Strony

piątek, 19 listopada 2021

Sprytni ogrodnicy - recenzja rodzinnej gry Wydawnictwa Edgard Games.

Dawno dawno temu zobaczyłem sobie u jednego z naszych ulubionych recenzentów, czyli Game Boy Geeka recenzję gry Topiary. Strasznie nam przypadła do gustu i kilkukrotnie byliśmy blisko jej zakupu, ale zawsze coś nas powstrzymywało. Pewnie moja kobieca intuicja.

Sprytni ogrodnicy, bo taki tytuł polska wersja Topiary, to rodzinna gra spod ręki Danny Devine - autora takich gier jak MobTown, Kości obfitości, Pionierzy czy Urbanista. Tytuł ten wydało u nas Wydawnictwo Edgard Games. Te gry pozwalały na niezłą gimnastykę umysłową Czy tak samo będzie z bohaterką niniejszej recenzji? A może będzie to banalna gra dla mniejszych dzieci? Przekonajcie się sami. Zapraszamy do lektury recenzji. 




CO ZAWIERA GRA

W zgrabnym pudełku znajdziemy takie komponenty jak: kafle z roślinnymi rzeźbami (8 typów o wartościach od 1 do 5), pionki gości parku (po 8 w 4 kolorach), plansza punktacji wraz z żetonami w kolorach graczy, 4 medale i oczywiście instrukcja tłumacząca zasady gry.

Do samego wydania nie mogę się przyczepić. Zresztą do tego przyzwyczaiło nas Edgard, czyli polski wydawca gry. Załączona instrukcja jest krótka i bezproblemowo tłumaczy zasady gry.

CEL GRY

Cel zabawy został najlepiej opisany w pierwszych słowach instrukcji: „Jakie piękne popołudnie! Wasz park słynie z niezwykłych roślinnych rzeźb i dzisiaj zapewne zechce go odwiedzić wielu gości. Ustaw swoją grupkę odwiedzających tak, aby to właśnie oni zobaczyli jak najwięcej ogrodniczych dzieł!”

W tym celu gracze zmieniają odpowiednio położenie kafelków z rzeźbami i ustawiają gości tak, żeby każdy z nich widział w linii prostej jak najwięcej roślinnych rzeźb ułożonych od najmniejszej do największej.

PRZYGOTOWANIE GRY

Każdy z graczy bierze zestaw pionków gości w wybranym przez siebie kolorze. Ilość gości jaką gracz ma do dyspozycji w danej grze jest zależna od ilości graczy biorących w niej udział.

Tasujemy wszystkie kafelki rzeźb i na środku stołu układamy 25 z nich w sposób zakryty w kwadracie 5 x 5 kafelków. Odkrywamy tylko jeden kafelek – ten leżący w samym środku. Ważna uwaga: jeśli gramy w 2 lub 3 osoby, to przed wyborem kafelków odkładamy do pudełka wszystkie 5 kafelków rzeźb jednego, dowolnego typu.

Każdy z graczy dostaje 3 zakryte kafelki rzeźb. Tworzą one rękę gracza i powinny być niewidoczne dla innych.

Obok planszy punktacji kładziemy znaczniki w kolorach graczy – będą one potrzebne na koniec gry do podliczania zdobytych punktów.

PRZEBIEG GRY

Gra przebiega według klasycznego schematu, czyli począwszy od pierwszego gracza każdy z nas wykonuje swoją akcję.

Podczas swojej tury każdy gracz musi umieścić jeden ze swoich pionków twarzą w kierunku wybranej kolumny, rzędu lub przekątnej kafelków. Nie można umieścić pionka w miejscu, w którym znajduje się już inny pionek.

Po umieszczeniu pionka gracz może, ale nie musi wybrać dowolny zakryty kafelek w kolumnie, rzędzie lub przekątnej, przy której umieścił pionka. Zabrany kafelek umieszcza na swojej ręce. W miejscu zabranego kafelka gracz może umieścić jakiś kafelek ze swojej ręki – kładzie go obrazkiem do góry. W tym miejscu może też umieścić kafelek, który z niego zabrał, ale tym razem kładzie go obrazkiem do góry.

ZAKOŃCZENIE GRY

Współzawodnictwo ogrodników dobiega końca z chwilą postawienia obok planszy ostatniego pionka z puli gości.

Następuje chwila policzenia punktów:

(I) punkty od gości parku – każdy gość daje graczowi liczbę punktów odpowiadającą wartości rzeźb, które widzi w linii prostej. Widzi tylko te rzeźby, które są wyższe niż te bliżej gościa. Rzeźby niższe lub takiej samej wartości nie przynoszą mu punktów

(II) punkty dodatkowe – gracz otrzymuje je za każdy powtarzający się typ rzeźby, który jego gość widzi w danej kolumnie, rzędzie czy po przekątnej

(III) punkty za kafelki z ręki – jeśli przynajmniej jeden z gości gracza widzi rzeźby tego typu o wartości wyższej niż ta, którą gracz posiada na ręce, to gracz otrzymuje liczbę punktów zgodną z wartością rzeźb na tych kafelkach.

Pozostaje zsumować wszystkie punkty. Zwycięzcą zostaje gracz, którzy zgromadzi ich najwięcej. 

WRAŻENIA

Wykonanie gry, a w zasadzie jej strona graficzna, to pierwsza rzecz, która rzuca się nam w oczy już w chwili wzięcia do ręki pudełka. Barwny i kreskówkowy obraz rzeźby ogrodowej na okładce, kreskówkowe pionki gości, kafle z ogrodowymi rzeźbami. To wszystko przenosi nas w bajkową scenerię. Oj robi się miło...

Czy to miłe wprowadzenie utrzyma się na dłużej? Zasady gry są proste i do opanowania dosłownie w chwilę, ale czy to zapowiada prostą i banalną zabawę? Nic bardziej mylnego. Sprytni ogrodnicy to niezła gimnastyka mózgu. Mamy wiele możliwości ruchu - możemy naszych odwiedzających ustawić pionowo, poziomo lub na skos. Trzeba tak pokombinować, żeby ułożyć sobie rzeźby tak, by jak najwięcej zobaczyli nasi goście. Tylko to nie będzie takie proste, bo nasi przeciwnicy mogą nam nieźle namieszać i jednym ruchem zmienić misternie szykowany plan. 

Tworząc ogród do odwiedzania przez naszych gości losowo dobieramy 25 z 40 dostępnych kafli rzeźb plus 3 na naszą rękę. Ta losowość wraz z różnorodnością rzeźb dostępnych na płytkach podnosi zdecydowanie regrywalność gry

Skalowalność zabawy jest dobra w każdym składzie - w dwójkę partyjki będą spokojniejsze, w 4 nad stołem zrobi się mały tłok ale i pojawi się więcej emocji i większa rywalizacja. Do tego dojdzie jeszcze wspomniana wyżej interakcja w tym negatywnym wydaniu - będzie możliwość "wsadzenia szpilki" konkurentom i zburzenia ich planów zmieniając układ rzeźb widzianych przez ich gości. Fajne uczucie jak coś takiego robimy innym, gorzej jak nagle nam ktoś popsuje nasz układ. 

Na plus należy ocenić czas rozgrywki. Ten waha się w zależności do liczby graczy od 15 do 30 minut. To znakomity wynik, zwłaszcza, że gra ma syndrom jeszcze jednej rozgrywki.

Sprytni ogrodnicy to gra adresowana do rodzin z dziećmi. Tym cenniejsze jest zastosowanie manewru polegającego na wręczeniu medali każdemu z graczy. Mniejszym dzieciakom otrzymanie medalu nawet za 4 miejsce daje frajdę i łagodzi poczucie przegranej. 

Pionki z gry spokojnie znajdą inne zastosowanie w zabawach mniejszych dzieci. Ciekawa plansza wyciągnięta z innej gry i mamy rodzinę na wycieczce w mieście, w lesie czy gdziekolwiek tam gdzie zaprowadzi ich dziecięca wyobraźnia. 

Podsumowując: jeśli szukacie ciekawej gry logicznej, do której możecie zasiąść całą rodziną a negatywna interakcja specjalnie nie przeszkadza, to naprawdę warto sięgnąć po Sprytnych ogrodników. 


PLUSY:

+ proste zasady,
+ wysoka jakość komponentów,
+ przyzwoita skalowalność,
+ krótki czas rozgrywki

MINUSY:

- trochę negatywnej interakcji (dla tych, którzy tego nie lubią)



 



Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: od 6 lat
Czas gry: 15-20 minut
Rodzaj gry: gra logiczna, 
gra rodzinna
Zawartość pudełka:
* 40 kafelków z roślinnymi rzeźbami,
* 4 medale,
* 1 plansza do oznaczania punktacji,
* 4 znaczniki punktacji,
* 32pionki gości parku,
* 1 lniany woreczek,
*1 instrukcja.
Wydawnictwo: Edgard Games
Cena: 50-65 zł
Autor: Danny Devine
Ilustracje: Danny Devine

Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu Edgard Games za udostępnienie gry do recenzji. 

Sprytnych ogrodników znajdziecie tutaj: https://edgardgames.com/product/sprytni-ogrodnicy/

Galeria zdjęć:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz