił?
– Czy miał wspólnika?


„Niepożądani goście” to dedukcyjna gra planszowa dla miłośników zagadek kryminalnych. Każde śledztwo to nowa sprawa opisująca noc, kiedy Woodruff Walton został zamordowany. Gracze zdobywają karty śledztwa i poprzez analizowanie zebranych śladów muszą ustalić, kto popełnił zbrodnię, jaki był motyw zabójcy oraz co było narzędziem zbrodni.

W pudełku z grą znajdziemy 39 scenariuszy śledztw, ale dzięki specjalnej aplikacji dostępnej w Apple Store lub Google Play dostaniemy dostęp do 1000 takich spraw. Aplikacja pozwala także na uniknięcie eliminowania graczy oraz sprawdzenie, czy rozwiązanie jest prawidłowe.

wiek: od 12 lat
liczba graczy:  1-8
czas gry: ok. 60-90  minut


Czas teraz na kilka tytułów dla młodszych graczy: 

Roar! Łap potwora 
(Trefl)

To chyba pierwsza gra dla dzieci wymagająca korzystania z technologii. Szaleni naukowcy, przebiegłe potwory, moce specjalne a to wszystko równolegle w dwóch światach - na planszy do gry i w wirtualnym mieście na tablecie.

"Grupa naukowców odkryła porzucone laboratorium doktora Szwindla. Ku ich wielkiemu zaskoczeniu w opuszczonym obiekcie przetrzymywane były trzy zmutowane, młode potwory! Postanowili się nimi zaopiekować. Niestety, zanim potwory dorosną, mają tendencję do zapuszczania się na samodzielne wyprawy po mieście. I choć nie mają złych zamiarów, to ich psotna natura i zadziwiające moce regularnie sprawiają problemy... I wzbudzają trwogę w mieście! Naukowcy zmuszeni są wykorzystać wszystkie swoje umiejętności, aby w porę złapać potwory i nie dopuścić do ich przechwycenia przez dorosłych. Na szczęście zdążyli umieścić na każdym potworze pluskwę podsłuchową. Dzięki temu są przynajmniej w stanie usłyszeć, gdzie podziewają się ich podopieczni, gdy uciekają z kryjówki."

Gracz, który zostaje potworem otrzymuje tablet lub smartfon. Musi być na nim zainstalowana aplikacja, którą pobierzemy z Apple Store czy Google Play. Wybiera on w aplikacji potwora, którym będzie (pokazuje go wykładając jego kartę). Następnie wybiera misję, którą będzie realizował. Misja zawiera odmienny zestaw lokacji do osiągnięcia. Pozostaje jeszcze wybrać wariant planszy, na której będzie toczyła się rozgrywka. Postępy rozgrywki i wskazówki będziemy widzieć w aplikacji. Gracze będący naukowcami nie mają oczywiście do niej dostępu - inaczej cała zabawa nie miałaby sensu. 

wiek: od 7 lat
liczba graczy:  2-4
czas gry: ok. 15 minut


Kroniki przygody 
Wyprawa po księżycowe kamienie
(Lucky Duck Games)

źródło: https://luckyduckgames.com/pl/gry/197
-kroniki-przygody-wyprawa-po-ksiezycowe-kamienie
"Dawno, dawno temu były sobie dwa królestwa – a chociaż ze sobą sąsiadowały, nie mogłyby się bardziej od siebie różnić. Pierwsze z nich to Królestwo Lata znane ze słonecznej pogody oraz bojaźliwych rządów króla o wielkim sercu. Drugie to Imperium Zimy spowite w chłód i śnieg, a władane przez zręczną cesarzową mieszkającą w lodowym pałacu.

Przez lata nad obiema krainami czuwał tylko jeden czarodziej, lecz z czasem, pod przytłaczającym naporem kolejnych kłopotów, jego siły zaczęły topnieć. Oto czemu dziś wzywa właśnie was… swoich nowych uczniów! Pomóżcie mu rozwikłać tajemnice spowijające te krainy, przeżywając przy tym niezwykłe przygody. Wyruszcie w podróż, by odnaleźć księżycowe kamienie i stać się najpotężniejszymi czarodziejami na świecie!"

Gorąca nowość Wydawnictwa Lucky Duck Games z linii dedykowanej dzieciom, czyli Lucky Kids.  Gra należy do kategorii gier kooperacyjnych. Odmianą od innych tytułów tego rodzaju jest to, że wykorzystuje technologię Scan & Play. Karty postaci, przedmiotów i lokacje mają unikalny kod QR, którego zeskanowanie pozwala na interakcję z daną postacią, czy przeniesienie się do nowej lokacji. Każde miejsce z planszy gracze mogą oglądać w scenerii 3D poszukując przedmiotów, postaci i wskazówek. Niezbędnym elementem gry jest bezpłatna aplikacja Kids Chronicles, którą można pobrać ze sklepu Apple App Store lub Google Play. Po zainstalowaniu aplikacji w trakcie gry nie trzeba utrzymywać połączenia z Internetem. 

wiek: od 7 lat
liczba graczy:  1-4
czas gry: ok. 30- 45 minut
autor: David Cicurel
ilustracje: Chanon Torncharoensri, 
Whihoon Lee, 
Maryna Nesterova


Głodniaki
(Lucky Duck Games)

źródło: https://luckyduckgames.com/pl/gry/188-glodniaki
"Spędzacie miło czas w letnim domu dziadka, gdy nagle dobiegają do was jakieś odgłosy z poddasza. Wchodzicie po schodach i dostrzegacie kolorowe i włochate stworki, są wszędzie!

Wyglądają sympatycznie, ale wydają się naprawdę głodne. Musicie je szybko nakarmić czymkolwiek, co tylko zdołacie znaleźć. Głodniaki zjedzą wszystko pod warunkiem, że będzie to w odpowiednim kolorze."

To kolejny tytuł "Kaczek" z linii Lucky Kids. Znowu mamy do czynienia z kooperacyjną zabawą - tym razem będziemy karmić nasze stwory różnymi kolorowymi przedmiotami. Ale uwaga - będą im smakować tylko te przedmioty, które pasują do koloru ich futerka.

Gra rozpoczyna się od położenia urządzenia (telefonu lub tabletu) na środku stołu. Po wybraniu poziomu aplikacja podpowie, po ile kart należy rozdać graczom. Na ekranie pojawi się głodny stworek, którego trzeba nakarmić, jak tylko otworzy paszczę. W dowolnej kolejności gracze wybierają po 1 karcie przedmiotu ze swojej ręki i za pomocą urządzenia skanują jej kod QR, który znajduje się na odwrocie karty. Można rozmawiać o tym, jaki kolor planujecie zagrać, ale nie wolno pokazywać kart przed skanowaniem. Głodniaki lubią jedzenie, które zmieszane razem będzie odwzorowywać kolor podobny do jego futra.

Aplikacja poinformuje graczy czy udało im się wykarmić potwora właściwą mieszanką kolorów. Jeśli tak, przechodzimy do kolejnego poziomu.

wiek: od 7 lat
liczba graczy:  1-4
czas gry: ok. 30- 45 minut
autor: Andreas Wilde
ilustracje: JocArt

Co sądzicie o połączeniu planszówek i technologii? Nie przeszkadza wam taki mariaż? A może jednak nie ma konieczności włączania technologii do analogowego grania? Podzielcie się swoimi wrażeniami w komentarzu.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz