Strony

poniedziałek, 20 lipca 2015

WESOŁA FARMA: wsi spokojna, wsi wesoła głodna krowa z pola woła... - recenzja gry

Kto z nas będąc dzieckiem nie marzył o zwierzątku? Jeszcze do dnia dzisiejszego wspominam najlepsze wakacje na wsi - karmienie kur, prosiaczków i królików, dojenie krów. Eh ... Wspaniałe wspomnienia. Nasze dzieci niestety już coraz częściej znają prawdziwą wieś i hodowlę zwierząt tylko z filmów. A krowa zobaczona z okien samochodu podczas podróży przez Polskę wzbudza wielki zachwyt. Tym bardziej cieszy, że pojawiła się Wesoła Farma. Chcecie dowiedzieć się co się na niej znajduje? Zapraszamy zatem do recenzji.

Sympatyczne zwierzątka zapraszają na Wesołą Farmę.

CO ZAWIERA GRA

W pudełeczku średniego rozmiaru (takim nie za dużym, nie za małym) znajdziemy:

Wesoła Farma w całej okazałości



  • 4 plansze Farmy (z polem do zasiewu i stodołą na zbiory);
  • 59 kart roślin do hodowania (9 kart buraków, 21 kart zboża, 11 kart marchewek i 18 kart koniczyny);
  • 32 karty zwierzątek (po 4 dla każdego gracza: krówkę, królika, świnkę i owieczkę);
  • 18 kart karmienia;
  • 30 monet (22 żetony o wartości 1 oraz 8 żetonów o wartości 5);
  • kolorową i przystępną instrukcję z przykładami.














Jakiś czas temu zaprosiliśmy Was na fotograficzną wycieczkę po Wesołej Farmie, czyli na foto unboxing gry (znajdziecie go tutaj). Teraz przybliżymy Wam rolę poszczególnych elementów.

Plansza Farmy

Wsi spokojna czyli nasza farma

Nasza farma to przede wszystkim pole uprawne (po prawej stronie) podzielone na 3 pory roku: wiosnę, lato i jesień. Na wiosnę będziemy siać nasze rośliny. A zbierać je będziemy latem i jesienią (tabliczki pod grządkami wskazują nam w jakiej porze roku możemy zbierać jakie rośliny.

Lewą stronę planszy zajmuje okazała Stodoła, czyli miejsce, w którym będziemy przechowywać nasze plony. Jest w niej miejsce na 6 wyhodowanych roślin.

Karty roślin





Hodować możemy 4 rodzaje roślin: buraki, koniczynę, marchewkę i zboże. Pod obrazkami znajduje się wartość pieniężna danej rośliny - tyle monet zdobędziemy sprzedając daną roślinkę na targu.






Karty zwierząt

Na naszej farmie będziemy hodować 4 zwierzątka: krówkę, króliczka, owieczkę i świnkę. 
Karty zwierząt są dwustronne i składają się z kart Głów i kart Zadów. Karty Głów z jednej strony ukazują smutne zwierzątko (i mają wartość -3 punktów) zaś z drugiej strony wesołe. Tylko od nas zależy, czy nasze zwierzątka będą szczęśliwe. A żeby takie były muszą być dobrze nakarmione. 

Głodne zwierzątka są smutne... ale nakarmione natychmiast odzyskują humor.
Karty karmienia

Cel naszej pracy na farmie czyli karmienie zwierzątek. Tylko w taki sposób będą wesołe a ich właścicielowi przyniosą zwycięstwo. Karty karmienia to nic innego jak brzuszki gatunków hodowanych przez nas zwierzątek. Mamy 3 grupy takich kart w zależności od liczby graczy (2, 3 i 4 osoby). W lewym górnym rogu znajduje się informacja ile punktów przyniesie nam zdobycie danego brzuszka. W dolnej części karty widnieje informacja jakie rośliny musimy wyhodować aby zdobyć daną kartę.

Brzuszki naszych milusińskich głodomorków czyli karty karmienia.

Żetony Monet






Jak to już jest z monetami będziemy mogli za nie coś kupić albo dostaniemy je jak coś sprzedamy. Tym "czymś" na Wesołej Farmie będą nasiona roślin.  







CEL GRY

Jako farmerzy będziemy mieli za zadanie kupowanie nasion, zasiewanie ich na polach, aby wyhodowanymi roślinami karmić nasze zwierzątka. Zwycięzcą zostanie ten gracz, którego zwierzątka będą najlepiej wykarmione.

PRZYGOTOWANIE GRY

Jak na pracę na farmie przystało przed nami będzie trochę zadań do wykonania. I podobnie jest z przygotowaniem gry - troszkę się trzeba napracować. Bowiem trzeba wykonać takie oto czynności:

1. Tasujemy karty roślin. Odkrywamy 6 z nich i wykładamy odkryte na środku stołu - w ten sposób powstaje targ. Pozostałe karty kładziemy w zakrytym stosie obok targu.
2. Z dostępnych kart karmienia wybieramy te, które stosujemy w rozgrywce zależnie od liczby graczy. W prawym górnym rogu kart znajduje się cyfra wskazująca, które karty karmienia bierzemy przy rozgrywce z 2, z 3 i z 4 osobami. Wybrane karty tasujemy i odkrywamy 5 z nich układając je na środku stołu. Pozostałe karty karmienia odkładamy obok w zakrytym stosie.
3. Każdy gracz dostaje planszę farmy oraz zestaw kart zwierzątek tak, aby miał krówkę, owieczkę, królika i świnkę. Każde zwierzątko składa się z dwóch kart. Początkowo karta Głowy ułożona jest stroną ze smutną miną.
4. Rozdajemy każdemu graczowi po 2 losowe karty roślin oraz 2 Monety o wartości 1. Gracze umieszczają rośliny na ręku w tajemnicy przez pozostałymi. 
5. Pozostałe Monety układamy na środku stołu - stworzą one bank.
6. Wybieramy gracza rozpoczynającego - według instrukcji będzie to osoba, która ostatnio karmiła swojego domowego zwierzaka. 

PRZEBIEG GRY

Gra składa się z kilku tur. Zaś jedna tura gracza składa się z 3 faz:

Faza 1: Dobranie karty rośliny - dobieramy 1 kartę z wierzchu talii roślin i dodajemy ją do kart na ręce.

Faza 2: Wzrost zasadzonych roślin - zasadzone rośliny wzrastają, czyli przesuwamy je o jedno pole do góry (z pola wiosna na pole lato oraz z pola lato na pole jesień). Musimy pilnować wzrostu roślin, gdyż jeśli na początku tej fazy jakakolwiek z naszych roślin jest już w polu jesieni niestety gnije nam i musimy jej kartę odrzucić na stos odrzuconych kart roślin.


Wzrost zasadzonych roślin aż do pory zbioru czyli do jesieni.

Faza 3: Wykonywanie akcji - tutaj możemy wykonać 2 różne zadania z dostępnych 6:

a) zakupić rośliny - możemy kupić na targu od 1 do 3 kart roślin. Każda karta kosztuje 1 Monetę. Jeśli nie pasuje nam żadna z roślin na targu możemy w ciemno kupić kartę z wierzchu talii roślin. Nabyte karty roślin trafiają do naszej ręki. Na ręce nie możemy mieć więcej niż 6 kart.


Zakup nasion roślin na targu.

b) zasadzić rośliny - sadzenie roślin to nic innego jak tylko położenie ich kart obok planszy farmy w polu wiosny. W każdej turze możemy posadzić 2 różne rośliny lub 3 tego samego rodzaju. Możemy sadzić tylko te rośliny, których karty mamy na ręku.


Sadzenie roślin.

c) zebrać rośliny - jeśli obok naszej planszy farmy mamy zasadzone rośliny w odpowiednich porach roku (wskazanych na polach) możemy zebrać nasze plony. Latem możemy zebrać tylko marchewkę i koniczynę, jesienią możemy zebrać wszystkie zasadzone rośliny. Przenosimy je do Stodoły po lewej stronie planszy. Jeśli po przeniesieniu kart w naszej Stodole będzie więcej niż 6 roślin musimy odrzucić wybrane nadmiarowe karty. 


Aby nie utracić roślin musimy je przenieść do Stodoły.
d) nakarmić zwierzątka - posiadając w Stodole odpowiednie rośliny możemy wybrać pasującą nam kartę lub karty karmienia. Zdobytą kartę kładziemy między kartami Głowy i Zadu danego zwierzątka. Przy pierwszym karmieniu danego zwierzątka odwracamy jego kartę Głowy na stronę z zadowoloną minką (bez punktów ujemnych). 


Karmienie zwierząt sprawia, że stają się szczęśliwe.

e) sprzedać rośliny - jeśli w naszej Stodole mamy rośliny, które nie są nam potrzebne możemy je sprzedać. Wybieramy ich karty  i odrzucamy je ze Stodoły umieszczając na stosie odrzuconych kart roślin. Za każdą sprzedaną roślinę dostajemy z banku tyle Monet ile widnieje pod obrazkiem rośliny.


Sprzedajemy marcheweczkę, dostajemy 3 Monety

f) pobrać monetę z banku - dobieramy z banku Monetę o wartości 1. 

Opisane akcje możemy wykonać w dowolnej kolejności - musimy tylko pamiętać, że nie możemy wykonać żadnej z nich więcej niż 1 raz na turę. Jak to na farmie - pracy jest dużo i można się pogubić ale na szczęście mamy ściągawkę w postaci karty pomocy gracza:




ZAKOŃCZENIE GRY

Praca na farmie kończy się, gdy nie możemy już uzupełnić odkrytych kart karmienia tak, żeby dostępnych było 5. Każdy farmer może jeszcze rozegrać jedną turę i gra się kończy.

Następnie podliczamy zdobyte punkty

W pierwszej kolejności podliczamy Punkty Zwycięstwa na kartach karmienia - znajdują się one w ich lewym górnym rogu. 
Jeśli dany farmer ma jakieś zwierzątko, którego ani razu nie nakarmił za każde takie zwierzątko traci 3 punkty. 
Króliczek nie dostał swojego jedzonka - hodowca traci 3 punkty.

Zdobywamy także punkty za najlepiej wykarmione zwierzątka poszczególnych typów - czyli sprawdzamy czyja krótka, owieczka, świnka i zajączek składają się z największej liczby kart karmienia. Właściciel najbardziej wykarmionego zwierzątka danego typu dostaje 3 dodatkowe punkty.

Wygrywa gracz, który osiągnie największą liczbę punktów. W przypadku remisu wygrywa ten gracz, którego zwierzątka były łącznie więcej razy nakarmione. 


Pięknie wykarmiona hodowla - gracz zostaje zwycięzcą.

WRAŻENIA

Wesoła Farma to bardzo przyjemna rodzinna gra ekonomiczna. Poprzez zabawę w farmerów dzieci mogą się dowiedzieć ile wysiłku kosztuje hodowla zwierząt. Nauczą się także planowania swojego działania tak, żeby osiągnąć założony cel. A na farmie czeka nas wiele pracy - tylko jej dobra organizacja przełoży się na wykarmienie naszej trzody. 

PLUSY:

+ gra uczy planowania działań, zarządzania swoimi finansami - jest dobrym wstępem dla dzieci do poważniejszych tytułów ekonomicznych;
+ estetyka wydania - bardzo przyjemne grafiki zwierząt, kolorowe karty;
+ proste zasady gry ale nie oznacza to wcale banalnej rozgrywki;
+ stosunkowo krótki czas gry;
+ tematyka przekłada się na klimat gry (nie jest to otoczka stworzona na siłę);
+ skalowalność gry jest bardzo dobra w każdej możliwej konfiguracji.

MINUSY:

- trochę losowości (choćby przy ciągnięciu kart roślin);
- element negatywnej interakcji w postaci możliwości wykupienia wszystkich karty karmienia zwierzątka danego gatunku przez jednego gracza przez co innym nie uda się wykarmić swoich - taka negatywna interakcja nie wszystkim przypada do gustu.


Wesoła Farma w pełni rozwoju.
Jeśli macie w domu dzieciaki, których marzeniem jest posiadanie własnego zwierzątka i opiekowanie się nim lub sami lubicie gry o takiej tematyce to Wesoła Farma na pewno się Wam spodoba. Cenicie w grach konieczność planowania swoich działań, zarządzania finansami i stawianie czoła konkurentom? Jeśli tak to Wesoła farma będzie dla Was idealna. Zagrajcie choć jeden raz a sami znajdziecie jeszcze inne powody dlaczego warto ją mieć.

Liczba graczy:  od 2 do 4 osób
Wiek: od 8 lat 
Czas gry: ok. 30 minut
Rodzaj gry:  familijna, ekonomiczna
Zawartość pudełka:
*  4 plansze Farmy,
* 59 kart roślin ( 4 gatunki: buraki, zboża, marchewki, koniczyny),
* 32 karty zwierząt,
* 18 kart karmienia,
    * 30 żetonów Monet, 
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: 2 PIONKI
Cena: od 55 do 80 zł

1 komentarz: