poniedziałek, 11 stycznia 2016

TWOJA KOLEJ: wsiąść do pociągu nie byle jakiego - recenzja gry.

Był taki czas w moim życiu, że sporo podróżowałem właśnie koleją. Ładny kawał Polski zwiedziłem wykorzystując ten środek transportu. Pamiętam też czasy dzieciństwa i wielogodzinne zabawy kolejką PIKO u mojego kumpla, który posiadał naprawdę spory zestaw torów, kolejek, wagonów, dworców, etc. Sentyment ten we mnie pozostał i pewnie nic tego nie zmieni. Dlatego też gry, które związane są z koleją mają u mnie fory.

Dzięki wydawnictwu G3 na rynku pojawiła się kolejna gra związana właśnie z koleją. Tym razem nie będziemy tworzyć żadnych połączeń, skupimy się raczej na odpowiednim inwestowaniu w tabor kolejowy w celu maksymalizacji naszych zysków. Zapraszam zatem do recenzji tego tytułu i naszych przemyśleń z nim związanych.




CO ZAWIERA GRA

Wydawnictwo G3 rozpieszcza graczy wysoką jakością wydawanych przez siebie gier. Nie inaczej jest w przypadku Twojej kolei. Wszystko zamknięte zostało w średniej wielkości pudełku. A co oprócz instrukcji znajdziemy w środku?


  • 105 kart, w tym: 18 kart lokomotyw i 87 kart wagonów,
  • 155 żetonów, w tym: 125 żetonów pieniędzy, 6 żetonów licytacji, 6 żetonów kolejności i 18 żetonów celów,
  • 6 zasłonek gracza.

Lista może nie jest długa, jednakże tego trochę jest. Pudełko jest wypełnione po brzegi.
Nie mógłbym zapomnieć o ilustracjach do gry. Sylwia Smerdel po raz kolejny (po Przez Afrykę, Stinky Business i Robot X) zrobiła dobrą robotę.

CEL GRY




Tym razem każdy z graczy otrzyma rolę bogatego inwestora, którego zadanie polega na umiejętnym zarządzaniu posiadanymi środkami pieniężnymi. Gra podzielona jest na dwie fazy, w pierwszej licytujemy odpowiednie lokomotywy, a w drugiej dokonujemy zakupu odpowiednich wagonów. W jednej i drugiej fazie musimy wysupłać nieco grosza, więc im więcej pieniążków uzbieramy w danej rundzie, tym będziemy mieć większe możliwości w następnej.






PRZYGOTOWANIE GRY

Przygotowanie gry jest krótkie.  Karty lokomotyw i wagonów tasuje się osobno i tworzy dwa odrębne, zakryte stosy. Z talii lokomotyw następnie dobiera się (zależną od ilości graczy liczbę kart) – na każdego gracza musi przypadać po 3 karty. Reszta lokomotyw wędruje do pudełka. Żetony celów układa się rewersem do góry, a żetony kolejności  - rewersem do dołu. Żetony pieniędzy będą stanowiły bank.
Każdy z graczy otrzymuje zasłonkę oraz $5.000 na dobry początek. Następnie każdy z graczy losuje 3 żetony celów, które pozostają niejawne dla innych graczy. Gra się może rozpocząć.


PRZEBIEG GRY

W grze występują dwa rodzaje kart, tj. karty lokomotyw i wagonów.

Każda karta lokomotywy posiada następujące informacje:

Moc lokomotywy to jednocześnie jej cena wywoławcza. Im lepsza lokomotywa, tym jej cena wyższa.
Prędkość maksymalna pozwala na rozstrzyganie remisów. Wartość ta może być istotna pod kątem wypełnienia niektórych celów (znajdujących się na naszych żetonach celu)
Mnożnik – zwielokrotnia wartość naszych inwestycji. Na koniec rundy sumuje się wartość wszystkich wagonów przyczepionych do lokomotywy i mnoży się przez wartość mnożnika
Rodzaj napędu – w grze mamy lokomotywy: parowe, spalinowe i elektryczne. Posiadanie określonego typu lokomotywy może być istotne pod kątem niektórych celów




Karta wagonu posiada tylko dwie informacje, tj. rodzaj wagonu oraz jego wartość. Wagony umożliwiają transport 6 rodzajów dóbr, tj. żywności, bydła, węgla, oleju, przedmiotów luksusowych oraz pasażerów. Wartość wagonu jest zmienna i w zależności od jego typu może wynosić od $50 (za wagon do przewożenia żywności) do $500 (za wagon pasażerski).



Ponadto mamy do czynienia z 5 kartami specjalnymi, które urozmaicają rozgrywkę poprzez np. umożliwienie budowy dłuższego pociągu, tudzież zwiększenie mnożnika.








Gra trwa dokładnie 3 rundy. Każda z nich to dwie fazy: licytacji lokomotyw oraz kupna wagonów. Przyjrzyjmy się bliżej każdej z nich

I Faza licytacji lokomotyw

Jeden z graczy losuje jeden z 6 żetonów licytacji określając jej przebieg. Do wyboru mamy:
- Pass – rozpoczynający podaje cenę wywoławczą, a pozostali gracze zgodnie z ruchem wskazówek zegara, albo podbijają tę cenę, albo pasują i kończą swój udział w licytacji
- W ciemno – wszyscy licytują w tym samym czasie, poprzez umieszczenie a następnie ujawnienie oferowanej kwoty pieniędzy trzymanych w zamkniętej dłoni
-Podwójna w ciemno - jak wyżej ale w dwóch krokach, czyli pierwszą ofertę możemy (ale nie musimy) zwiększyć.
- Prawo pierwokupu - wszyscy licytują w tym samym czasie, poprzez umieszczenie a następnie ujawnienie oferowanej kwoty pieniędzy trzymanych w zamkniętej dłoni.  Gracz, który zaoferował najwięcej będzie kupował jako pierwszy
- Otwarta – to klasyczna licytacja, w której gracze przebijają swoje oferty,  gdy najwyższa aktualnie oferta nie zostanie już przebita - gracz ten liczy powoli do trzech i brak ofert w tym czasie kończy licytację
- Twist - klasyczny draft. Każdy otrzymuje po trzy karty, wybiera jedną z nich, a resztę przekazuje dalej.





Każda rządzi się swoimi prawami, jednakże cel każdej z nich pozostaje niezmienny. Na koniec tej fazy każdy z graczy musi dysponować dokładnie trzema lokomotywami. Może się zdarzyć, że gracz nie będzie w stanie zakupić wszystkich trzech. W takiej sytuacji otrzyma darmową nieco ułomną lokomotywę (dlaczego ułomną, wyjaśnię później).

Gdy już każdy z graczy będzie dysponował 3 lokomotywami musimy ustalić kolejność drugiej fazy gry. Robi się to niezwykle prosto. Każdy z graczy sumuje moc swoich lokomotyw. Osoba z najwyższym wynikiem otrzyma palmę pierwszeństwa (czyli żeton kolejności z numerem 1), osoba z drugim wynikiem będzie druga, etc. Remisy rozstrzyga się poprzez sprawdzenie, kto ma najszybszą lokomotywę.





II Faza kupna wagonów

Faza ta polega na dokładaniu do swoich lokomotyw odpowiednich wagonów. W zależności od liczby graczy, z zakrytego stosu odkrywa się określoną liczbę kart (np. w rozgrywce 3 osobowej odkrywamy 3 karty). W swojej turze gracz może wykonać jedną z 3 dostępnych akcji:
1. Dołożenie karty wagonu
Gracz bierze jedną z odkrytych kart wagonów i „doczepia” do wybranej
lokomotywy. Następnie odkrywa kolejną kartę i kolejka przechodzi do następnego gracza. Przy doczepianiu wagonów musimy pamiętać o dwóch zasadach, które zasadniczo będą wpływały na nasze ruchy. Po pierwsze dana lokomotywa może ciągnąć jedynie wagony przewożące jeden rodzaj „towaru”, a po drugie nie możemy mieć dwóch pociągów, które przewoziłyby ten sam „towar”.
2. Wymiana kart. Może wystąpić sytuacja, kiedy danemu graczowi nie będą pasowały odkryte karty wagonów. Wtedy może dokonać wymiany jednej, dwóch, czy też wszystkich kart. Karty leżące odrzuca się, a na ich miejsce dobiera się nowe. Za taką akcję należy jednak zapłacić. Koszt określony jest na żetonie kolejności. Ważne, że po takiej wymianie możemy (nie musimy) dobrać kartę wagonu i „doczepić” ją do lokomotywy.
3. Spasowanie. Jeśli graczowi nie pasuje żadna karta, a nie ma ochoty na dokonanie wymiany, może powiedzieć „pas”. Kolejka przechodzi do następnego gracza. Jednakże, gdyby wszyscy gracze po kolei spasowali, to z automatu runda się kończy i następuje podliczanie punktów.

Runda kończy się również w momencie, gdy jednemu z graczy udało się skompletować skład liczący lokomotywę wraz z pięcioma wagonami (ewentualnie z sześcioma, gdy w danej rundzie odkryta była karta Dłuższy tabor).

Rundę kończy podliczenie zysków. Sumuje się wartości wagonów doczepionych do lokomotywy, a następnie mnoży się przez mnożnik lokomotywy. Podobne działanie przeprowadza się z każdą lokomotywą. Z banku pobiera się odpowiednią ilość gotówki, które zasilają pulę gracza.
Jedna uwaga, jeśli komuś w udziale przypadła lokomotywa zastępcza, to niestety wiele za nią nie uzyska. Gracz wybiera jeden wagon doczepiony do niej i to będzie całkowity zysk z tej lokomotywy. Dlatego też wcześniej nazwałem ją nieco ułomną.



Kilka słów o żetonach celów. Na początku gry każdy otrzymuje trzy takowe żetony. Zawierają one informacje (znane tylko ich właścicielowi) o celu, którego realizacja pozwoli na odpowiednie profity. Np. jeśli w dowolnym momencie gry gracz będzie posiadał 3 lokomotywy spalinowe, to odrzuca ten żeton i pobiera premię w wysokości $800.




ZAKOŃCZENIE GRY

Po trzeciej rundzie gra kończy się. Zwycięzcą zostaje ten, kto zarobił najwięcej.

WRAŻENIA



Licytacja to coś, z czym spotykamy się w wielu tytułach. W odróżnieniu od większości gier licytacyjnych, gdzie mamy do czynienia z jednym rodzajem, tutaj mamy do wyboru aż sześć (tak naprawdę to pięć , bo szósty to klasyczny draft), przy czym każda wymaga nieco innego podejścia. Bardzo fajne urozmaicenie.
Kupno wagonów ma w sobie trochę mechaniki „push your luck”. Czekamy aż „dojdą” dobre wagony, które będziemy w stanie dołączyć do naszych najlepszych lokomotyw. Nie można jednakże czekać w nieskończoność, bo zwyczajnie możemy się w pewnym momencie obudzić z przysłowiową ręką w nocniku - ktoś zdecyduje się na dołożenie 5 wagonu i zakończy zabawę. Bardzo lubimy takie kuszenie losu.




Ciekawym pomysłem są ukryte cele, które potrafią nieco zdezorientować innych graczy widzących czasem niekoniecznie zrozumiałe (teoretycznie mniej opłacalne) decyzje innych graczy co do kupna zarówno lokomotyw jak i wagonów.

Po przeczytaniu instrukcji miałem pewne obawy o grywalność. Zupełnie niepotrzebnie. Tytuł okazał się na tyle interesujący, że wciągnął nas niczym wir, a emocje podczas gry potrafiły sięgnąć zenitu. Proste reguły i połączenie licytacji z lekkim kuszeniem losu – to po prostu działa.

To, co może trochę boleć, to niestety losowość w doborze wagonów. Owszem możemy dokonać wymiany  kart (płacąc za to), ale czasami taka wymiana do niczego dobrego nie prowadzi. Szczęśliwy dociąg kart może komuś sporo ułatwić życie.


Druga sprawa, to czas rozgrywki. Pudełkowe 30 minut raczej nie wchodzi w grę. Niektóre sposoby licytacji (np. podwójna w ciemno) sprawiają, że rozgrywka się niepotrzebnie dłuży, zwłaszcza, gdy licytujemy się o najsłabsze lokomotywy.

Kilka słów odnośnie skalowalności. Rozgrywka 2-osobowa z pewnością będzie mniej emocjonująca w fazie licytacji. Z drugiej strony będzie większy luz podczas kupna wagonów. Przy większej ilości graczy licytacja jest ciekawsza, a z drugiej strony mamy nieco mniejszy wpływ na dobór najlepszych wagonów.

Klimat? Jest. Duża w tym zasługa genialnych grafik. Mamy poczucie budowy naszych pociągów i możliwości zarobienia konkretnych pieniędzy


Podsumowując: Twoja kolej to lekki i całkiem przyjemny tytuł, który mogę z czystym sercem polecić. Proste zasady, ciekawa mechanika i dość wyrazisty klimat. Duetowi Marcin „Senior” Ropka – Violetta Kijowska (przy wsparciu Sylwii Smerdel) mogę tylko pogratulować naprawdę udanego tytułu.

PLUSY:

+ solidne wykonanie,
+ wysoka jakość komponentów,
+ znakomite grafiki
+ proste zasady,
+ bardzo dobrze napisana instrukcja

MINUSY:

- losowość, która potrafi dać w kość na etapie kupna wagonów,
- nieco zbyt długi czas gry

Liczba graczy:  2-6 osób
Wiek: od 8 lat 
Czas gry:  30-60 minut
Rodzaj gry:  gra strategiczna, rodzinna
Zawartość pudełka:
* 105 kart, w tym: 18 kart lokomotyw i 87 kart wagonów,
* 155 żetonów, w tym: 125 żetonów pieniędzy, 6 żetonów licytacji, 6 żetonów kolejności i 18 żetonów celów,
* 6 zasłonek gracza,
* instrukcja do gry.
Wydawnictwo: G3
Cena:  70-80 zł



Serdecznie dziękujemy wydawnictwu G3 za udostępnienie gry.

G3

2 komentarze:

  1. Wygląda na porzadną grę, fajna grafika, sporo elementów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elementów jest faktycznie sporo. Są świetnej jakości. Jeśli lubisz licytacje, to Twoja kolej będzie dobrym wyborem :-)

      Usuń