środa, 24 maja 2017

WESOŁE KRÓWKI: muuuczące świnki - recenzja gry Wydawnictwa 2 Pionki.

2 Pionki chyba bardzo lubią zwierzęta, bo bardzo często są bohaterami ich gier. Mamy zatem świnki (Trzy małe świnki), żółwia i zająca i inne zwierzaki (Żółw i zając). Mamy w końcu Wesołą farmę, gdzie spotkamy się z czeredką czworonożnych przyjaciół. Ta ostatnia gra to moim zdaniem jedna z absolutnie najlepszych gier ekonomicznych dla dzieci. 

Bohaterka dzisiejszej recenzji w jakimś stopniu jest rozwinięciem tamtego tytułu. Oczywiście mechanika jest kompletnie inna, ale i tu i tu dbamy, żeby zwierzęta sobie rosły zdrowo. Wesołe krówki to lekko zmodyfikowana graficznie gra, której oryginalny tytuł to Happy Pigs. Zamiłowanie głównodowodzącej 2 Pionków do krówek sprawiło, że świnki zastąpiono właśnie sympatycznymi „mućkami”. No powiedzmy, bo nasz syn uparcie twierdzi, że to nie są żadne krówki, tylko świnki. I ma w tym sporo racji…

Wesołą farmą byliśmy i jesteśmy zachwyceni. Czy Wesołe krówki również wywołały u nas uśmiech na twarzy podczas rozgrywki? Zapraszam do lektury recenzji.



CO ZAWIERA GRA



Całość zamknięta jest średniej wielkości pudełku. Dodam, że ciężkim pudełku. Ciężkim, bo w środku mamy od groma kartonu. Samo powypychanie tych wszystkich żetonów zajęło nam dobre 15 minut. Nic dziwnego. Gra przeznaczona jest dla maksimum sześciu graczy, a każdy z nich potrzebuje podczas rozgrywki sporo zasobów. Więc mamy multum większych i mniejszych żetonów z krówkami, mamy zagrody, w których będziemy je paść, mamy oczywiście pieniądze i różnorakie żetony konieczne do samej rozgrywki. Ilość i jakość komponentów robi wrażenie. Do tego bardzo czytelna instrukcja napisana przystępnym językiem, okraszona przykładami. Po jej lekturze w zasadzie nie mamy żadnych wątpliwości co do samej rozgrywki.



CEL GRY

Wcielamy się w rolę hodowcy bydła. Mając do dyspozycji zagrodę, hodujemy krówki. Dbamy o ich zdrowie aplikując im szczepionki, karmimy je, rozmnażamy. Wszystko po to, żeby na tym oczywiście zarobić. Zarobić jak najwięcej, bo właśnie uzyskany zarobek będzie stanowił podstawę ogłoszenia zwycięzcy.




PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie gry jest krótkie, pod warunkiem, że wszystko ładnie posprzątaliśmy po poprzedniej rozgrywce (a to niestety chwilkę zajmuje). Każdy z graczy otrzymuje swój zestaw startowy złożony z zagrody, czterech kafelków akcji oraz 25 złociszy, za które możemy kupić maksymalnie pięć „rzeczy” – krowy lub wspomagacze (szczepionki, „eliksir miłości, żarełko). Następnie przygotowujemy stos kart odpowiadających porom roku. Każda pora roku zawiera 6 kart, z których losujemy 4 (dwie wracają do pudła). I to tyle. Możemy zaczynać zabawę.



PRZEBIEG GRY

Rozgrywka naprawdę jest banalna, jeśli chodzi o zasady. Cała zabawa będzie trwała dokładnie 16 rund, podzielonych na 4 pory roku. Początek każdej rundy jest dokładnie taki sam. Wykładamy kartę rundy i stosujemy się do zaleceń na niej umieszczonych. Każda taka karta zawiera dwie informacje. Po pierwsze wskazane będzie ile akcji danego typu będzie możliwych do wykonania, a po drugie - wydarzenie dla danej pory roku.

Następnie każdy gracz w tajemnicy przed innymi wybiera jedną z czterech możliwych akcji używając do tego odpowiednich kafelków. W kolejnym kroku ujawniane są wybory poszczególnych graczy, na podstawie, których następuje ustalenie co do możliwości wykonania danej akcji. O co chodzi?
Jeżeli określona akcja została wybrana tylko przez jedną osobą, to może ona wykonać tę akcję tyle razy ile wskazuje karta rundy. Jeśli natomiast kilku graczy zdecydowało się na tę samą akcję, to muszą się oni między sobą podzielić, przy czym ważna jest tutaj kolejność w rundzie. Np. jeśli akcję rozmnażania wybrało trzech graczy, a karta rundy mówi nam, że akcję tę można wykonać 8 razy, to (grając w 3 osoby), pierwszy gracz wykona akcję 3 razy, drugi również, a ostatniemu z graczy pozostaną jedynie dwie akcje. Należy pamiętać, że jeśli nie chcemy skorzystać ze wszystkich przysługujących akcji, to za każdą niewykorzystaną otrzymujemy po złociszu.

Przyjrzyjmy się zatem samym akcjom:

(I) W grze mamy do czynienia z krówkami w czterech rozmiarach (cielaczek, mała, średnia i duża krówka). Żywienie oznacza wymianę mniejszej krowy na większą. Proces ten można przyspieszyć korzystając ze wspomagacza w postaci suplementu diety, w takim przypadku podczas żywienia krówka rośnie o dwa rozmiary.

(II) Jak sama nazwa wskazuje, rozmnażanie służy do powiększenia naszego stadka o nowego cielaczka za każdą średnią lub dużą krówkę w stadzie. Jeśli podczas tek akcji skorzystamy z amuletu miłości, to do stada dołączy nie cielak, ale od razu mała krowa.

(III) Podczas kupna możemy nabyć krowy (im większa, tym droższa), nowe zagrody lub potrzebne wspomagacze (suplement diety, amulet miłosny czy też szczepionki).

(IV) Decydując się na wykonanie akcji sprzedaży nabywamy prawo sprzedaży posiadanych krów. I tylko krów - nie możemy przehandlować zagród ani przedmiotów.

Niezwykle ważną czynnością jest szczepienie zwierząt. Czemu? Ano koniec pory roku dla niezaszczepionych krów oznacza ni mniej ni więcej a przeniesienie się do krainy wiecznych łowów. Dlatego też dobrze jest wcześniej nabyć odpowiedni zapas medykamentów, które uchronią nasze bydło przed nieuchronną śmiercią.

Wariant dwuosobowy

Stworzony przy współpracy z samym Bruno Cathalą. Polega on tym, że naprzemiennie gracze otrzymują drugi komplet kafelków akcji. Innymi słowy sterują graczem wirtualnym, który ma za zadanie utrudnić życie przeciwnikowi.

ZAKOŃCZENIE GRY

Gra kończy się w momencie, gdy rozegraliśmy ostatnią 16 rundę. Następuje wtedy automatyczna sprzedaż krów każdego z graczy. Podliczamy wypracowaną gotówkę i przyznajemy laur zwycięstwa najbogatszemu.



WRAŻENIA


Powiem szczerze, że polubiliśmy Wesołe krówki. Gra może ideałem nie jest, ale potrafi zapewnić naprawdę dobrą zabawę. Jest prosta, do wytłumaczenia dosłownie w kilka chwil. No prawie, bo przynajmniej dwie kwestie są trudne do przyswojenia, zwłaszcza dla młodszych graczy. Pierwsza z nich to, czemu do diaska niezaszczepione krówki na przełomie każdej z rund umierają? Jakaś plaga egipska się pojawia czy co? Dzieciaki miały z tym problem. Dorośli przyjęli to z pewnym zrozumieniem – bo tego wymaga mechanika. Druga sprawa, to kwestia rozmnażania. Autor gry chyba jest fanem Seksmisji i partenogenezy. W takim Zooloretto młode pojawia się w momencie, gdy na wybiegu spotkają się dwa osobniki odmiennych płci. W Wesołych krówkach wystarczy jeden dorosły lub prawie dorosły osobnik. Po przebrnięciu przez te rozwiązania, gra nie przedstawiała problemów, przynajmniej ze strony mechaniki samej rozgrywki.

To co rzuca się w oczy od samego początku, to szata graficzna. Specyficzna szata graficzna, która jest trochę kontrowersyjna. W oryginale bohaterkami były świnki. Prostopadłościenne świnki. Polska wersja posiada krówki, które przejęły ten prostopadłościenny kształt. Dostały czarno-białe barwy, ale fizjonomia świnek pozostała. Mamy zatem do czynienia z krówko-świnką, chociaż jak wspomniałem na początku recenzji, nasz syn z uporem maniaka twierdzi, że w grze są świnki…

Tytuł gry, krówko-świnki na okładce, cukierkowate grafiki. Wydawałoby się, że to gra dla dzieci i to raczej tych młodszych. Nic z tego. Myślę, że dolna granica to przynajmniej te pudełkowe 8 lat. Młodsze dzieciaki mogą mieć problem z zastosowaniem zasad w grze. Ze zrozumieniem mechaniki. wbrew pozorom, mamy trochę decyzji do podjęcia, musimy myśleć z wyprzedzeniem, mieć w głowie pewien plan

Podczas rozgrywki doskwierały mi nieco dwie rzeczy. Po pierwsze to, że jesteśmy w swoich poczynaniach uzależnienie od innych. Wystarczy, że dwie osoby wybiorą tę samą akcję i automatycznie ich możliwości mocno się kurczą. Nie powiem, bywa to frustrujące. Druga sprawa, to obowiązująca reguła właściwa danej karcie pory roku. Bywa, że w jednej turze nie jesteśmy w stanie spełnić jej wymagań, a ktoś inny w zasadzie nic nie musi robić, bo już ma wszystko spełnione i może np. skosić 25 złociszy za sprzedaż dużej krowy. Całe szczęście, autor chyba dostrzegł ten swoiste mankamenty, bo zaproponował nam dwa warianty, które trochę rozwiązują te problemy. Po pierwsze karty akcji nie są zagrywane „na raz” przez wszystkich graczy, ale po kolei, począwszy od pierwszego gracza. Po drugie mamy odkryte dwie karty pory roku – jedną aktualną i drugą przyszłą. Te dwa warianty moim zdaniem sporo wnoszą do samej rozgrywki, niby niewielkie zmiany, a jednak dodają nieco smaczku.


Kilka słów na temat skalowalności. Gra przeznaczona jest dla 2-6 graczy. Wariant dwuosobowy jest w pełni grywalny. W większym składzie gra się równie dobrze, chociaż pamiętajmy, że im więcej osób, tym trudniej wybrać akcję, do której „nie podpięli się” inni gracze.

Regrywalność. Dzięki temu, że nie mamy dostępnych wszystkich możliwych kart pory roku, każda rozgrywka będzie nieco różniła się od innych. Jednakże nie będą to na tyle duże zmiany, żeby uczyniły rozgrywkę mocno odmienną od pozostałych. Swoistą wadą jest zatem pewien schematyzm poszczególnych kolejek, który może się (choć nie musi) się pojawić. Dlatego też w naszym odczuciu Wesołe krówki sprawdzają się jako tytuł raz na jakiś czas, a nie gra, w którą będziemy „łupać” kilka razy z rzędu


Osoby lubiące ogrom interakcji raczej nie uświadczą jej w Wesołych krówkach. Ta sprowadza się do etapu wyboru akcji. I tylko tym możemy utrudnić życie i to w równym stopniu sobie jak i innemu graczowi.

Obcowanie z Wesołymi krówkami jest bardzo ciekawym doświadczeniem. Proste zasady czynią z niej całkiem dobrą grę rodzinną, taką w którą chętnie zasiądą dorośli z dziećmi. Podobnie jak i Wesoła farma stanowi wstęp do bogatego świata gier ekonomicznych i z tej roli wywiązuje się wzorowo. Mamy okres wysypu różnych imprez planszówkowych, więc gorąco zachęcamy do sprawdzenia, czy odnajdziemy się na farmie, gdzie będziemy hodować Wesołe krówki. Może i Wam się spodoba ta gra, tak jak i nam?
PLUSY:

+ piękne wykonanie,
+ w sumie dość proste zasady,
+ mechanika gry sprawdza się w praniu,
+ bardzo dobrze napisana instrukcja,
+ dość dobra skalowalność

MINUSY:

- dyskusyjna szata graficzna,
- ograniczona regrywalność.





Liczba graczy:  2-6 osób
Wiek: od 12 lat 
Czas gry: od ok. 120 minut
Rodzaj gry:  gra strategiczna, gra ekonomiczna 
Zawartość pudełka:
* plansza targu
* 20 banknotów
* 64 monety
* 75 żetonów przedmiotów
* 24 kafelki akcji
* 24 karty pór roku
* żeton pierwszego gracza
* 20 plansz pól
* 196 żetonów krów
*  instrukcja do gry.
Wydawnictwo: 2 Pionki
Cena: 90-130 zł


Serdecznie dziękujemy wydawnictwu 2 Pionki  za udostępnienie gry do recenzji.


Galeria zdjęć:



Kliknij, aby zobaczyć duże zdjęcia
Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki Wesołe Krówki 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz