Strony

sobota, 28 lutego 2015

BAOBAB: przepychanki zwierząt w koronach drzewa- recenzja gry

Szalone zwierzęta z afrykańskiej dżungli chcą się wspiąć na wielki Baobab. Każde jest inne więc robi to na swój sposób. Małpy skaczą z gałęzi na gałąź, pszczoły mogą użądlić, a nietoperze trafiają do celu mimo, że nic nie widzą. Chcecie uczestniczyć w tej niecodziennej przepychance? Nic prostszego- zagrajcie w BAOBAB.

Baobab to gra, którą odkryłam przez przypadek. Rzuciłam okiem na pudełko i ... czułam, że to będzie fajna gra. Nie pomyliłam się- pomimo, że teoretycznie grupą docelową są dzieci to gra zapewnia dużo frajdy wszystkim, niezależnie od wieku. Możecie mi uwierzyć na słowo- przetestowaliśmy ją na trzech żywych organizmach. Od razu zapewniam, że nie było ofiar i nie ucierpiało żadne zwierzę.

Zwierzęce przepychanki w konarach Baobabu

CO ZAWIERA GRA

Zgrabne pudełko z zabawną grafiką skrywa w sobie:
  • 110 kart z rysunkami  obrazującymi 7 rodzajów zwierząt, gałęzie baobabu i kwiat Strelicji Królewskiej;
  • 1 Baobab- drzewo składane z 3 części;
  • prosta, intuicyjnie napisana instrukcja.
Gra w pełnej okazałości

CEL GRY

Gracze starają się pozbyć swoich kart układając je na Baobabie według zasad rządzących poszczególnymi kartami. Próbują tego dokonać tak, aby nie spadła z niego żadna karta. Wydaje się to proste ale w rzeczywistości wymaga niesamowitej precyzji, myślenia, planowania no i oczywiście szczęścia. Zadania nie ułatwiają także śliskie karty.

PRZYGOTOWANIE GRY

Przed rozpoczęciem gry trzeba przygotować Baobab- złożyć do z trzech części (dwóch tworzących pień i jednej okrągłej korony drzewa). Niestety takie zadanie będzie nas czekało za każdym razem gdyż złożone drzewo w żaden sposób nie zmieści się w pudełku. 



A to nasze drzewo w całej okazałości
Elementy składowe Baobabu



















Po stworzeniu podstawy tasujemy wszystkie karty i rozdajemy po równo pomiędzy graczy. Jeśli zostaną nam jakieś karty odkładamy je na bok. 
Każdy gracz z otrzymanych kart tworzy przed sobą zakryty stos.

Wszystko przygotowane-
czas wpuścić zwierzęta
PRZEBIEG GRY

Gracz rozpoczynający grę ciągnie ze swojego stosu 3 karty. Następnie układa 1,2 lub 3 z nich w dowolnej kolejności na Baobabie. Karty, których nie udało mu się ułożyć odkłada na spód swojego stosu.
Mogą się zdarzyć takie sytuacje, że nie będzie możliwości ułożenia żadnej karty- w takim wypadku gracz traci kolejkę, a grę kontynuuje kolejna osoba.

Karty należy układać na Baobabie obrazkami do góry kierując się przy tym następującymi zasadami:






KARTA GAŁĘZI - może być umieszczona w dowolny sposób.




KARTA KWIATU - kwiaty rosną po zewnętrznej stronie korony drzew. Kartę je przedstawiającą należy ułożyć w taki sposób, aby z korony drzewa wystawał przynajmniej jeden jej róg.






KARTA MAŁP- małpy skaczą z gałęzi na gałąź. Kartą tą układamy tak, żeby z korony drzewa wystawały przynajmniej dwa jej rogi.








KARTA PTAKÓW- ptaki fruwają, więc kartę je odzwierciedlającą należy wrzucić na koronę drzewa ruchem nadgarstka tak jak się rzuca frisbee.








KARTA NIETOPERZA- nietoperze są ślepe jak krety. Kartę trzeba ułożyć z zamkniętymi oczami, prowadząc rękę z kartą od klatki piersiowej.








KARTA PSZCZOŁY- pszczoły żądlą jeśli się im przeszkadza. Kartę je obrazującą układamy w dowolny sposób na drzewie ale na nią możemy położyć tylko kartę z obrazkiem gałęzi lub kwiatu.








KARTA LEOPARDA- to skoczne zwierzę. Kartę zrzucamy więc na drzewo z wysokości ok. 10 cm.








KARTA ŻMII- żmije sprytnie prześlizgują się przez szczeliny. Kartę należy wsunąć między dwie karty znajdujące się już na drzewie w taki sposób, aby z korony drzewa wystawał przynajmniej jeden jej róg. 







KARTA KAMELEONA- zwierzęta te upodabniają się do otoczenia. Kartę należy ułożyć na drzewie dokładnie w taki sam sposób, jak kartę poprzednią.









Jeśli w trakcie ruchu gracza spadnie jedna lub więcej kart, musi on zabrać je wszystkie. Odkłada je obok siebie tworząc oddzielny stos. 





Przychodzi kolej następnego gracza- ciągnie on trzy karty ze swojego stosu i próbuje je ułożyć na Baobabie. 

ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy wykorzysta wszystkie swoje karty. Wtedy wszyscy liczą karty, które im zostały sumując oba stosy (do dobierania i z tego uzbieranego z kart, które spadły z drzewa). 
Zwycięzcą zostaje gracz, któremu pozostała najmniejsza liczba kart.

WRAŻENIA

BAOBAB to przyjemna gra ćwicząca koncentrację, zręczność i cierpliwość. Dostarcza mnóstwo przyjemności i zabawy nie tylko najmłodszym graczom. Rodzicom też przyniesie frajdę. 

PLUSY:

+ mechanika charakterystyczna dla gier zręcznościowych skutecznie przeniesiona do gry karcianej;
+ ładne grafiki kart obrazujących dzikie zwierzęta;
+ edukacyjne walory gry: ćwiczy koncentrację, zręczność, przewidywanie i cierpliwość;
+ dorośli odnajdą w niej możliwość zastosowania praw fizyki (środek ciężkości);
+ prosta, intuicyjne napisana instrukcja;
+ relatywnie krótki czas rozgrywki nawet przy dwóch graczach;
+ elementy drzewa wykonane z grubej tektury;
+ dobre jakościowo karty

MINUSY:

- minimalnie (o jakieś 2 cm) za małe pudełko: nie pozwala na schowanie złożonego drzewa. Przy częstym graniu obawiam się, że jego składanie i rozkładanie może spowodować zużycie elementów. 

Nam gra bardzo przypadła do gustu więc nie doszukaliśmy się więcej minusów. 

Prawda, że brzmi fajnie? Jeśli nabraliście ochoty na istnie dzikie szaleństwo w gałęziach afrykańskiego baobabu  musicie koniecznie zagrać w tę grę.

Nasza ocena: 8/10

Liczba graczy:  od 2 do 4 osób
Wiek: od 6 lat 
Czas gry: ok. 20 minut
Rodzaj gry: zręcznościowa, familijna,
karciana
Zawartość pudełka:
*110 kart zwierząt 
* drzewo Baobabu (podstawa gry)
* instrukcja
Wydawnictwo: Piatnik
Cena: ok. 35-40 zł
(gra jest jeszcze dostępna w niektórych sklepach internetowych)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz