Dźajpur (angielska
nazwa to Jaipur) jest miastem w północno-zachodnich Indiach. Jest stolicą stanu
Radżastan,
na półpustynnym płaskowyżu Malwa. Nazywa się je „Różowym miastem”, gdyż
wszystkie budynki w najstarszej części miasta maluje się na różowo.
Dźajpur - różowe miasto źródło:planetescape.pl |
Jedną z
charakterystycznych cech Indii są kolorowe targowiska, na których można kupić niemalże
wszystko. Takie targowisko stało się inspiracją do stworzenia gry zakorzenionej
klimatem w dalekich Indiach. Czy ten klimat udało się przenieść do gry?
Zapraszam do recenzji
CO ZAWIERA GRA
Całość mieści się w
kompaktowym pudełeczku, charakterystycznym dla wydawnictwa Game Works. Po jego otwarciu
od razu widać nawiązanie do tego „Różowego miasta”. Przyznaję się bez bicia, że
wypraski w takim kolorze jeszcze nie widziałem. Wypraska oprócz niespotykanego
koloru, jest bardzo praktyczna.
Funkcjonalna wypraska spokojnie mieści wszystkie elementy. |
Wszystko zostało doskonale przemyślane i każdy
element ma swoje miejsce. W pudełku oprócz instrukcji znajdziemy:
Zawartość gry Jaipur. |
- 55 kart towarów (6 kart diamentów, 6 kart złota, 6 kart srebra, 8 kart tkanin, 8 kart przypraw, 10 kart skór oraz 11 kart wielbłądów)
- 38 żetonów towarów
- 1 żeton wielbłąda
- 18 żetonów premii (każdy z nich ma inną wartość, ukrytą w trakcie gry)
- 3 pieczęcie uznania
Całość wykonana jest
wręcz wzorowo. Dobrej jakości komponenty, to coś do czego to wydawnictwo Game
Works zdążyło nas przyzwyczaić.
Karty towarów i wielbłądów. |
Żetony towarów. |
Żetony premii i pieczęcie zwycięstwa. |
CEL GRY
Cel gry, podobnie jak
w większości gier wszelakich, jest prozaiczny. To zdobycie jak największej ilości „dutków”
w każdej z rozgrywanych rund.
PRZYGOTOWANIE GRY
Przygotowanie
gry zajmuje chwilkę. Najpierw z całej talii kart wyjmujemy 3 wielbłądy i
układamy je na naszym targu. Resztę kart tasujemy i każdemu z graczy rozdaje
się po 5. Pozostałe karty będą tworzyły zakrytą talię. Z góry tej talii
losujemy 2 i dokładamy do 3 wielbłądów. Tym sposobem na naszym targu będzie
zawsze 5 kart.
Następnie
każdy z graczy wyciąga ze swojej talii wszystkie wielbłądy i kładzie przed sobą
w postaci odkrytego stosu. Stos ten będzie tworzył nasze stado.
OK.
Temat kart mamy załatwiony. Przechodzimy do ułożenia żetonów. Po pierwsze
żetony musimy podzielić wg rodzajów towarów. Następnie z żetonów każdego
rodzaju tworzy się stos, tak aby żeton o największej wartości był na górze, a
najmniejszej na dole. Stos ten następnie należy rozsunąć, tak, żeby gracze
widzieli wartości poszczególnych żetonów. Żetony premii również dzielimy wg
rodzajów na 3 części, mieszamy i tworzymy zakryte stosy.
Żetony
wielbłąda i premii powinny znajdować się w miejscu dostępnym dla graczy.
Handlowanie
czas zacząć.
Targowisko gotowe - handel czas zacząć! |
PRZEBIEG GRY
Podczas swojej tury
gracz może wykonać jedną (i tylko jedną) z dwóch akcji. Może wziąć karty lub je sprzedać.
Jeżeli decydujemy się
dobranie kart, mamy do wyboru 3 akcje.
Po pierwsze możemy
wziąć kilka towarów. Odbywa się to na zasadzie wymiany. Bierzemy np. 3 karty towaru (tego samego, bądź różnego rodzaju) a w zamian za to wykładamy na targ 3 karty.
I teraz mogą to być karty z naszej ręki lub karty z naszego stada wielbłądów w
dowolnej kombinacji.
Po drugie możemy
wziąć jeden towar z targu. W takim przypadku gracz bierze jedną kartę z targu,
umieszcza ją w swojej talii, a brakujące miejsce uzupełnia się ze stosu kart
zakrytych
Po trzecie możemy
zdecydować się na powiększenie naszego stada wielbłądów. W takim przypadku
zabieramy z targu wszystkie dostępne
wielbłądy, a następnie uzupełniamy nasz targ o odpowiednią liczbę kart z talii
kart zakrytych.
Na koniec swojej tury
gracz nie może mieć jednak więcej niż 7 kart na ręce (kart wielbłądów nie
wlicza się do tego limitu).
Sprzedaż kart odbywa
się następująco. Gracz odrzuca z ręki dowolną liczbę kart jednego rodzaju na sto kart odrzuconych. Następnie bierze tyle
żetonów danego towaru w liczbie równej ilości sprzedanych kart, począwszy od
żetonu o największej wartości. Jeśli gracz jednorazowo sprzeda 3 lub więcej
towarów, to otrzymuje dodatkowo stosowną premię, czyli pobiera z jednego z
trzech stosów żeton premii.
W przypadku sprzedaży
najdroższych towarów (diamentów, złota i srebra) musimy pamiętać, że sprzedaż
dojdzie do skutku, jeśli sprzedamy co najmniej dwie karty towaru.
Udana sprzedaż owocuje kilkoma żetonami towarów i żetonem premii. |
ZAKOŃCZENIE GRY
Runda kończy się
wtedy, gdy wyczerpią się 3 stosy żetonów towarów lub też skończy się talia z
kartami do uzupełnienia targu się podczas jego uzupełniania. Następuje wtedy
podliczenie zgromadzonych żetonów i zwycięzca rundy otrzymuje pieczęć uznania.
Następuje wtedy druga runda, czyli na nowo rozpoczynamy całą zabawę. Gra kończy
się, w momencie, gdy jeden z graczy zdobędzie drugą pieczęć.
WRAŻENIA
Powiem szczerze, Jaipur jest jedną z
tych gier, do których często wracamy. Bardzo lubimy dobre gry dla dwojga, przy
których mamy okazję na wykorzystanie naszych szarych komórek.
Musimy podjąć decyzję
czy sprzedać szybko i zgarnąć najlepiej punktowane żetony towarów, czy też
lepiej poczekać i załapać się na żeton premii. A jeszcze dochodzi premia za
wielbłądy, czyli, ten kto ma na koniec rundy najwięcej wielbłądów, dostanie
żeton wielbłąda warty 5 rupii. Decyzji jest więc sporo, a do tego dochodzi
jeszcze losowość, która może zdrowo namieszać. Może się oczywiście pojawić
paraliż decyzyjny, ale całe szczęście nie trwa on specjalnie długo. No chyba,
że trafimy na mózgowca, który skutecznie może popsuć dynamikę gry. Nasza rada,
to unikać takich osób.
Podsumowując, Jaipur,
to prosta w zasadach gra dla dwojga. Mechaniką przypomina trochę
Zaginione Miasta czy recenzowane już Archaeology. W każdej z tych gier musimy
podejmować decyzje odnośnie dobierania kart na rękę i wyboru najwłaściwszego
momentu na sprzedaż swoich kart. Musimy też kontrolować to co robi przeciwnik,
żeby wygrać ten swoisty wyścig.
Z czystym sercem polecamy zarówno tym
bardziej jak i mniej doświadczonym graczom. Każdy znajdzie w niej coś dla
siebie.
Gratulujemy wydawnictwu Rebel bardzo dobrej
decyzji odnośnie wydania Jaipura w polskiej wersji językowej. Ci, którzy go
kupią na pewno się nie zawiodą.
PLUSY:
+ piękne
wykonanie (eeeh ta różowa wypraska!),
+ wysoka
jakość komponentów,
+ proste
zasady,
+ bardzo
dobrze napisana instrukcja,
+ krótki czas
rozgrywki
MINUSY:
- losowość,
która potrafi znacznie ułatwić rozgrywkę, jak również zdrowo ją utrudnić.
Dobry handel nie jest zły. Jeśli się zgadzacie, to nie wahajcie
się i udajcie się na targ w Dźajpur…
Nasza ocena to 9/10
Liczba
graczy: 2 osoby
Wiek: od 12 lat
Czas
gry: ok. 30 minut
Rodzaj
gry: gra ekonomiczna
Zawartość
pudełka:
* 55
kart towarów
* 38 żetonów
towarów
*1 żeton
wielbłąda
* 18 żetonów
premii
* 3 pieczęcie
uznania
* instrukcja
do gry.
Wydawnictwo:
Game Works / Rebel
Cena: do 70 zł
GameWorks ma coś z tymi wypraskami :) Bodajże Sobek też jest od nich i miał równie charakterystyczną wypraskę.
OdpowiedzUsuńDokładnie. Ich wypraski to małe dzieła sztuki.
UsuńZasadzam się na polskie wydanie we wrześniu ;)
OdpowiedzUsuńGorąco polecamy. To jedna z naszych ukochanych gier. A jej wykonanie to majstersztyk.
UsuńTeraz, to już musi być :)
Usuń